modernisering av www.humle.se och forumet

Tiden är med viss marginal mogen för en modernisering av www.humle.se och forumet.

Nuvarande lösning är drygt tio år gammal, och utan att göra mig skyldig till alltför stora överdrifter kan jag nog konstatera att en del har hänt på webben under den tiden. Nuvarande www.humle.se är byggd med ramar och statisk html, och forumet körs i en ram. Det betyder bland annat att det inte går att enkelt länka till innehållet eller hitta det via Google eller andra söktjänster. Det är inte enkelt att underhålla sajten och t ex lägga in nya sidor och nytt innehåll.

Planen är att bygga en ny www.humle.se med forumet som en integrerad del på en modern plattform.

Just nu är huvudkandidaten till detta WordPress och med bbPress för forumet. Det ska gå att flytta över nuvarande forum från PunBB till bbPress.

Jag tar tacksamt emot synpunkter på detta.

-- Svante

Sv: modernisering av www.humle.se och forumet

Spännande. Jag är inte insatt i varken PunBB eller bbPress, men en av de (för mig) viktigaste funktionerna som gör Humlegårdens forum väldigt lättarbetat och användarvänligt är att man omedelbart kan se vilka trådar och vilka forumavdelningar som har nya inlägg. Så om ni kunde lägga lite krut för att bibehålla den funktionaliteten i det nya forumet skulle det vara mycket uppskattet.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

.....är att man omedelbart kan se vilka trådar och vilka forumavdelningar som har nya inlägg. Så om ni kunde lägga lite krut för att bibehålla den funktionaliteten i det nya forumet skulle det vara mycket uppskattet.

Håller med.

Sen skulle jag gärna vilja att http://www.tapatalk.com/ skulle fungera med forumet då jag mest använder telefonen när är inne i forumet.

http://bearbrewery.com

Svante skrev:

Det ska gå att flytta över nuvarande forum från PunBB till bbPress.

Hoppas verkligen på det, det finns verkligen mycket kunskap samlad i alla de gamla trådarna på detta forum och det vore en skam om all den kunskapen försvann!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag har min bryggblogg på wordpress.com och upplever den väldigt seg, så jag  googlade lite på bbPress, det fanns en del om seghet även där.

peps skrev:

... att man omedelbart kan se vilka trådar och vilka forumavdelningar som har nya inlägg. ...

Det verkar inte finnas stöd för detta i bbPress i nuläget, men det är en hel del diskussion kring det så jag skulle tro att det kommer, kanske med en plugin.

mauno skrev:

Sen skulle jag gärna vilja att http://www.tapatalk.com/ skulle fungera med forumet då jag mest använder telefonen när är inne i forumet.

Tapatalk har stöd för bbPress, så det bör gå att ordna. Jag använder gärna Tapatalk själv, så det har känts som lite av en brist att det inte finns stöd för PunBB (nuvarande forummjukvara).

Chubb skrev:
Svante skrev:

Det ska gå att flytta över nuvarande forum från PunBB till bbPress.

Hoppas verkligen på det, det finns verkligen mycket kunskap samlad i alla de gamla trådarna på detta forum och det vore en skam om all den kunskapen försvann!

Kunde inte hålla med mer...

Ale Bundy skrev:

Jag har min bryggblogg på wordpress.com och upplever den väldigt seg, så jag  googlade lite på bbPress, det fanns en del om seghet även där.

Ingen vill ju ha en seg sajt. Men att ha en blogg på wordpress.com och att köra WordPress på egen server är två helt olika saker.

-- Svante

Ale Bundy skrev:

Svante skrev:

Ingen vill ju ha en seg sajt. Men att ha en blogg på wordpress.com och att köra WordPress på egen server är två helt olika saker.

Jo man får ju hoppas det, men det gnäll som kom fram vid en sökning så fick jag uppfattningen att det gällde dedikerade servrar.

mauno skrev:
peps skrev:

.....är att man omedelbart kan se vilka trådar och vilka forumavdelningar som har nya inlägg. Så om ni kunde lägga lite krut för att bibehålla den funktionaliteten i det nya forumet skulle det vara mycket uppskattet.

Håller med.

Håller med om "Nya inlägg"-funktionen. När jag är här använder jag bara den länken (på index sidan) för att lätt hitta vad som hänt sen sist.
Surfar en del på telefon också men använder inte Tapatalk, är det bra?

Jag ser fram emot en modernisering av humleforumet.
Delvis för att jag vill få möjlighet till tapatalk, vilket fungerar bra med bbPress.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

+1 om tapatalk.

