26 Senast ändrad av Portugisen (2007-08-20 13:46:02)

Sv: Ge gärna tips på APA och klonale

Och här är mitt försök på en Young's Special London Ale klon - igen baserat på extrakt.

Ölnamn: Special Putney Pale Ale
OG 1.064
FG 1.016
ABV 6.3%
IBU 57

1800g Munton's LME - Light
500g Muntons DME - Extra Light
150g Thomas Fawcett Crystal Malt 55L
150g Torrified Wheat
10g Pale Chocolate Malt
30g EKG (4.8%) 60 minuter
15g Willamette (5.2%) 60 minuter
15g EKG (4.8%) 15 minuter
15g EKG (4.8%) 5 minuter
1318 Wyeast London Ale III 

Smaklig brygg - om inte så hoppas jag den bidrar till din egen inspiration, MW!   wink

Om du undrar varför båda recepten heter något med Putney så har det med att jag bodde där under ett år, när jag jobbade i London.  Putney var en underbar stadsdel/förort, uppför floden två broar fanns Fuller's bryggeri vid Chiswick.  En bro neråt, i Wandsworth, fanns Young's Ram brewery.  Jag kunde med rent samvete säga att båda ölen var mina lokala öl.  På andra sidan floden stod Craven Cottage, Fulham's arena, sedan dess mitt favoritlag i London.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

NinjaRövardotter skrev:

Det är sånt här som är så avtändande med öl definationer utanför tävlings sammanhang. Det enda tråkiga med APA är just definitionen, den är orättvist behandlad, undanputtat och tittad ner på.
Engelsk ale: ska vara halvsöt med mycket karamell, fruktestrar och beska, man kan använda 90% av alla humlesorter men hålla den låg-medium
Amerikansk Ale: Ska vara starkt humlad, lite karamellsmak är ok, lite till inga frukt estrar och ännu mindre diacetyl. Amerikansk humle måste förekomma (citron, grape etc) ca 10% utav utbudet?

Frutkansvärt trång gång att balansera på och såklart blir den snabbare kvitt sina överraskningar. Ska man inte tävla utan bara vill ha en god öl att dricka så skit i typ deffarna och dra på med karamell eller amber malt, blanda EKG, magnum, fuggle, hallertauer och cascade, jäs varmt och välkommna lite smaker.

Jag ser det användbara med så snäva typ definitioner men tycker endå man ska kunna hålla huvudet högt och bara säga "Ale" utan att behöva lägga till ord som "Special", Inte typriktig", "modern" eller "misslyckad".

Hej

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Föresten IPA har väl funnits i 150 år den måste ju ha utvecklats från seglatsen till Indien med segel fartyg annars så hade den ju aldrig överlevt. APA har funnits i knappt 30 år? såklart att det oxså måste gå att utveckla den, varför måste amerikanerna leda den utvecklingen?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag tycker det är skillnad på om man med APA menar alla pale ale bryggt av amerikanska bryggerier eller om man menar öltypen American Pale Ale.

Både amerikanska BJCP och SHBF har som krav att en APA ska vara på ett visst sätt.

Nu är det relativt vedertaget att APA är öltypen som BJCP bestämt att den ska vara.

Det finns andra ameriskanska pale ale öltyper såsom till exempel Amber Ale.

Om man gör en pale ale med engelsk malt, engelsk jäst och engelsk humle så bör den kallas för engelsk pale ale för att inte förvirra, även om den är gjord av ett amerikanskt bryggeri.

29 Senast ändrad av mw (2007-09-05 17:54:46)

Portugisen
Jag provar brygga Putney Pride men kör AG.
Fanns inte Ambermalt på humlegården så jag kanske har i lite ljus chokladmalt för att få upp färg i avsaknad av amber och för att
kompensera för mörk DME.
Vad tror du om det?

