Tågluff i Europa

Jag planerar en 30 dagars tågluff i Europa i April/Maj. Det lutar mot att det blir en hel del ölkultur. Finns det några ställen ja bara måste besöka? Jag tänkte börja med att arbeta mig igenom delar av Tyskland och speciellt Bamberg men annars har jag inga direkt planer. Kom med förslag!

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Tågluff i Europa

Bryssel?

Trelleborg, Stralsund, Berlin, Dresden, Usti nad Ladem, Prag, Plzen, Nurnberg, Bamberg, Salzburg, Garmisch, Andechs, Munchen, Strassbourg, Orval, Lille, Westvletern, Quenast, Bryssel, Leuven, Antwerp, Turnhout, Amsterdam, Dusseldorf, Köln, Hamburg, St. Pauli, Köpenhavn.

Där har du resplanen!

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Storbritannien?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Portugisen skrev:

Trelleborg, Stralsund, Berlin, Dresden, Usti nad Ladem, Prag, Plzen, Nurnberg, Bamberg, Salzburg, Garmisch, Andechs, Munchen, Strassbourg, Orval, Lille, Westvletern, Quenast, Bryssel, Leuven, Antwerp, Turnhout, Amsterdam, Dusseldorf, Köln, Hamburg, St. Pauli, Köpenhavn.

Där har du resplanen!

/Pål

I wanna be back on the road again

Reseplanen låter som en välblandad mumma, delar av den skall besökas, det lovar jag mig

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

28 städer på 30 dagar det är redigt! smile

Tack för förslagen. Jag har vart inne lite på Storbritannien också men jag tror att det får bli en resa i sig framöver. Det lutar mot att börja i Tyskland och sluta i Belgien. Jag har tänkt besöka några kompisar som pluggar nere på kontinenten också. Kanske får utvidgar resan till 60 dagar om pengarna räcker smile

Portugisen skrev:

Välplanerad rutt! Skulle slänga in Leipzig mellan Berlin och Dresden också, för att passa på att dricka gose! smile

Jäser: julöl

Helt rätt, Mans. En klar miss av mig, det skall naturligtvis stå "Berlin, Leipzig, Dresden, Usti nad Ladem...".  big_smile

Techno skrev:

I wanna be back on the road again

+1. Det där ser ut som en riktigt trevlig resa.

Think globally. Drink locally.

Tågluff var livet för mig när jag var 18-24. Varje sommar ut i en månad på resfot.  Undantaget forna Sovjeunionen, Lichtenstein, Malta, Cypern, San Marino, Albanien och Grekland har tågluffen tagit mig till samtliga länder i Europa, plus Turkiet och Marocko.  Övärdeliga erfarenheter och minnen för livet!

/Pål

Kristall-Klas skrev:

Bryssel?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bryssel

Bo

Portugisen skrev:

Tågluff var livet för mig när jag var 18-24. Varje sommar ut i en månad på resfot.  Undantaget forna Sovjeunionen, Lichtenstein, Malta, Cypern, San Marino, Albanien och Grekland har tågluffen tagit mig till samtliga länder i Europa, plus Turkiet och Marocko.  Övärdeliga erfarenheter och minnen för livet!

/Pål

Du nämner ett underbart gammalt ord som heter Interail

Jag åkte(rätt ord) den första gången kortet kom 1972 priset var 350 kr. Jag samt Svenne ( en kompis som fick 5:or i gynasiet utan att läsa) han dog senare i en överdos.

Halva priset till den svenska gränsen, sedan låg Europa öppen för oss

Europa 1972 var samt är inte det Europa som finns nu. Amsterdam 1972 fanns mycket mindre hasch än i dagens Amsterdam.

Däremot så var Marocko mycket välkomnande emot västerlänningar.

