1

Försök med HSA och "CSA", undrar om jag "lyckats"?

Ville testa om rejäl HSA och CSA (cold side aeriation?) påverkade smaken på ölet varför jag lät den heta vörten blaska rakt ned i ett kylkärl för att sedan efter 40t jäsning hälla ihop de två jäskärlen jag jäste i till ett kärl (lät det blaska ordentligt).

Efter utjäsning smakade ölen lite skumt men nu efter 20 dagar har lite av felsmaken lagt sig. Frågan är om det är syreförstört öl eller ngt annat, det är lite svårt att beskriva bismaken men varken våt wellpapp eller rutten ananas är det jag kommer att tänka på.

Nån som har nåt bra förslag på hur man avgör om det är syre som ger bismaken?

Går det att rädda brygden? Jag funderade på att sätta till maltos och låta jästen dra igång igen, torde det inte innebära att jästen konsumerar allt syre i ölen?

MVH
Magnus

Sv: Försök med HSA och "CSA", undrar om jag "lyckats"?

Jag tror att 20 dagar är lite för kort tid för att märka att ölet oxiderat pga HSA.
När jag började min bryggarkarriär så slaskade jag ganska mycket med den varma vörten.
Hållbarheten innan ölet börjar smaka "gammalt" låg kanske på 2-3 månader för ett normalstarkt öl.
Idag när jag låter bli att slaska så håller det 6-9 månader innan man kan tycka att ölet börjar bli lite "trist".
Det beror också på vid vilken temperatur som ölet lagras, ju högre temp desta snabbare åldras ölet.

Angående CSA så kan du få acetaldehyd (gröna äpplen) och/eller i värsta fall någon form av ättika.

Vad jag vet så går det inte att rädda ett öl som blivit oxiderat. Processen verkar vara irreversibel....

Tillägg, om ölet blivit oxiderat så kan inte jästen komsumera syre.
Endast syre i fri form kan jästen ta hand om.
Det är alltså en stor skillnad på fritt syre i ölet och om det blivit oxiderat.

Jo, när jag funderar på saken tror jag inte heller att bismaken kan härledas till oxidation.

Det är nån skum smak iaf som jag känner igen se'n mina första försök med ölsatser men jag undrar om det kanske har att göra med torrhumlingen. I de första ölsatser jag körde med torrhumlade jag rejält med EKG och Fuggle vilket jag gjort nu oxå.

Juste att ha en bismak av EKG och fuggle:D

Jag tror jag ska tillsätta koriander på rent jävulskap för att se hur det blir. Kanske kan koriandern slå ut den lömska humlen....

Från början använde jag momentet het kokande vört -> genom rör via humle-sil -> ner i hink som ett sätt att få bort en del värme innan jag började kyla med spiralen. Så mycket mer HSA än så borde man inte kunna få utan rejält arbete och min öl smakade bra då med, sedan jag läst om HSA (mest här i forumet smile ) så har jag börjat kyla vörten innan jag silar den.

Som Kenneth skriver så påverkas nog i första hand hållbarheten på ölen. All öl brukar förr eller senare åldras. Och det som händer då är en massa saker. Vissa ämnen oxideras, medans andra reduceras.

Ämnen som smakar pappkartong brukar bildas efter en längre tid, men av ett förstadium som kan bildas under bryggningen. Under mäskning och kok, om man tillförsyre då. Här brukar man tro att "potentialen" till pappkartong avgörs... men det tar fortfarande en längre tid innan den framträder. Sen brukar man ofta nämnan pappkartong med det finns med andra ämnen, många olika aldehyder som ger nya smaker när ölen åldras.

Med prover kan man få en uppskattning av "hållbarheten" av en öl genom att mäta den sk redoxpotentialen. Det är ett mått på ölens reduktionsförmåga kan man säga, ett mått på ölens inbygga motstånd mot oxidation. Den har man sett att den minskar när man syresätter ölen i onödan. Det finns också samband mellan denna reduktionsförmåga och tiden det tar innan felsmaker börjar uppkomma.

(Jag har inte varit speciellt aktiv på sistone pga andra projekt som tar tid.)

I princip skulle en öl som smakar pappkartong kunna kröjsas med jäsande vört och åtminstone en del av pappkartongen bör reduceras. Jäst som arbetar har en naturlig tendens att försöka reducera aldehyder, inklusive den aldehyd som ger pappkartong. Men jag vet inte om det är någon speciellt praktiskt metod. Anledningen till att den pappkartongspotential som bildas under oxidation under mäskning inte reduceras av jästen är att den inte finns i fri form.. unden den är bunden tilll proteiner. Så den myglar sig förbi jästens upprensning. Men sen dyker den upp efter en längre tid som gubben ur lådan istället men då ligger jästen och knoppar.

/Fredrik

En anna grej: Vissa tester som jag sett har också indikerat att sk. "forced aging" där man genom högre temperatur eller på annat sätt mha övervåld försöker simulera åldrad/oxiderad öl fast få det att gå fortare ofta inte ger helt sama resultat. Jag kommer dock inte ihåg på rak arm vilka skillnaderna var, men det handla om att olika typer av "fel"smaker dominerade i de olika fallen. Det är alltså inte självklart att "pappkartong" är det första felet man känner. Det beror helt på.

