White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Vi har just gjort en rätt stor utvidgning av sortimentet här på Humlegården i och med att vi från och med nu utöver Wyeast även lagerhåller White Labs flytande jästkulturer. Till att börja med har vi valt ut ca 40 av White Labs stammar. Alla övriga går givetvis att specialbeställa, och på sikt räknar vi med att ta in fler och fler stammar i vårt ordinarie sortiment.

Skillnaden mellan White Labs och Wyeast är framför allt förpackningen. Wyeast kommer i ett foliepaket med aktiveringsampull, medan White Labs kommer i ett rör av PET-plast. Sedan är det förstås också en viss skillnad när det gäller vilka jäststammar som finns hos respektive leverantör. En del stammar finns bara hos Wyeast, andra bara hos White Labs, medan många finns hos båda.

Vi vill erbjuda våra kunder fler jäststammar och dessutom möjligheten att välja mellan de två förpackningstyperna. Somliga föredrar den ena, andra den andra förpackningen.

Att ta in White Labs i sortimentet är något vi velat göra i flera år, men det är först nu som vi har ordentlig möjlighet att hantera båda serierna av jäststammar, tack vare tillräcklig omsättningstakt, utrymme och personal.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/WLP.jpg
Det vore kul att höra synpunkter på detta - om det är bra att vi nu har White Labs också eller om det blir för mycket av det goda...

-- Svante

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Jättebra! Innehåller White Labs jäster lika många jästceller, så det bara är att pitcha i 20 liter?

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Det är i stort sett samma mängd jästceller i båda - runt 100 miljarder.

-- Svante

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Behöver man "aktivera" White Labs jäst i en förkultur, i avsaknad av den där smackampullen? Eller skall man bara lita på att den överlevt hantering och flygfrakt etc?

Think globally. Drink locally.

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Det här är ju kanonbra! Ska kolla om det finns någon jäststamm som jag inte visste än att jag behöver smile

http://saccharolicious.blogspot.com

6 Senast ändrad av Torgny (2010-12-20 00:13:39)

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Svante skrev:

Det vore kul att höra synpunkter på detta - om det är bra att vi nu har White Labs också eller om det blir för mycket av det goda...

Fantastiska nyheter! Ett stort tack för att vi får större valmöjligheter! Nu blir jag ännu mer sugen på att starta upp min bryggning igen. Skall bara lägga ett par nya golv och renovera en trappa först men sen så... smile

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Ta gärna in WLP650 B. bruxellensis då den är betydligt bättre än Wyeast 5112 (som dessutom råkar vara slut i webbutiken).

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

peps skrev:

Behöver man "aktivera" White Labs jäst i en förkultur, i avsaknad av den där smackampullen? Eller skall man bara lita på att den överlevt hantering och flygfrakt etc?

Man behöver oftast inte aktivera med förkultur om man bara brygger ca 20 liter ale eller ca 10 liter lager av normal vörtstyrka, och om jästen är färsk. I annat fall bör man ta flera förpackningar eller göra en förkultur. Samma sak gäller för både Wyeast Activator och White Labs plaströr. Båda innehåller i stort sett lika mycket jäst och båda hanteras likadant (obruten kylkedja: lämnar USA med FedEx måndag och levereras till oss torsdag, fortfarande kall tack vare frigolitbox och frysklampar).

(Vill man vara extra säker kan man följa Jamils rekommendationer om större jästmängd - se hans pitching calculator.)

-- Svante

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Patrik50 skrev:

Ta gärna in WLP650 B. bruxellensis då den är betydligt bättre än Wyeast 5112 (som dessutom råkar vara slut i webbutiken).

Vi lägger in den för nästa hemtagning.

-- Svante

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Trevligt med det nya urvalet av jäst!
En annan som skulle kunna vara av intresse för flera är WLP510 Bastogne Belgian Ale som sägs vara baserad på jäst från Orval (Saccharomyces delen). Motsvarande finns inte hos Wyeast medan båda har från både Chimay(WY1214/WLP500), Rochefort(WY1762/WLP540) och Westmalle(WY3787/WLP530) Achel och Westvleteren använder Westmalle-jästen). För fler jämförelser kolla in http://www.mrmalty.com/yeast.htm

/Calle

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Japp, och vi tänkte ta in WLP510 Bastogne Belgian Ale, men det visade sig att den hör till de stammar som bara finns tillgängliga säsongsvis ("Platinum Strains"). Så fort den dyker upp så kommer vi givetvis att beställa hem den.