Bo

Bobo och andra, jag vet detta är ett sidospår från trådens ursprung, men precis som med Bo gör detta med interrail och tågluff mig full av minnen och virilitet. Jag kan med handen på hjärtat säga att tågluffarna gjorde mig till den jag är i dag och det var en bättre och mer lärorik sysselsättning än lumpen.

Min första tågluff var 1985 och min sista 1991. Jag reste med två bästa kompisar, två flickvänner och en gång själv.  Jag har levt på 40 kronor om dagen och rest runt med en orange barnryggsäck där jag bara fick plats med en badbralla/shorts, en skjorta, två t-shirt, en extra jeans, kallingar och strumpor - allt ihoprullat. Med Thomas Cooks European Timetable i min hand var jag den fullkomlige tågresenären.

Numera reser jag inte med tåg. I alla fall inte i Sverige. Vänta kan jag göra på öl som jäser.  Att resa med bil har sina fördelar. Det man blåser förbi med tåg kan man stanna vid med bilen.  Samtidigt hamnar man sällan i mitten av en stor stad lika enkelt som med tåg.  Men jag föredrar nog bilen nu för tiden.

Jag önskar att tågluff finns som alternativ när mina barn blir tillräckligt stora.  Samtidigt är det en annan tid nu.  Dom har redan flugit till Portugal urton gånger, flackat över Atlantern och bilat över Europa två gånger.  Att sätta sig på ett opålitligt och smutsigt tåg har sannolikt inte samma dragningskraft längre?  Att leva på 40 spänn om dagen är både otänkbart och olustigt.  En gång fanns det stora skillnader i Europa och interrail var ett sätt att se det på nära håll och älska/hata det. Nu tror vi att alla är lika och vi blir alldeles paffa när vi stöter på skillnaderna. Hur utbildar man sina barn nu att ta chansen, att utmana ödet och upptäcka allt i Europa när Indien, Brasilien och Thailand är lika nära?

Sen alla barer.  Gyllene Tigern i Prag. Kabulbar på Warmoestraat i A-dam. Tante Müller i Hamburg. etc etc etc. Jag har tusen historier.  Ge mig en stad, så kan jag dra en sann rövare.  Tack vare interrail.

Nu är jag ute på tågluffen, sitter i Köpenhamn. Det blir 22 dagar med 10 resdagar. Imorgon åker jag till Bamberg och sedan München och därefter Zürich, har ni några tips på bra ställen att besöka i München.

Ach, München!

Inget besök i München är korrekt utfört utan ett besök på Hofbräuhaus. Det må vara turistigt men stället är historiskt, ölen är god och tanten som bär alla enlitersglasen är (om hon inte varit 60+) giftermålsmaterial.  Stället är dessutom på vägen hem från ett besök på Deutsches Museum, ett helt fantastiskt museum om man gillar grabbiga tekniska saker.

Annars är det bästa ölet i München det från det minsta bryggeriet Augustiner.  Deras ölhall i västra delen av centrum är mysig.  Nu är det ju dessutom vår där nere och jag är säker på att ölträdgårdarna har öppnat.  Ta reda på vilken som är närmast dig och njut i vårsolen.  Avundsjuk!

Hade du möjligheten, men det är förmodligen svårt utan bil, så rekommederar jag utflykt till Andechs, sydväst om München.  Kanske går det tåg dit?  Klättra upp till toppen av berget där klostret står, och ta en låååång paus för att hämta dig.  Gå igenom hela sortimentet: Helles, Weissbier Hell/Dunkel, Dunkel, Spezial, Bergbock Hell och Doppelbock Dunkel.  Du ska tro att det går undan när du klättrar ner sedan.  Orkar du inte resa tillbaka till München kan jag rekommendera värdshuset Zur Post i Andechs.  Grym frukost och ett stenkast från klostret. Sov av dig där.

Ok, då kommer jag att hålla utkik över Augustiner och göra ett besök på Hofbräuhaus. Tack för tipsen!

