1 Senast ändrad av jonash (2006-10-25 06:41:08)

mäskning->lakning

Hej alla

Tänkte snart försöka mig på en 25l bryggning, efter alla mina 10 liters...

Jag tänkte mäska i nån slags stor kastrull, och sedan laka i ett lakkärl av 2 jäshinkar, och då undrar jag över en praktisk sak:
Hur gör ni när ni flyttar över allt till lakkärlet; en stor slev, eller tar ni bara ett djupt andetag, och häller över allt?

Man kan kanske mäska direkt i lakkärlet iofs, men om man vill ha lite olika tempar så blir väl det svårt...

Jonas

Sv: mäskning->lakning

Jag skopar över det med en mindre kastrull med handtag och lägger försiktigt ned det i mitt lakkärl (två hinkar i varann).
När jag fått över alltihop så väntar jag en stund, 5-10 minuter,  tills dess att utrymmet i botten mellan hinkarna fyllts upp med sötvört.

Sedan öppnar jag försiktigt kranen och låter det rinna ut några liter tills vörten ser relativt blank ut. Stänger kranen och häller tillbaka rubbet i lakkärlet.

Sedan startar lakningen på allvar. Jag lakar kontinuerligt genom att fylla på en liter vatten på lakbädden allteftersom vörten samlas upp i samma mängd. Se till att ha vätska lite ovanför lakbädden hela tiden.
Det tar uppåt en timme ungefär för 25-28 liter.

Sv: mäskning->lakning

Jag mäskar och lakar i samma kärl och är helnöjd. Vill man gör en lågtempraster går det utmärkt genom att man räkna ut ett infusionschema som bygger på en sjunkande mäsktjocklek. Jag mäskar alltid in tjockt, ev lågtemprast gör jag tjock. Sedan blir mäsken tunnare under försockringen. Riktig utmäskning blir såklart svårt. Men å andra sidan kan man tappa ur det första direkt i kokkärlet och tjyvstarta koket när man lakar om man vill. Det är bara att kompensera mäsktiden för laktiden, eftersom utan utmäskning fortgår försockringen under laket. Sen när man fått bort lite vätska kan man ju hälla på mer het vätska om man vill.

/Fredrik

4 Senast ändrad av jonash (2006-10-25 07:52:16)

Sv: mäskning->lakning

Tack, det var bra svar!

Sv: mäskning->lakning

Även jag mäskar och lakar i samma kastrull med hjälp av en sån där "silhävert". Lakvattnet tillsätter jag numera via en hävert från en isolerad kastrull fylld med lakvatten. Tack vare slangklämmor på alla slangar så kan jag enkelt styra till- och frånflödet så att lakhastigheten blir bra. På så sätt får man ju lite mer andrum även under lakningen i stället för att själv hälla på småskvättar hela tiden.

Sv: mäskning->lakning

Hej alla
Jag häller över mäsken i lakhinken med ett stort mått, låter den sätta sej en stund,öppnar kranen samt samlar upp ca 3-4 liter som jag återför ungefär 2-3 gånger. Nu brukar vörten bli hyfsat klar sedan börjar jag laka, jag använder en vattenkanna på 10 liter som jag pytsar i 2-3 liter varje gång, tyckerdet har funkat bra med kannan, hela mäskbädden blir ordentligt sköljd.

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: mäskning->lakning

Jag skriver under på Fredriks metod, om man brygger så stora satser tycker jag att det är svårt att handskas med temperaturerna i en stor kastrull. Lättare att göra infusioner i ett värmeisolerat kärl tills man når önskad temperatur.

Om man inte vill påverka mäsktjockleken i något steg finns dessutom möjligheten att göra en dekoktion. Eller två.

Think globally. Drink locally.