/Fredrik

Hej

Välkommen tillbaka Fredrik. Dina inlägg har varit saknade, av dom flesta tror jag.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack Bo, det har dock inte varit av ointresse utan av tidsbrist som jag inte skrivit så mycket. Man skulle ha mer tid till allt smile

/Fredrik

Fredrik skrev:

I princip skulle en öl som smakar pappkartong kunna kröjsas med jäsande vört och åtminstone en del av pappkartongen bör reduceras. Jäst som arbetar har en naturlig tendens att försöka reducera aldehyder, inklusive den aldehyd som ger pappkartong. Men jag vet inte om det är någon speciellt praktiskt metod. Anledningen till att den pappkartongspotential som bildas under oxidation under mäskning inte reduceras av jästen är att den inte finns i fri form.. unden den är bunden tilll proteiner. Så den myglar sig förbi jästens upprensning. Men sen dyker den upp efter en längre tid som gubben ur lådan istället men då ligger jästen och knoppar.

/Fredrik

Personligen skulle jag mycket hellre lägga tiden på att brygga ett nytt och fräscht öl istället för att försöka reducera (inverterad oxidation?) aldehyder i ett gammalt sunkigt öl smile

11

Ölet är ju allt annat än gammalt (< 1 mån) så om kröjsning möjligtvis gör det godare tänker jag prova det. Iof tror jag mig nu ana att den märkliga smaken inte alls har med HSA/CSA att göra utan snarare gammal malt. Jag tillsatta en burk maltsirap (gammal som gatan) för att få upp OG:n och där har vi nog boven.

Den (sirapen) var troligen också oxiderad.
Om inte primärjäsningen gjort något åt den så lär knappast en kröjsning hjälpa till............
neutral

13 Senast ändrad av mw (2007-03-02 08:59:23)

"Den (sirapen) var troligen också oxiderad."
Intressant! Jag hade ingen aning om att maltextrakt kan oxidera innan man börjar brygga på den.

När extraktet bli gammalt och får skum smak är det då oxidation som sker? Jag antog lite flummigt att reaktionen liknade den som sker när mat härsknar.

Vet ni hur den felsmak som har att göra med gammal malt, maltextrakt brukar beskrivas? Jag vill gärna kunna isolera felkällor och lära mig förstå vad som bidrar med vad om ölen smakar konstigt.

Anledningen till att jag ville tillsätta maltos var att jag tänkte att ny jäsning skulle kunna minimera effekten av den oxidation som skett efter primärjäsningens först förlopp. I och med att jag bestämt mig för att felsmaken har till stor del att göra med malten är ju iaktagelsen att en nu jäsning inte kommer göra skillnad klockren. Självklart måste det vara så, att jag inte fattade det är ju lite pinsamt.

När ingredienser och öl åldras är det ju mycket som kan hända.

Oxidation i kemisk mening är när ett ämne så att säga blir av med en del av sin elekronfördelning. Extremfallet av oxidation är jonisering där an atom helt blir av med en elektron och bildar en positiv jon.

En oxidation balanseras alltid av en reduktion. Dvs någon är mottagare av de elektroner eller elektronfördelning som det oxiderade ämnet blir av med. Detta andra ämnse reduceras då.

Oxidation i denna bemärkelse behöver inte innefatta syre. Syre är dock ett oxidationsmedel som lätt oxiderar andra ämnen. Motsatsen är reduktionsmedel, exempel på detta är tex c-vitamin, sulfiter, melanoidiner.

Så melanoidiner i mörk öl är kraftiga reduktionsmedel, vilket innebär att de "lätt oxideras".

Polyfenoler oxideras också mycket lätt.

I öl finns flera olika sk. redox-par, med olika ämnen som kan växla mellan oxiderat och reducerat tillstånd.

Det är alltid ett nollsummespel eftersom elektronerna inte försvinner.

Det som är intressant i sammanhanget ur vår synvinkel är dock det faktum att smak och doft är olika mellan reducerat och oxiderat tillstånd. Sen kan kedjereaktioner förekommer där ämnen vidare ombildas till andra ämnen som inte smakar så kul.

Det är nog inte heller så jätteenkelt att svara på "hur smakar gammal öl" eller "oxiderad öl" eftersom den antagligen  kan smaka på flera olika sätt beroende på hur och vilken öl det är.

I gammal öl är det ofta så att polyfenoler och melanoidiner oxideras först, och dessa kan sedan sekundärt oxidera alkoholer och annat och bilda aldehyder.

Oxiderade polyfenoler kan också bidra till dis i öl.

Jäsningen är rätt komplicerad, men faktum är att även när ölen är klar och jästen spelat ut sin roll så finns fortfarande komplicerade kemiska och fysikalisk reaktioner som fortgår.

Om du letar efter en orsak till en felsmak skulle jag försöka beskriva den bättre... så blir det kanske lättare att härleda den. Det finns ju massor med tänkbara smaker som kan uppkomma.

/Fredrik

Till exempel brukar man ofta anser att mörk öl, har mycket antioxidanter via melanoidinerna som "skydder ölen mot oxidation av syre" MEN när till slut alla melanoidiner är oxiderade så komme dessa att ge sig på andra saker i ölen! och man kan få allehanda aldehyder... därför kan ljus och mörk öl åldras på helt olika sätt.

/Fredrik

Mörk öl blir oftast godare med tiden medans ljus öl sunkar ihop.
Finns förstås undantag....