30 Senast ändrad av Calle (2007-09-07 13:54:01)

Såg just att Michael Jackson (RIP) hävdade att skillnaden mellan London Pride och ESB var förutom alkoholhalten den att esb:n torrhumlades vilket London Priden inte gjordes.

mw,

det blir spännande att se hur det går.  Tror säkert att pale choclate malt blir utmärkt alternativ.  Torrhumla gärna också med EKG.

Vad är AG?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

32 Senast ändrad av mw (2007-09-11 13:15:07)

AG: All grain, alltså att helmäska

Första försöket på en London Pride "kopia"

Iom vissa missöden (gasen tog slut mitt i koket) och utebliven malt-, humleleverans fick vi modifiera receptet i sista minuten. PGW möjliggjorde bryggning öht då de har de små jästpåsarna. Kan vara bra att veta om man bor i Stockholm med omnejd och saknar jäst på bryggdagen.

Humlekoket blev avbrutet mitt i och vi beslutade oss för ngn slags kompromiss (längre än 60 min men kortare än 60+avbrottstiden)

-------------------------
Plebeian Pride OG 1050
90L (blev lite mindre än 70L i faten) räknar med 75% eff.
--------------------------
16.5 kg Paleale malt
.8kg mörkkaramell
.6kg ljus k.
.3kg Ambermalt
.2kg Ljus chokladmalt
.6kg socker
----------------

Mäskade
85 min 66C
5 min 78C

---------------
Kokade

60min
135g NorthernBrewer 7.6%
20g Cascade 4%

15min
30g EKG
55g StyrianG

5min
35g EKG
35g Styrian G

0min
35g EKG
10g Styrian G
10g Cascade
--------------------

4Liter förkultur 1968 Special London ESB

-----------------------
Vattenbehandling

CaSO4 20g
MgSO4 20g

33 Senast ändrad av cmbellman (2007-09-12 08:39:05)

Bor du möjligen i Hammarby Sjöstad? Det är nämligen så att exakt samma missöde drabbade mig i lördags. Gasen dog mitt i koket, fem min innan första humlegivan..  Jag trodde inte mina ögon. Katastrof. Grannen ringde på och hade samma problem så jag slapp börja grotta med gasledningarna. HSB visste inget och sa att de inte kunde göra nåt innan måndag. Större katastrof. Vörten skulle aldrig klara sig helskinnad i två dygn. Efter ett snabbt rådslag beslutade en nyanländ vän att offra första ölen och att köra mig i en poolbil till Sickla för att leta kokplatta. Hellre det än att riskera fem timmars jobb gå åt skogen. Poolbilen startade inte. Telefonsamtal till jouren, hade andra åtaganden på kvällen och tiden rann iväg. De bekräfade att bilen var trasig och att vi fick ta en taxi istället. Bara hoppas att plattan skulle klara koka 16,5 liter. Men det gick bra. Sen ett par timmar senare var gasen visst tillbaka igen. Men då var mitt kok färdigt. Jag tackade min lyckliga stjärna att humlen inte hade hunnit gå i innan gasen falnade. :-)

Sorry för mitt OT inlägg, men jag gick igång på ditt gasproblem smile

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

34

Nä inte i Hammarby, vi körde med extern brännare så det var "bara" att åka iväg och byta tank.
Jag visste inte ens att man använder gas nuförtiden i sina kök. Är det ngt nytt eller bor du i en riktigt gammal lägenhet?
Förövrigt tror jag inte det är ngn katastrof om vörten fått vila i två dygn. Om du bara kyler ned den bör det hela väl klara sig?
Iom att den sedan hade kokats klart dör allt som ev fått liv.

Jag förstod att det var externt efter mitt inlägg, reflekterade först inte över kokmängden - svårt att koka 90l på spisen. Jodå vi har gasspis och det är nybyggt - det ska vara miljövänligt och fint (tror gasen kommer från reningsverket i henriksdal).

