Citra Single-Hop IPA

Halloj!

Jag är ny här på forumet och nybörjare var gäller ölbryggning också (bara bryggt en öl innan) så jag skulle behöva lite hjälp med ett recept som jag suttit och klurat på. Det är ett försök till att göra en single-hop ipa med citrahumle.
Jag har läst att inte ska gå överdriva med citran som bitterhumle så efter lite trixande med receptkalkylatorn på tastybrew.com blev det så här:

Stats
OG    1.064
FG    1.016
IBU    82.5
ABV    6.2 %
SRM    9

Specifics
Boil Volume: 13 liter
Batch Size: 10 liter
Yeast: 75% AA

Fermentables
% Weight     Weight (kg)     Grain             Gravity Points     Color
90.0 %         2.44        British Two-row Pale     58.3         5.1
5.0 %         0.13         Flaked Oats         2.8         0.3
5.0 %         0.13         Crystal 80L         2.5         9.1
          2.70                       63.6     
Hops
% Wt     Weight (gram)     Hop         Form         AA%     AAU     Boil Time     Utilization     IBU
17.1 %     15         Citra         Whole/Plug     13.8     7.2     60         0.232         47.3
17.1 %     15         Citra         Whole/Plug     13.8     7.2     10         0.084         17.1
32.9 %     30         Citra         Whole/Plug     13.8     13.8     5         0.046         18.1
32.9 %     30         Citra         Whole/Plug     13.8     13.8     DH         0.000         0.0
      90                                                        82.5    

Jäst: American Ale jäst (Brewer's Choice 1056 Activator)
Jästemperatur: ca 16°

Verkar detta som något som skulle gå att dricka? Kom gärna med förslag och kommentarer. Grundtanken är single-hop. allt annat är öppet för diskussion big_smile

Sv: Citra Single-Hop IPA

Hej och välkommen till en spännande värld!
Överdriva... Hmm. Det beror väl på vad man menar och vad man gillar. Men citra går nog lika bra att överdriva som all annan humle. För mig blir det där för mycket beska men om du gillart så kan det väl gå bra. Jag skulle nog dragit ner på beskan. Men det är jag. Totalt skulle jag lagt mig runt 50-60 bu men skulle ha behållit stora stora aromgivor som du har. Det är ingen subtil rackare du är ute efter förstår jag och gillar du beska så kör. Jag är ganska ny på recept så jag brukar ha som tumregel vid humlestarkare ales ett bu omkring alkohol x 10 och sedan köra rätt fritt efter preferenser på aromen.

Medlemen Fresta har gjort en single hop citra som jag smakade och njöt av men den var inte superbesk. Han kanske kan bistå med en åsikt.

brandemannen skrev:

Hej och välkommen till en spännande värld!
Överdriva... Hmm. Det beror väl på vad man menar och vad man gillar. Men citra går nog lika bra att överdriva som all annan humle. För mig blir det där för mycket beska men om du gillart så kan det väl gå bra. Jag skulle nog dragit ner på beskan. Men det är jag. Totalt skulle jag lagt mig runt 50-60 bu men skulle ha behållit stora stora aromgivor som du har. Det är ingen subtil rackare du är ute efter förstår jag och gillar du beska så kör. Jag är ganska ny på recept så jag brukar ha som tumregel vid humlestarkare ales ett bu omkring alkohol x 10 och sedan köra rätt fritt efter preferenser på aromen.

Medlemen Fresta har gjort en single hop citra som jag smakade och njöt av men den var inte superbesk. Han kanske kan bistå med en åsikt.

Tack för välkommnandet smile. Jo, jag gillar ju när det är riklig beska. Vad är förhållandet mellan alkohol och humle eftersom att du räknar så? Påverkar akoholen smaken från humlen eller vise versa? Jag räknade om lite för att komma närmare din formel  och fick fram den här humlingen istället:

10 gm Citra 60 minuter 32 IBU
15 gm Citra 10 minuter 17 IBU
30 gm Citra 5 minuter 18 IBU
Totalt 67 IBU

Vad tror du om det?

Ja, jag gjorde en ganska lätt amerikansk pale ale singelhumlad med citra.  OG 45, FG 7 (!), BU 30. Citra är mycket trevlig men det blev en väldigt syrlig öl, och jag tror det beror delvis på citran som bitterhumle. Den verkar funka bättre som arom- och smakhumle i kombination med någon annan humle. Jag har provat tillsammans med east kent goldings och det passade utmärkt.

Å andra sidan kan en del av syrligheten bero på torrjästen US-05 som jäser ut alldeles för mycket och för tunt för min smak.

