Redan jäst klart?

Hejsan

I söndags satte jag min första ölsats. Gjorde en pale ale efter receptet från humle.se, något modifierat.
Jag hade i ett paket jäst (Safale S-04) till 15 liter vört och på morgonen när jag vaknade (måndag) jäste det frenetiskt, ungefär ett plopp var 10e sekund. Det jäste på precis lika bra på kvällen när jag lade mig men nu i dag har aktiviteten slutat totalt! Kan det redan ha jäst klart, på en dag, eller vad har hänt?

Vänligen
Mikael

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Redan jäst klart?

du det låter väldigt mystiskt , har alldrig varit med om det
hälldre så har det tagit ett tag att starta jäsningen

kålla så att gasen inte tar nån genväg utan att passera vattenlåset
om du syresatte dåligt eller inget alls kanske det kan bli så
eller om du hadde varm vört så att nästan all jäst brändes till döds

det borde nog jäsa friskt i 3-4 dagar innan aktiviteten börjar avta

Tack för svar!

Varm vört hade jag inte men det kan ha varit otillräcklig syresättning, ska öppna och skaka om rejält!
Jag har haft samma problem men mjödbryggning, fast då startade det inte pga dålig syresättning.

Vänligen
Mikael

Safales jäster kan alla jäsa så fort, har åxå vart med om att starta en jäsning en dag och ha näst intill 0 aktivitet dagen efter varpå den slutar helt på kvällen eller morgonen dagen efter.
Deras jäst är fruktansvärt pigg antar jag smile

Tjabba!
Ta ett hydrometer prov så får du svaret om den är utjäst.

MVH
SKOOGIS

Hej,

Om enjäsande vört utsätts för en (hastig) temperatursänkning kan jäsningen avstanna. Kan det vara orsaken? i sådana fall kan det hjälpa att höja temperaturen till ca 22-25 för att få igång jäsningen igen. När vörten väl jäser igen kan du pröva att sänka temperaturen igen. Ingen bra idé att syresätta vört som börjat jäsa....

Hej
Ja det verkar vara en "turbojäsning" du fått. Men jag är rel hyfsat säker på att du fått vörten att jäsa ut. Ja det kan gå så snabbt i bland, men oftast så tar det ju några dagar extra. Mitt första försök med Sweetstout jäste ut ungefär på den tiden, samma jäst. Vänta några dagar ektra till ungefär en vecka innan du tappar om, även om det stoppar i jäsröret så kan vörten jäsa ner ytterliggare några grader. Va nöjd! Tog du Og innan jästen så har du ju ett hyfsat läge.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack för alla snabba svar!
Det har inte hänt något mer nu heller så jag antar att den har jäst ut. Det är möjligt att temperaturen kan ha sjunkit till minst 17 grader C under natten, det va ganska kallt här, men det borde ju inte ha dödat jästen. Jag låter den nog tills helgen och sen ta ett hydrometerprov när jag tappar om.
Jag har läst och hört om att man inte ska syresätta vörten när den har börjat jäsa men jag har aldrig hört varför, någon som vet? Det är väll så att jästen producerar koldioxid och vatten vid förbränning i aerob miljö, i stället för koldioxid och etanol, men har det någon annan effekt?

Det kan finnas flera orsaker. Mycket möjligt att det jäst klart. Har du högt FG så finns också möjligheten att vörten innehåller för mycket ej förjäsbart socker. Mäskade du eller gjord du extrakt? Om jästen inte jäst ut allt socker är ölen inte bara tjockare och fylligare i munnen utan också betydligt sötare än om restextraktet enbart beror på för mycket dextriner i vörten.

Varför jästen behöver syre är en klassisk fråga och det finns massor med spridda missupfattningar kring frågeställningen.

> Det är väll så att jästen producerar koldioxid och vatten vid förbränning i aerob miljö, i stället för koldioxid och etanol, men har det någon annan effekt?

I nämnvärd utsträckning så är det(respiration) inte vad som händer med syret i vörten, utan jästen använder syre till att tillverka steroler och omättade fettsyror till sina viktiga cellmembran. Jäste respirerar inte i vört eftersom glukoshalten är för hög (crabtree effekt).

Syre har dock massor med effekter. Det höjer bla jästens stresstolerans mot hög sockerhalt, temperaturstress, oxidativ stress samt alkoholstress och samt ökar tillväxten och jäshastigheten.

Mer syre -> starkare jäst -> snabbare, och mer fullständig jäsning.

Färsk torrjäst har normal ganska bra sammansättning så det är inte alltid nödvändigt att syresätta alls. Steroler och fettsyror finns redan i cellerna. Men jag har själv märkt att ej nypropagerad jäst alltid har ett viss osäkerhetsmoment. Man vet aldrig vad just det paketet har varit med om. Vissa torrjäster är också extra känsliga under rehydreringsmomenten. Endast när man har en färsk förkultur har man mer koll på jästen.