Idag åt jag en weißwürsten frühstück på gasthausbrauerei ambräusianum i Bamberg, serverad med deras weissbier, mycket gott. Schlenkerlas rauchweissen var också trevlig. Om ändå all svensk öl hade smakat lika bra...

Dra till Tjeckien sen och till Prag. Har några bra tips till dig där.

Jo det lutar mot att jag drar Wien, Prag, Plzn och Berlin nu. Är i Innsbruck för tillfället. Alla tips om fina ölhak i de städerna är välkomna smile

Jag drack en "Monstersteiner steinbock" i Davos. De kokar vörten genom att lägga ner varma stenar i vörten. Har hört m det förut men aldrig provat. Ölen var helt ok men lite metallisk i smaken. En hel del karamellsötma också.

Passa på och drick lite Stegl när du väl är i Österrike. Ett av mina favvisöl.

Ja Stegl har jag provat, inte helt fel smile

I Innsbruck kan jag tipsa om en bryggpub som heter Theresien Bräu. De hade vad de kallade för en Pilsner, en stout och en veteöl. Alla var ganska smakfattiga men den smaken som fanns var fin smile

Ja, det gäller att se till ljuspunkterna!

/Pål

22 Senast ändrad av MaltMårten (2011-04-19 14:17:42)

Nu är jag i Prag. Hade du några tips där? Jag tänkte annars besöka 3 bryggpubar som ligger i närheten av mitt hostel (precis söder om gamla staden). De är de tre första på en karta som jag hittade.

U Fleku är svindyr och turistfälla men har god öl drick en och gå till något annat ställe. První Novom?stský restaura?ní pivovar är bra och har dessutom ok käk kanske blivit lite turistigt. DU bör defenetivt gå till Gyllene Tigern http://www.uzlatehotygra.cz/uzlatehotyg … vnice.html på Husova 17 ligger i Stare Mesto där serveras den bästa Pilsner Urquellen i Prag de öppnar kl 15.00. I närheten av Pragborgen ligger U ?erného Vola http://www.praguepubs.co.uk/pubs-details.php?id=23 som också är värt ett besök serverar den godaste mörka Kozeln jag smakat. U Medvédk? http://www.praguepubs.co.uk/pubs-details.php?id=11 kan du också kolla in i pubdelen har de en del kul öl på fat. Om du ska vara ute ett tag kan du ju ta tåget mot Brno och hoppa av i Kutna Hora och kolla in benkyrkan i byn Sedlec http://sv.wikipedia.org/wiki/Kutn%C3%A1_Hora Kutna Hora ligger bara drygt en timmes tågresa från Prag och är riktigt vacker. Ligger en pub precis utanför kyrkan sedan kan man ta en promenad eller buss bort till Kutna Hora.

Strahov klosterbryggeri/pub som ligger i närheten av slottet har suverän öl på fat, där kan man sitta kvar länge och dricka vill jag minnas. Var inte säker på namnet men kände igen det på lite bilder så här är hemsidan:
http://www.klasterni-pivovar.cz/en/about-us/
Jag drack en mörk(svart) och en bärnstensfärgad lager på tapp som båda var helt fantastiskt fräscha och goda. Det var åtta år sedan men minnet av några rejäla ölsejdlar färsk klosteröl har dröjt kvar big_smile

Tack för alla svaren. Dock hann jag gå ut innan de kom in smile Benkyrkan låter sevärd, tyvärr håller mina resdagar på att ta slut... Men det blir fler tågluffar kan jag garantera.

Jag kollade in de tre som jag nämnde ovan. Den roligaste var Pivovarský Dum, tog en 0,1l sampler av deras 8 öl: nässelöl, ljus lager, mörk lager, banan, sura körsbär, kaffe, "Eyafjöll" rökporter och veteöl. Nässelölen lämnade jag kvar. Min favorit var nog deras rökporter som var lite åt det söta hållet. Både den ljusa och den mörka tjeckiska lagern var fina. Kaffeölen smakade som deras mörka lager blandat med Nescafe.