Det handlar väl om att backa upp beskan bra. Alkoholen ger den fyllnad som behövs för att kunna vräka på lite. Har du provat brewdogs alkoholfri humlebomb förstår du kanske vad jag menar. Den har enl specifikationen en rejält hög beska men ingen alkohol och för mig funkar det inte alls. Men jag vet andra som tycker den är bra så det handlar också om personlig preferens. Följer man alkohol och ibu med jämna steg har man ett ganska bra riktmärke. Jag tycker andra förslaget ser bättre ut men jag skulle nog lagt mig ännu lägre (men det är jag det. Om du gillar relät krull så kan det passa för dig). Smaka av när den är färdigjäst. Saknas det humlearom då så torrhumlar du i ett par dagar. Jag har hört att en del upplever lite kattpiss av stora mängder citra men jag tror den känsligheten också är individuell.
Mvh
Love

Det låter ju lite illavarslande om det blir för syrligt eller ännu värre, smaka kattpiss. Jag kanske får tänka om och sänka ännu mera. Jag håller definitivt med om att "Nanny State" inte har samma trevliga fylliga karaktär som andra öl från brewdog. Och som ni säger så kan man ju alltid torrhumla om man känner att den blir för mesig big_smile
Tack för bra input och resonemang. Jag få posta ett uppdaterat recept lite senare.

Nu har jag räknat om igen. Jag passade på att lägga in receptet i beersmith samtidigt och fick lite andra IBU-värden där.

Amount Item Type % or IBU
2,60 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 90,40 %
0,14 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 4,87 %
0,14 kg Oats, Flaked (2,0 EBC) Grain 4,73 %
8,00 gm Citra [13,80 %] (60 min) Hops 20,0 IBU
20,00 gm Citra [13,80 %] (10 min) Hops 18,2 IBU
28,00 gm Citra [13,80 %] (5 min) Hops 14,0 IBU

Då hamnar jag på 52.2 IBU vilket verkar mera rimligt.

Detta är dessutom den första helmaltsbryggningen för mig. Är det OK att mäska malten, havregrynen och den karameliserade malten tillsammans? Tanken är 60 minuters mäskning vid 70 grader.

oskuro skrev:

Är det OK att mäska malten, havregrynen och den karameliserade malten tillsammans? Tanken är 60 minuters mäskning vid 70 grader.

Ja, självklart.

Det serbra ut tycker jag. Ungefär där skulle jag nog lägga mig. Jag brukar ofta bli lite besviken på aromen i mina IPA och humleales så aromgivan kanske ska vara större och kanske vid 0 minuter men det där ser ut som ett bra recept att starta med och ev torrhumla. Hör av dig när du smakat.

Jag och mina medbryggare gav oss på att brygga igår och när vi i stort sett var klara så sprack termometern och förgiftade hela batchen öl. Vi höll på att kyla ner ölen när det hände och jag vet inte om termometern låg emot doppkylaren och tog skada av den på något sett. Stor besvikelse i vilket fall som helst men vi kommer att försöka igen om någon vecka. I fortsättningen blir det nog att använda en digital termometer (typ stektermometer?) tror jag.

Ahhhh fan vad synd!
Men köp inte ICAs digitala stektemometrar dom blir sönderbrända på något konstigt sätt, har pajjat flera stycken. De börjar visa totalskumma temperaturvärden efter man använt dem till bryggning några ggr. Fattar inte alls varför. Min gamla ica-stektemometer höll länge till det blev kondens i den. Den senare jag köpte och lämnade tillbaka fungerade skitdåligt, likaså den jag fick efter jag reklamerat. Skumt som fan. Ska ju tåla  150grader eller nåt sånt.

jag satte krympslang på en stektermometer förut. Höll längre än vad den gjorde utan men ändå inte mer än 10 bryggningar.

Stektermometer från Clas Ohlsson samma sak. Har hållit i snitt 1,5 bryggningar. Usla. Köp ingen stektermometer.

14 Senast ändrad av Mynock (2011-06-04 12:02:17)

Jag har kört på Clas Ohlsons fotbadstermometer. Den har iaf fungerat mer än 10-15 bryggningar utan problem. Kostar bara 129 kr med, så man blir inte ruinerad.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =162081793

Kortedala Enskilda Hinkbryggeri
http://kortedalaenskildahinkbryggeri.blogspot.com/

Mynock skrev:

Jag har kört på Clas Ohlsons fotbadstermometer. Den har iaf fungerat mer än 10-15 bryggningar utan problem. Kostar bara 129 kr med, så man blir inte ruinerad.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =162081793

Hej

Ja dom där stektermometrarna är odugliga, en gång visade min +65 c i ett glas kallt vatten. Termon var nyinköpt.  Oftast riktigt usla saker.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej

Har kört denna i kokande vatten i över 6 år samt lite andra applikationer.

http://www.makab.se/order/product.asp?Item=9003

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

oohh en sån blir det.

Hej !

Dricker just nu en single hop Citra från Danmark.
Höst Citra från BeerHere 7% köpt på bolaget men det är ju ingen garanti....!
Som hembryggare får man ett enormt självförtroende när man smakar sån här köpeöl.
Unket katt-pink är den enda liknelsen jag kommer att tänka på.
Som andra sagt tidigare: Var försiktig med Citra som Beskagiva,
gissar att 30min är max koktid för den, kanske tom 20 min räcker.
Någon mer som gillar att ha i Citran fast kortare stunder då?