Här är några tidigare diskussioner
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=984
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=909
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=478
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=176

Om locket är tätt, så är en plupp var tionde sekund väldigt låg aktivitet. Har det inte bubblat mer än så låter det som om det kanske antingen är otätt eller att jäsningen aldrig kom igång ordenligt.

/Fredrik

Gjorde ett hydrometerprov precis nu. Eftersom jag gjorde det i själva glasdammejeanen såg jag ju inte exakt men det låg på någonstans mellan 1010-1015, absolut inte mer. Smakade också och jag kunde inte känna någon sötma över huvud taget!
Det måste alltså ha jäst på den otroligt korta tiden.(?)
smile
Tack för allt visat intresse

Vänligen
Mikael

Jag har också en bryggd som jag satte i söndags som jag har lite funderingar kring.

Jag använde Safale-S04 och gjorde 15l med 2kg ljus spraymalt och ett knippe specialmalter (ca 1/2 kg malt).
Jag lät det jäsa i strax över 2 dygn och tyckte väl att det inte bublade så mkt längre, nått lite mer än en gång på minut kanske, så jag tappade över till sekundären.
Här passade jag på att fylla ett glas för att smaka på vad som hade blivit, kan låta meddela att det var en intressant upplevelse om inte annat.
Det smakade kaffe men vart väl rätt tunt annars, skulle tro att det var rätt alkoholstarkt hoppas på att smaken mognar lite mer när det får stå ett tag men jag kunde inte känna mycket till restsötma. Tror det har potential.

Det eventuella problemet jag har är att det verkar vara ovanligt tyst om sekundärjäsningen, kan jag ha dödat jästen när jag fyllde mitt sekundärjäsningskärl?
Kärlet hade fått stå i klorinvatten sedan jag startade bryggningen, tyckte det stod lite dumt på toaletten så som
lite extra skydd tyckte jag att den kunde stå i klorin men jag sköljde noga och väl innan jag slangade över.
Är också lite rädd för att om det står på sekundären för länge så kanske det inte finns jäst kvar för att skapa kolsyra i flaskorna.

Även jag har en brygd som jäst märkligt kort tid. Tappade vörten på primärjäsningshink i söndags kväll tillsammans med Nottingham torrjäst som jag rört ut i lite vatten. På måndag kväll bubblade det fortfarande inte i jäsröret. Det såg dock ut som att det bildats skum på ytan mot hinkväggen. Jag ruskade om hinken ordentligt för att syresätta och redan efter någon timme eller två bubblade det för fullt i röret. Nästa morgon var det dock återigen ingen aktivitet i detsamma...

Jag tog ett smakprov dagen efter och det var varken sött eller jästigt. Igår mätte jag densiteten till 1019 vilket väl tyder på att det har jäst ut rätt så bra? (Tyvärr hade jag inte möjlighet att mäta OG.) Nu är ölen på sekundärjäsning/klarning. Ska bli spännande att se vad det blir av det.

Jag tycker att det låter märkligt. Jag har själv haft jäsningar som har varit över på ett par dagar men då har nästan allt vatten blåst ur jäsröret av all aktivitet.

Jag hade iaf ordenlig fart under nån dag i röret, blåst ur är nog en rätt så bra beskrivning. Dessutom var det runt en - en och en halv dm högt skumbädd som tills igår hade sjunkt tillbaka helt.
Var det helt uppåt väggarna att tappa om såpass tidigt eller kan det bli öl av det ändå?
Fortfarande orolig över att det inte märks någon aktivitet i sekundärjäsningskärlet.. Det bubbla ju ändå lite grand innan jag tappa om....

De jäshinkar man kan köpa är oftast inte helt täta och efter en tids användning är de definitivt otäta. Det gör att man kan få kraftiga jäsningar utan att det bubblar som en nyöppnad champagneflaska. Det är också därför som aktiviteten ser ut att ha avtagit hel och hållet fast det jäser lite grann.

Man kan täta hinken med tätningslist för fönster om man vill men det är inte nödvändigt för processen.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Varför så bråttom?? Låt ölet jäsa ut i lugn och ro i primären och sen tappa om till sekundären, ett gott öl skall bryggas i lugn och ro och utan stress.

MVH
SKOOGIS

Hej
Ang tätning av brygghink.
Jag brukar prova tätheten genom att sätta en tyngd på locket och kontrollera att nivån i jäsröret inte återgår till jämn efter en kort stund.

Om det läcker så brukar det räcka med att öppna och stänga igen och hoppas att man fick ett bättre läge.

Om det ändå inte funkar så går man ner på ICA och köper ett 6-pack mellanöl.
Dricker upp ölen och klipper till en packning av kassen man bar hem ölen i.
/Kjell