bojkotta bryggerier?

Det kanske redan är allmänt känt att Nils Oscar bryggeriet i Nyköping ägs av Karl-David Sundberg som även gjorde sig känd genom att plundra Ovaka Steel i Luleå och därmed gjorde 300 stålarbetare arbetslösa.
För egen del är valet lätt att bojkotta all dryck från ovannämda bryggeri. Inte en droppe kommer förbi mina läppar.

Sv: bojkotta bryggerier?

Lite mer info om denna snubbe och turerna i denna affär.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl-David_Sundberg

Det var jag inte vaken på. Bra att du uppmärksammade det, han får inga pengar från mig heller hädanefter.

Think globally. Drink locally.

Man vill ju kunna avnjuta en god öl med 100% gott samvete. smakar bättre då. Ibland krävs det en smula research  wink

Jag kommer fortsätta köpa Nils Oscars produkter ändå. Ska ni sluta med SSAB:s grejer också?

mankang skrev:

Ska ni sluta med SSAB:s grejer också?

Hur tänkte du där?

Think globally. Drink locally.

Jag vet inte mer om affären än vad som stod i länken ovan men en tolkning man kan göra är att då statliga SSAB ville bli av med en olönsam del och låta KD Sundberg ta över i och med de i praktiken betalade för att bli av med den. Mao SSAB är också onda.

Det var väl aldrig någon som påstod att SSAB skulle vara guds bästa barn heller. Min bojkottlista är lååååååång.
Nåja, var och en får göra vad ens samvete påbjuder.  Jag råkar bara vara en av dem som gillar att ta ställning mot allt som är fel i världen.  Ondska bekämpas inte med tystnad. Om alla sa ifrån när det behövdes så skulle världen vara betydligt trivsammare. Jag vet drygt 300 före detta stålarbetare i Luleå som kanske skulle hålla med mig i den frågan.
Hursomhelst så var det kanske dumt av mig att ta upp denna fråga i ett forum som ska handla om öl. Fast Nils Oscar är ju en ölsort förstås. En otäck ondskefull sådan  wink
Jag står fast vid min bojkott.

9 Senast ändrad av olefattguy (2011-10-23 17:07:48)

mankang skrev:

Jag vet inte mer om affären än vad som stod i länken ovan men en tolkning man kan göra är att då statliga SSAB ville bli av med en olönsam del och låta KD Sundberg ta över i och med de i praktiken betalade för att bli av med den. Mao SSAB är också onda.

Med ledning av vad jag läst i länken och dess sublänkar så tolkar jag det som att SSAB gav pengarna till Sundberg för att trygga fortsatt drift. Sundberg förde över pengarna till sitt privata bolag, lånade tillbaks ut dem då kassan blev skral, men trixade mha hypotek till det så att hans fordring prioritera(de)s vid konkurs.

Lite skillnad tycker jag allt att det är... Bolagsplundrare vs statligt verk som försöker trygga sysselsättningen.
Jag stödjer bojkotten av Nils Oscars öl! Dyra är de oxo. Några sorter.

Har många vänner som blev av med jobbet så Nils Oscars öl har jag aldrig köpt, eller dom öl som dom brygger till andra.

4 mot 1 änsålänge för bojkott mot Nils Oscar bryggeri. Det finns hopp för mänskligheten smile Iaf för bryggarna

binx skrev:

Har många vänner som blev av med jobbet så Nils Oscars öl har jag aldrig köpt, eller dom öl som dom brygger till andra.

Vilka öl brygger de då?

modestrick skrev:

Det kanske redan är allmänt känt att Nils Oscar bryggeriet i Nyköping ägs av Karl-David Sundberg som även gjorde sig känd genom att plundra Ovaka Steel i Luleå och därmed gjorde 300 stålarbetare arbetslösa.
För egen del är valet lätt att bojkotta all dryck från ovannämda bryggeri. Inte en droppe kommer förbi mina läppar.

Det skall lätt bojkottas. Hans beteende strider mot microbryggerisettikett. smile

Hej

Ingen mer öl därifrån

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

15 Senast ändrad av nils-alf (2011-10-24 01:47:31)

jag är själv stålverksarbetare på ovako i smedjebacken. Så för mig blir det ingen öl  från dom nå mer.

Är ni inte minst lika dåliga själva som Karl-David Sundberg när ni bojkottar Nils Oscar bryggeriet, tänk ifall det gör dom som jobbar på bryggeriet arbetslösa? wink

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

martinj skrev:

Är ni inte minst lika dåliga själva som Karl-David Sundberg när ni bojkottar Nils Oscar bryggeriet, tänk ifall det gör dom som jobbar på bryggeriet arbetslösa? wink

Haha ja du. Vilket dilemma.
Men Karl-David Sundberg kanske har blivigt en snäll gammal farbror nu som sonat sina moralbrott. Vem vet kanske han har skänkt en stor del av alla sina pengar till amnesty eller nåt.  Eller Neeeeeeeeeeee!

Runo skrev:

Vilka öl brygger de då?

Hi-FrEQuency Lager (nr 89075)

Sökte på bolagets hemsida och det visade sig att det verkar bara vara den där.

binx skrev:
Runo skrev:

Vilka öl brygger de då?

Hi-FrEQuency Lager (nr 89075)

Sökte på bolagets hemsida och det visade sig att det verkar bara vara den där.

Neeeeeeee!
Det är ju asmånga sorter.
De har även sprit.
Här är listan.

Jag tänkte på "det" öl som dom brygger till en annan.

binx skrev:

Jag tänkte på "det" öl som dom brygger till en annan.

Ok, det fattade inte jag.

Tur att inte Svante säljer Tärnös malt (eller...?).  Men Tärnö har sponsrat Hembryggar-SM med malt som priser. Jag fick en säck i år. En händelse som ser ut som en tanke - säcken sprack i bagaget på bilen med omfattande dammsugning som följd (krossad malt).

Nils Oscar skapades också genom ett övertagande - av f.d. Kungsholmens Kvartersbryggeri som hade startats bl.a. av en av Hembryggarföreningens grundare - Håkan Lundgren. Men Sundberg var också med från början men köpte ut alla de andra.

Det var en intressant historia. I och för sig vet man med matematisk säkerhet att det är fråga om skojeri när man läser "norrland" och "företagsprojekt" i samma mening. Ett pågående exempel är Ecorub i Vilhelmina. Det går så när efterblivna kommunalpampar m.fl. kastar pengar efter lycksökare och bedragare som lovar att "ordna sysselsättning" eller "rädda jobben".

Man hade alltså en verksamhet, i ett stort bolag, som var olönsam. Då tänkte någon: "Hmm, om vi skänker bort den delen och en halv miljard i kontanter till en privatperson kommer säkert allt att ordna sig. Han är ju en bygdens son." Kan man ens ta sådan idioti på allvar?

martinj skrev:

Absolut inte. Resonerar man på det viset så kan man ju inte bojkotta något alls. Det är bara som konsument och via rösträtten som den lilla människan kan utöva något som helst inflytande. Makten som konsument är ofta större än den som demokratin tillhandahåller. Typer som Kalle D Sundberg bryr sig inte förrän det känns i plånboken. Om alla hade lika känsliga samveten som vi som direkt väljer att bojkotta Nils Oscar drycker så skulle bojkott var ett ännu bättre verktyg när det gäller att få pli på skrupelfria typer som Kalle D Sundberg. Om precis alla skulle bojkotta honom så att det blir omöjligt för han att ha någon som helst vinstgivande verksamhet så skulle han kanske krypa till korset och kompensera de 330 fd stålarbetarna för sina förlorade anställningar.
Nu är det ju så att det ovan beskriva scenariot är rena utopin och kommer aldrig ske men jag fortsätter att bojkotta både företag och hela länder som sköter sig illa för jag kan bara ta ansvar för mina egna handlingar och se till att hålla min egen självrespekt intakt. Den förändring man vill se i världen får man själv utöva i sina egna handlingar. Man kan inte gå och vänta på att andra ska hinna ikapp.
Ungefär som de typer som slänger skräp på gatan, dikena och i naturen och hävdar att de inte behöver sluta med det för alla andra gör ju så och att de eventuellt kunde sluta skräpa ner om bara alla andra började först. Jag slänger mitt skräp i soptunnan. Det jag inte återvinner( papper, glas, metall, kartong, kompost, osv). eget ansvar är bra. Det är bojkott också. Bojkotta mera säger ja. De anställde på Nils Oscar borde säga upp sig i protest. Ojoj, där fick jag allt till det. Jäsiken vilket bra inlägg!  wink

martinj skrev:

Tankegången känns igen