Cascade kottar, 2010, 7,6%, 100 g
Hey på humlegården står det såhär i rubriken
Min fråga är det 7,6% alfasyra som procenten anger?
för på sidan längre ner står det alfasyra: 5,5%
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Cascade kottar, 2010, 7,6%, 100 g
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hey på humlegården står det såhär i rubriken
Min fråga är det 7,6% alfasyra som procenten anger?
för på sidan längre ner står det alfasyra: 5,5%
I artikelbeskrivningen så står det även 2009 så jag förmodar att "överskriften" 7,6% är den riktiga (2010). Humle kan ha olika alfasyra från år till år och vart den är producerad.
Ja ok då kan jag passa på och fråga i beersmith står det också Beta 6.0 procent förifyllt men på humlegården anges inte beta alls, är detta ett viktigt värde?
vad gör beta?
Helst vill man ha så lite betasyta som möjligt. Jag tror att stora mängder betasyra kan ge en strävare obehaglig beska. Men normalt sett så brukar man inte räkna med betasyran alls vad jag har förstått.
Helst vill man ha så lite betasyta som möjligt. Jag tror att stora mängder betasyra kan ge en strävare obehaglig beska. Men normalt sett så brukar man inte räkna med betasyran alls vad jag har förstått.
Tja, man räknar kanske inte med betasyran, i alla fall inte när man beräknar Bittering Units, men den redovisas ju överallt, så NÅT bidrar den med. Hittar likalydande uppgifter lite varstans på nätet:
"Beta Acid % – The percentage of beta acids present in the hop. These beta acids do not readily isomerize but instead effect the bitterness in terms of the aroma produced in the final beer."
Man säger också som du Megen, att de är strävare i smaken.
Tack andii. Binx har rätt - det ska vara 7,6% och 2010, precis som det står i artikelns namn. Nu fixat i beskrivningen
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Cascade kottar, 2010, 7,6%, 100 g