-- Svante

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Skulle det gå att lägga en specialbeställning på en jäst ni inte har i sortimentet, som bara kan läggas till när ni tar hem övriga? Ex WLP940 Mexican Lager Yeast

Den har jag velat testa men säljs inte här.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Scaryeyes : WLP940 Mexican Lager är tyvärr också bara tillgänglig ibland (en av White Labs säsongsjäster i Platinum-sortimentet).

Kolla här vilka jäststammar de har : http://www.whitelabs.com/beer/homebrew_strains.html

De med * är Platinum. Övriga kan vi beställa hem i samband med nästa ordinarie hemtagning.

-- Svante

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Jaha. Det fattade ju inte jag. Men då skulle det alltså gå att lägga en beställning när den säsongen börjar? Det beror givetvis om ni tar hem nåt därifrån just då kan jag tänka mej. Men det skulle gå alltså?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Ja, det går bra. Vi kommer också varje gång vi tar hem jäst från White Labs att passa på att fylla på av de tillfälliga Platinum-sorterna, så de kommer att dyka upp i webbutiken och gå att köpa tillsammans med allt annat även om man inte har förbeställt. Fast vi vet ju inte när de kommer, eller hur länge de räcker när vi väl fått hem dem.

-- Svante

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Scaryeyes : WLP940 Mexican Lager kommer att finnas i mars-april 2011

CalleT : WLP510 Bastogne Belgian Ale kommer att finnas i maj-juni 2011

Fullständiga listan kommer här.

2011 Platinum Strains

Jan/Feb
WLP022 Essex Ale Yeast
WLP630 Berliner Weisse Blend
WLP815 Belgian Lager Yeast

Mar/Apr
WLP009 Australian Ale Yeast
WLP351 Bavarian Weizen Yeast
WLP940 Mexican Lager Yeast

May/June
WLP670 American Farmhouse Blend
WLP410 Belgian Wit II Yeast
WLP510 Belgian Bastogne Ale Yeast

July/Aug
WLP006 Bedford British Ale Yeast
WLP540 Abbey IV Ale Yeast
WLP566 Saison II Ale Yeast

Sept/Oct
WLP039 Nottingham Ale Yeast
WLP545 Belgian Strong Ale Yeast
WLP885 Zurich Lager Yeast

Nov/Dec
WLP037 Yorkshire Square Ale Yeast
WLP515 Antwerp Ale Yeast
WLP920 Old Bavarian Lager Yeast

-- Svante

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Kommer ni ta in dem allihop oavsett, eller skall vi anmäla intresse? Är denna tråden rätt ställe att göra detta i så fall?

Think globally. Drink locally.

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Vi planerar att ta hem alla tillfälliga jäster från White Labs, precis som vi gör med Wyeast. Det skadar inte att anmäla intresse så att vi ser vilka det finns mer efterfrågan på. Den här tråden funkar bra.

-- Svante

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Svante, fan vad kul att ni tar in White Labs.  Generellt verkar de flesta amerikanska hembryggare av renomé, med undantag, föredra Wyeast men dom har ett antal varianter som Wyeast inte har. Generellt har White Labs ett större sortiment och precis som Scaryeyes är jag intresserad av Mexican Lager - nu vet jag när den kommer  Bra jobbat, Svante!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Tack Pål, jag ser att du är intresserad av White Labs jäster och det gläder mig.

Både Wyeast och White Labs är mycket bra. Wyeast har ett försprång i mångas ögon i kraft av att man funnits längre på marknaden, men White Labs har kommit mycket starkt på senare år.

Vi satsar på att bygga upp ett brett sortiment av kvalitetsprodukter och det känns bra att nu ha både Wyeast och White Labs.

-- Svante

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Svante skrev:

Mar/Apr
WLP009 Australian Ale Yeast

Så ni får inte in denna monster jäst förrän Mars/April?

Fick en infektion i min tvättade jäst glömde rengöra förvaringsburken misstänker jag sad

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Hej svante. Fick en liten ide. Hade det inte gått att ha en lista på tillfällig jäst och när den finns tillgänglig i webbutiken? Som den listan i denna tråden. Både för wyeast och white labs. Finns kanske bara jjag som inte tittat noga?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

Bra förslag Scaryeyes - då kan man planera mer för en del speciella batcher man vill/kan göra.

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

binx skrev:

Så ni får inte in denna monster jäst förrän Mars/April?

Vi vet inte när den kommer in igen. Mars/april gällde detta år.

-- Svante

Sv: White Labs jäst nu i Humlegårdens sortiment

scaryeyes skrev:

Hade det inte gått att ha en lista på tillfällig jäst och när den finns tillgänglig i webbutiken?

Om/när vi får reda på tidplanen för tillfällig jäst lägger vi gärna upp den här.

-- Svante