Var mest orolig för att det som eventuellt skulle ha börjat leva i vörten hade hunnit förändra smaken under tiden plus att det hade varit lurigt att få in de 16 literna i kylen hemma. smile

Lustigt sammanträffande iaf, med gasen. Lustigt nog var det även en london pride som stod för min inspiration, men jag tänkte försöka få in lite amerikanska humletoner i smak och arom som komplement. Vilket verkar vara fallet i din variant med.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

36 Senast ändrad av mw (2007-09-13 14:07:08)

Har kommit fram till några förslag på utveckling av APA typ 4C:

Högre OG > 1056

Lägre FG än 1008-1116  kanske ned mot typ 9A 1006-1114

Behåller amerikanska humlesorter och kör moderna typer tex. simcoe och amarillo

Använder belgiska jästsorter för att uppnå "syrliga, kryddiga och fenoliska toner"

Låg maltighet

Detta torde ge en öl som faller mellan stolarna för APA och BPA 4C, 9A och hamnar väl snarare under "modifierade öl" typ 10C
allt under SHBF öltypsdef. 07

USA verkar ju ha upptäckt Belgiska öl och det experimenteras friskt nu, se tex http://www.byo.com/feature/1637.html
Snacket där verkar vara att Belgarna stelnat i sin bryggning och fritänkande amerikaner nu tar över facklan.
Vore det inte spännande om européer kunde kapa APA-stilen och utveckla den mitt framför näsan på jänkarna?

Förhoppningsvis blir det mer spännande än vanliga APA som jag tycker är lite fyrkantiga men med härliga humletoner.
Vad jag helst skulle se vore en öl med komplexiteten hos en belgare med den friska citrusfräschören hos en APA.
Högre OG för mer estrar och eldighet och lägre FG för en torrare avslutning där humlen får komma fram.

Vad tror ni, skulle detta kunna fungera?

mw skrev:

Föresten, kan jag som trådskapare ändra trådtiteln till "förslag på ny typdef" eller kanske "modifierad APA"?
Det passar ju bättre än den nuvarande.

Sedan vore det smidigt att också klippa tråden till en "London pride clone" tråd.

Iof kan jag radera mitt första inlägg och därigenom radera tråden och sedan skapa två nya trådar. Fast då försvinner alla inlägg.
Vad är bäst?

Gör inte det sista i alla fall...

Jag undrar om du som trådskapare kan ändra titeln, har för mig att det bara är såna som jag (administrator) som kan det. Se http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=382 .

Jag döper gärna om en tråd till ett namn som bättre avspeglar vad diskussionen handlar om. Meddela mig bara så kan jag göra det.

Tyvärr kan jag inte dela upp trådar. Hoppas att detta kommer så småningom i PunBB.

-- Svante

Portugisen skrev:

Här kommer mitt Fullers-recept, men eftersom jag föredrar London Pride siktar det på att klona detta öl och inte ESB'n.  Det går som sagt att höja sockerhalten till det dubbla så blir det nog rätt för Fuller's ESB. 

Du får ursäkta att receptet är med extrakt - jag har inte brytt mig om att gå vidare till helmaltstillverkning.

Ölnamn: Putney Pride
OG: 1.050
FG 1.014
ABV 4.7%
IBU 46.5

1000g Muntons DME - Extra Light
500g Muntons DME - Dark
200g Thomas Fawcett Crystal Malt 55L
50g Amber malt
30g Melanoidinmalt
100g Bryggsocker
15g Target (10.5%) 60 minuter
10g Challenger (7.9%) 15 minuter
10g EKG (4.8%) 5 minuter
10g EKG (4.8%) Totthumling
1968 Wyeast Special London ESB

Jag är rätt ny inom ölbryggningen och har gjort ett par extraktbryggningar, jag blev lite sugen på att prova det här receptet så jag väcker liv i dennna gamla tråd.
Hur går jag tillväga? Stöper jag de tre maltsorterna i ca 75 grader innan jag kokar extraktet?
Vad betyder 55 L  efter crystalmalt?
När ska man ha i bryggsockret?
Hur många liter öl är receptet på?

Ulf