tillsätta ett extra paket jäst? brygger lager.

satte min lager på första jäsning i onsdags (2 dagar sedan) den bubblar men inte jätte livligt som de är nu ligger ölet på 16,5 i temp. de är lite väl högt eller? funkar 15?

men min huvud fråga är, jag har läst att man ska ha dubbel satts jäst till lager. stämmer de? ja har ett extra paket jäst hemma.

kan jag lägga den i 20c vatten i några timmar för att starta upp den och sen tillsätta denna till mitt lager eller blir de bara dåligt?konstiga smaker. osv?

Sv: tillsätta ett extra paket jäst? brygger lager.

eller blir de lika bra om jag bara strör ut de i jäskärlet?

Sv: tillsätta ett extra paket jäst? brygger lager.

Läste på min senaste lagerjäst att det rekommenderas att förvara "ölen" i rumstemp tills jäsningen satt igång ordentligt (dvs ca ett dygn). Tror du ska kunna strö ut den direkt i hinken fast läs på förpackningen. En del jäst ska rehydreras för att inte cellväggarna ska gå sönder på jästen av den höga sockerhalten.

Sv: tillsätta ett extra paket jäst? brygger lager.

okej, jag har redan lagt i en jästpaket för 2 dagar sedan så frågan är om jag kan lägga i en till utan att de blir några bieffekter.

Sv: tillsätta ett extra paket jäst? brygger lager.

som sagt så jäser den men inget jätte bubblande som de brukar när ja har gjort apa å ipa innan.

Sv: tillsätta ett extra paket jäst? brygger lager.

Relax and have a homebrew säger jag. Jäser det så tar det sig. Fick du i ordentligt med syre innan pitchning av jäst?

Sv: tillsätta ett extra paket jäst? brygger lager.

Hej!

Min erfarenhet är att lager inte alls jäser lika livligt som en ale. Så jag instämmer med föregående talare; slappna av och ta en hemkörd.

Mors,
Mattias

Sv: tillsätta ett extra paket jäst? brygger lager.

slonken skrev:

satte min lager på första jäsning i onsdags (2 dagar sedan) den bubblar men inte jätte livligt som de är nu ligger ölet på 16,5 i temp. de är lite väl högt eller? funkar 15?

men min huvud fråga är, jag har läst att man ska ha dubbel satts jäst till lager. stämmer de? ja har ett extra paket jäst hemma.

kan jag lägga den i 20c vatten i några timmar för att starta upp den och sen tillsätta denna till mitt lager eller blir de bara dåligt?konstiga smaker. osv?

Hej

16,5 c är lite för hög temp för en lager, 10-12 c är bättre. Inte sagt att det blir en dålig öl för det, men den kanske inte blir lika "ren" i smaken som en lager, utan lite mer fruktig. Dubbla mängden jäst för lager är alltid bra

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: tillsätta ett extra paket jäst? brygger lager.

Torrjäst ska rehydreras innan användning för bästa resultat.

En kall öl binder mer kolsyra och bubblar därför inte lika mycket och får inte heller lika stort lödder på toppen ("kreusen"). Det betyder inte att den inte jäser.

Jag skulle inte ha en lager varm tills den kommit igång. Snarare tvärt om, pitcha aningen kallare och låta tempen stiga under jäsningens gång.

www.mrmalty.com (klicka på yeast calculator) kan du beräkna hur mkt jäst du behöver till din jäsning, till nästa gång.

Sv: tillsätta ett extra paket jäst? brygger lager.

Okej, tillsatte den extra jästen ialla fall:-)

Angående temp så har jag lindat 2 kalla blöta handdukar runt så borde sänka nån eller förhoppningsvis några grader:-)

Hur länge bör jag lagra ölet innan jag sätter ölet på flaska och hur många gram socker ska jag ha per liter till en lager?

Tack så hemskt mycke för alla svar ni är grymma!

Sv: tillsätta ett extra paket jäst? brygger lager.

slonken skrev:

Okej, tillsatte den extra jästen ialla fall:-)

Angående temp så har jag lindat 2 kalla blöta handdukar runt så borde sänka nån eller förhoppningsvis några grader:-)

Hur länge bör jag lagra ölet innan jag sätter ölet på flaska och hur många gram socker ska jag ha per liter till en lager?

Tack så hemskt mycke för alla svar ni är grymma!

Hej

Jag, tycker det finns 2 metoder.

Metod 1: Jäs som vanligt, eftersom det är lager så tar primjäsningen ca 1 vecka längre( ca 11 C) Tappa om, låt stå på sekundär ca 10 dagar. Tappa på flaska ca 6 g socker/liter (ev 1 g torrjäst tillsätts för säker kolsyrajäsning)

Jäs i rumstemp ca 10 dagar för kolsyrajäsning. Lagra flaskorna vid ca 0 c i 10-12 veckor. Köldgrumlingen har släppt, du har en kanonlager.

Metod 2: Som metod 1, men bulklagra hela satsen i 10 veckor vid 0 C. Tappa på flaska, 6 g socker/liter, men nu är 1-2 g extra jäst/20 liter nästan ett måste.

Låt flaskorna stå i rumstemp i 2 veckor, sedan kallt i 1-2 veckor, du har en kanonlager.

Båda metoderna är bra, tycker jag

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: tillsätta ett extra paket jäst? brygger lager.

så den ska lagras i 10 dagar i primär jäsning och sen ska den sättas på flaska? eller hur länge primärjäser man en öl? skumkronan har i princip lagt sig men den bubblar fortfarande.