Lagerlik öl vilken jäst Nottingham eller S-33?

Håller på och brygger och upptäckte att jag inte hade någon lagerjäst kvar. malten är 85% pilsnermalt från Wyermnn, 10% Carapils och 5% vetemalt har använt samma mängder till både pils och kölsch förut och båda ölen är mycket uppskattade i bekantskapskretsen. Frågan är nu vilken jäst jag ska köra med för att ölen ska bli så pilslik som möjligt? Jag tänkte jäsa vid ca 15 grader.

Sv: Lagerlik öl vilken jäst Nottingham eller S-33?

Hej

Jag skulle köra på Nottinghamen, tycker den är renjäsande

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Vid vilken temperatur brukar du jäsa den?

Jag är nöjd med Nottingham, den jäste ut min senaste IPA väldigt rent, såpass att min kräsne lagerälskande bror tyckte att jag fått det "alldeles rätt". Jäste i källaren som höll 15-16 grader. Gjorde en ny IPA i går med Nottingham, den står i källarn å puttrar så fint. Snabb är den oxo. Sist var huvudjäsningen över på halvannat dygn?!

Det låter riktigt bra. Jag använde 2 pkt Nottingham igår em och i morse när jag tittat till den så var den igång ordentligt. Hoppas den är bättre US-05 och 04 från Fermentis de har jag aldrig tyckt om smaken på trots att de lovordas på forumet.

Meddela hur det går Runo, jag gillar inte heller fermentis.

Jag gillar båda smile

Lite OT , jag vet att många gillar fermentis men jag har aldrig blivit så nöjd som med flytande jäst. Sannolikt vet jag bara inte hur man handskas med den. Kör inte Oppigårds med us05 i deras olika överjästa? Och de lyckas ju.

Undvik för allt i världen S-33 är mitt råd. Den sämsta jästen jag haft att göra med. Inte nog med att den jäser ut uselt, det smakar dessutom skumbanan om alltihop. S-33 kan möjligtvis funka för en helskum belgoöl, men vill du ha en ren smak är den helt fel.

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

Hade i jästen i torsdags eftermiddag morgonen därpå jäste det så in i h.....e 5-6 plopp i sekunden det höll på tills igår. Nu har den stannat av rejält 1 plopp var 7-8 sekund. jag jäser i ca 15 grader. Vi får se hur resultatet blir.