Olefattguy: SHBF:s forum funkar med tapatalk så du kan testa det där om du vill. Själv tycker jag det till och med funkar bättre att läsa forumet på mobilen med tapatalk än på datorn. Fast att skriva är förstås mycket krångligare på mobilen.

tycker det är lite krångligt att ladda upp bilder i nuvarande forumet. EN förbättring av det vore kanon. Att använda forumbilder.se och liknande är lite jobbigt.

martinj skrev:

Jag ser fram emot en modernisering av humleforumet.
Delvis för att jag vill få möjlighet till tapatalk, vilket fungerar bra med bbPress.

Har du någon mer erfarenhet av bbPress?

-- Svante

Ale Bundy skrev:
Svante skrev:

Jo man får ju hoppas det, men det gnäll som kom fram vid en sökning så fick jag uppfattningen att det gällde dedikerade servrar.

Jag har nyligen börjat köra Wordpress på egen server och har haft ganska rejäla problem med att just Wordpress-sidorna kan gå riktigt segt när allt annat på servern flyter på utan problem. Jag kommer nog att fortsätta med Wordpress dock, eftersom det är så grymt smidigt och flexibelt för den som sköter sajten.

Jäser: julöl

mans skrev:

Jag har nyligen börjat köra Wordpress på egen server och har haft ganska rejäla problem med att just Wordpress-sidorna kan gå riktigt segt när allt annat på servern flyter på utan problem. Jag kommer nog att fortsätta med Wordpress dock, eftersom det är så grymt smidigt och flexibelt för den som sköter sajten.

Vad är det för annat som ligger på sajten förutom WordPress? Statiskt material eller script/databasdrivet?

Jag har kört ett halvdussin olika WordPress-sajter och har inte märkt några större prestandaproblem. Alla har iofs ganska lite trafik. Men det finns förstås mycket förutom lasten som kan spela in, inte minst hur mycket man ändrar i koden och hur många/tunga insticksmoduler man stoppar in.

Som du är inne på så är den stora fördelen med WP att det är lätt att sköta sajten, vilket ökar chansen ordentligt för att man faktiskt underhåller den med intressant och bra strukturerat innehåll...

-- Svante

mans skrev:

Då har du något annat problem, det är inte wordpress i sig som orsakar det.

svante skrev:

Har du någon mer erfarenhet av bbPress?

Nej tyvärr.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Det finns en mycket bra funktion på detta forum, speciellt om man är med och skriver i många trådar.

Går man in under profil och visa alla inlägg kan man lätt se vilka trådar som är aktiva och andra har svarat i. Då slipper man hålla på och premunenera (stavning?) på alla trådar.

Svante skrev:
mans skrev:

Vad är det för annat som ligger på sajten förutom WordPress? Statiskt material eller script/databasdrivet?

Har flera databasdrivna saker. Bland annat två wikisidor och några hemmafixade saker med Pythonskript som pratar med databaser. Det är enbart WP-sidorna som är sega - allt annat går fort. Har inte särskilt mycket trafik, 200 träffar om dagen kanske. Kör utöver grundinstallationen endast jetpack-modulen.

Men men. Om man är orolig för att WP kommer att gå långsamt (även om martinj säger att det inte är nån fara smile så lär man ju ändå märka det när man testkör sajten inför lansering, eftersom problemet som jag upplevt inte verkar bero på trafikmängden... smile

Jäser: julöl

Jag antar att det inte är så högprioriterat, men hur går det med uppdateringen?

Det har inte hänt något ännu. Sett från den ljusa sidan så är alltså allt fortfarande möjligt!

Jag tar gärna emot förslag, tips och erbjudanden om att hjälpa till...

-- Svante

+1 för tapatalk. Saknar verkligen humlebladet där.

Nu börjar det kännas aktuellt igen att ta tag i frågan om flytt av forumet (och hela www.humle.se) till en modernare plattform.

Jag har snappat upp att vBulletin och XenForo är intressanta alternativ som forummjukvara. Båda klarar Tapatalk. Det gör även bbPress numera.

Vi är beredda att ta hjälp av en konsult för att genomföra själva flytten så att så mycket som möjligt av trådar, länkar, bilder osv kan bevaras.

Synpunkter är välkomna!

-- Svante

Aktivera gärna RSS när ni ändå är i farten så man kan prenumerera på alla nya inlägg. Tusen tack för ett fint forum i övrigt smile

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Lindh skrev:

Aktivera gärna RSS när ni ändå är i farten så man kan prenumerera på alla nya inlägg. Tusen tack för ett fint forum i övrigt smile

Prova http://humle.se/punbb/extern.php?action … p;type=RSS

-- Svante

Jag har fått ett erbjudande om hjälp att migrera forumet till phpBB (och www.humle.se till WordPress).

phpBB är ett av de mest använda forumprogrammen och har stöd för Tapatalk. Enligt uppgift ska det gå att behålla alla inlägg, trådar och användarnamn. Däremot behöver lösenorden för inloggningarna bytas.

Kommentarer?

-- Svante

Bra!  :-)