Raasken som bryggt med Citran

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

19 Senast ändrad av brandemannen (2011-09-17 20:54:21)

Jag håller med raasken. Jag har inte smakat just den men det finns flera exempel på obalanserade öl på bolaget. Det är kul när ens preferenser formas en del av det egna skapandet. Sen finns det goda exempel också, och överraskningar. Jag har tex inte gillat någon av st Eriks skapelser tidigare men på ren nyfikenhet kunde jag inte undgå att köpa en flaska av deras höstlager, inte minst för att iaf stötta initiativet från ett större bryggeri med lite pretentioner. Jag tyckte att de träffade väldigt bra med den. Lagermaltig på rätt sätt men ändå med en balanserad humlearom som gav en skön profil.
Just citra kan jag inte säga sp mycket om. Jag drack en single hop citra som Fresta gjort och den var verkligen spännande och gav mersmak men om jag kommer ihåg var den beskedligt besk kring 30 BU och inte inom definitionen för IPA. Däremot så fanns nog citran med från början (60 min) men dosen var oas nog rätt beskedlig. Fresta kan nog berätta mer.

Edit: Hehe, såg att både fresta och jag varit inblandade i tråden tidigare. Sorry.

För att fräta sönder tråden helt, så tycker jag att st eriks pilsner är ganska bra. Dom har inte sparat på humlen där alls. Den är mer som en hembryggd, fast säljs på bolaget.... dom bolag som nu tar hem den. Inte i hässlejävlahåla då. Där tar dom inte in nåt alls tyvärr.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Raasken skrev:

Unket katt-pink är den enda liknelsen jag kommer att tänka på.
Som andra sagt tidigare: Var försiktig med Citra som Beskagiva,
gissar att 30min är max koktid för den, kanske tom 20 min räcker.
Någon mer som gillar att ha i Citran fast kortare stunder då?

Raasken som bryggt med Citran

Jag instämmer, jag kastar i citra i mängder vid 5 min och torrhumling. Ihop med kompisen Magnum så blev det den bästa AIPA:n jag bryggt.

Om jag inte mins fel så fick jag smutta på en citra brygd i din källare som jag tyckte va trevlig.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

scaryeyes skrev:

För att fräta sönder tråden helt, så tycker jag att st eriks pilsner är ganska bra. Dom har inte sparat på humlen där alls. Den är mer som en hembryggd, fast säljs på bolaget.... dom bolag som nu tar hem den. Inte i hässlejävlahåla då. Där tar dom inte in nåt alls tyvärr.....

Instämmer till fullo. Inte bara pilsnern. St Eriks IPA och Pale Ale konkurrerar med vilken sort som helst, imklusive hembrygder jag smakat. Massor med humle!

Om Citra kan jag inte säga något bestämt då jag inte använt den själv ännu. De gånger jag smakat (industriell/hantverksbryggd) har jag gillat'et. Aldrig känt "kattpiss".

Bryggde själv en singel hop APA på Citra i våras som blev mycket lyckad. Läste innan bryggning på amerikanska forum att många inte anser att det är någon fara att använda Citra som bittergiva (http://www.homebrewtalk.com/f12/citra-bittering-200626/).
Här är receptet för 19 liter:

Ingredients:
2,85 kg Golden Promise Malt
0,95 kg Munich TYPE I
0,29 kg Carahell®
0,29 kg Pale Crystal Malt
0,1 kg Carapils®/Carafoam®
0,1 kg Pale Wheat Malt
4,75 g Citra (12,0%) - added during boil, boiled 90 min
4,75 g Citra (12,0%) - added during boil, boiled 30 min
14,25 g Citra (12,0%) - added during boil, boiled 10 min
28,5 g Citra (12,0%) - added during boil, boiled 0 min
28,5 g Citra (12,0%) - steeped after boil
41,8 g Citra (12,0%) - added dry to primary fermenter
41,8 g Citra (12,0%) - added dry to secondary fermenter

Inget kattkiss i den här alen dock mycket aprikos.
Humleschemat är taget från Nyzeeländska Epic pale ale där dom dock endast använder Cascade.

24 Senast ändrad av Raasken (2011-09-18 14:06:51)

Hej igen!

Nu blir det riktigt intressant!
Om det inte är koktiden som framkallar de dåliga sidorna av Citran vad är det då?
Har inga svar men kan lista ett par saker som slår mig:

Malt-listans sammansättning. Mörk malt???
Vattenkvalién. pH
Jäststam.

Fyll gärna på med flera funderingar.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

25 Senast ändrad av Vasilis (2011-09-18 18:22:25)

I bland är svaret kanske enklare än man tror...

Vissa bryggerier använder sig av så kallade brygghuskatter, som kanske anser att jäskaren är deras kattlåda.

Brooklyn Brewery's katt heter Monster och har till och med en egen blogg http://www.brooklynbrewery.com/blog/category/monster/

http://www.humle.se/punbb/images/upload/38_P1030774-1024x830.jpg