Mitt nät var segt som LME igår så jag kunde inte posta ngn bild, men här är en nu iallfall.

Vet inte hur äggkokare funkar, men är det ånga så borde det funka. Jag skulle dock föredra ett nät istället för folie.
Jag tror inte att det handlar om skrock i så stora drag, utan mer att ingen kedja är svagare än sin starkaste länk.
Har du sterila flaskor och ex. använder en dåligt rengjord och desinficerad hävert till att fylla dem med så... Eller så finns kanske bakterien
redan i ölet och följer med till flaskan. Eller smutsiga händer, skitiga kapsyler, nedfallande damm som landar rakt i flaskan om frugan dammsugat i närheten de senaste 6 timmarna osv...
Det är inte svårt att desinficera sin utrustning och minska risken för infektioner, det handlar bara om att välja en metod och använda sig av den, alltid. Att det sedan finns 55 andra metoder att åstadkomma samma resultat är skit samma.
Problemet för nybörjare är att det inte alltid får förklarat för sig varför och hur. Kan tänka mig att en massa saker låter som skrock när ingen
ger en riktigt bra förklaring till varför man gör på ett visst sätt. (titta på religionen
)
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio