Anledningen till att jag vill pumpa under koket är bara att jag kommit över en värmare för röranslutning helt gratis. Men jag har nog bestämt mig för att överge den idén och värma på vanligt sätt direkt i grytan istället.
2 2007-02-17 17:40:01
Sv: Kan man pumpa kokande vört? (8 svar, postad i Utrustning)
Tack för tipset om pumpen! Då vet jag att det finns en att köpa i alla fall. Hur konstruktionen kommer att se ut i slutändan vågar jag inte säga ännu, jag har ändrat mig flera gånger på vägen.
Det är kul att planera!
3 2007-02-17 09:38:00
Sv: Kan man pumpa kokande vört? (8 svar, postad i Utrustning)
Okej. Jag har kommit över en värmare för röranslutning så jag har planer på att själv göra en där vörten pumpas runt, om det fungerar.
Då kommer följdfrågan, var hittar man lämplig pump?
4 2007-02-16 19:54:47
Kan man pumpa kokande vört? (8 svar, postad i Utrustning)
Jag skissar lite på ett eget bryggverk och funderar över hur jag ska lösa det.
För att gå rakt på sak, går det att pumpa kokande vört/vätska? (med cirkulationspump genom ett rör) Eller bryter det mot fysikens lagar på nåt sätt? ![]()
/ Robban
5 2006-04-19 19:51:56
Sv: Värmeelement (34 svar, postad i Utrustning)
Tack för infon! Visst skulle jag också vilja köra helt i rostfritt men om det är så mycket dyrare så kanske det får bli snålvarianten med mässing. Själva rören är ju i rostfritt i alla fall.
Vet du var man kan köpa värmeelement för att montera på utsidan av grytan? Jag har varit i kontakt med med Backers som har såna men dom är gjorda för en radie på 250 mm och det passar inte på min. I och för sig har dom platta också men jag tror inte jag får plats med två sådana under botten på min gryta (2 st då de är på 1kW styck)
Att montera värmeelement på utsidan skulle kännas bättre, dels för att det blir lättare att hålla rent men också för att jag slipper borra extra hål i grytan.
/ Robban
6 2006-04-19 18:59:25
Sv: Bygga eget bryggverk, hur vill man ha det? (14 svar, postad i Utrustning)
Bygget fortskrider så sakteliga och det börjar bli dags att ta upp hål för elpatron och tappkran. Finns det några slags standardmått för dessa eller måste jag först köpa grejerna och sen göra hålen? Helst vill jag borra hålen innan jag rundbockar plåten för det blir betydligt enklare, men jag vill inte köpa en massa dyra grejer så långt innan jag kommer använda grytan för att göra öl (18 kvadratmeter lägenhet med sambo medger inte direkt plats för ölbryggning tyvärr)
/ Robban
7 2006-04-19 18:53:36
Sv: Värmeelement (34 svar, postad i Utrustning)
Varför vill man inte ha mässing i värmeelementet?
8 2006-04-09 19:05:51
Sv: Bygga eget bryggverk, hur vill man ha det? (14 svar, postad i Utrustning)
Ah, du har rätt. Nu känns det som om 2000 watt skulle räcka bra med tanke på volymen.
Jag har aldrig gjort en helmäskning tidigare så jag missar en massa detaljer som jag borde känna till när jag försöker konstruera bygget, jag får nog läsa på mer. Men det är kul med teknik så självklart måste jag bygga ett bryggverk när jag får chansen ![]()
9 2006-04-08 17:14:01
Sv: Bygga eget bryggverk, hur vill man ha det? (14 svar, postad i Utrustning)
Tack för svaret!
Gott om tid tar det alltså, det vore inte helt fel med mer effekt. Fast 3-fas blir ju inte alls lika smidigt.
/ Robban
10 2006-04-08 14:14:20
Sv: Bygga eget bryggverk, hur vill man ha det? (14 svar, postad i Utrustning)
Vet någon hur man gör för att räkna ut hur lång tid det tar att värma upp en viss mängd vatten? Anta att jag har 30 liter 10-gradigt vatten och en elpatron på 2kW. Hur lång tid tar det att värma?
/ Robban
11 2006-04-06 18:45:57
Sv: Bygga eget bryggverk, hur vill man ha det? (14 svar, postad i Utrustning)
En enkel gryta och sen en plasthink att mellanlagra i känns som en ganska rimlig kompromiss faktiskt.
Nu har jag skaffat materialet, en 1,5 mm tjock rostfri plåt och jag tänkte börja göra den när som helst.
RIMS låter annars som en väldigt bra metod, så det kommer jag börja titta på för mitt nästa projekt sen. Det verkar vara lite svårt att hitta en bra pump som sagt, men det borde ju finnas någonstans i världen känns det som.
12 2006-04-05 18:39:14
Sv: Bygga eget bryggverk, hur vill man ha det? (14 svar, postad i Utrustning)
Helst villl jag ha ett enda kärl för både lakning/mäskning och själva vörtkoket, och inte behöva hälla över mellan olika kärl. Nu har jag aldrig gjort en helmäskning tidigare så jag kanske inte förstår hur det fungerar riktigt. Men går det att göra allting i ett moment i ett kärl? Kanske med en insats med tusentals hål (alternativt nåt metallnät)i det stora kärlet som man sedan lyfter upp med allt malt i.
Jag kanske mest svamlar, men det vore väldigt trevligt att bara behöva använda ett kärl, inte minst för prisets skull. Rostfritt är dyrt och så ska det ju till värmare och diverse tillbehör plus att det tar upp en massa plats.
13 2006-04-04 18:29:07
Sv: Bygga eget bryggverk, hur vill man ha det? (14 svar, postad i Utrustning)
Jag tänkte mest att det går lite extra volym med tanke på att det ska koka runt och ha sig. Vill man koka 25 liter så räcker det ju inte med en gryta på 25 liter. (jäshinkarna brukar ju rymma 30 liter fast de kallas 25-liters)
40 kanske är lite överdrivet dock, jag har inte räknat på hur många centimeter extra det blir.
14 2006-04-04 17:39:17
Sv: Bygga eget bryggverk, hur vill man ha det? (14 svar, postad i Utrustning)
Hur stora kärl är lämpliga för hemmabruk? Jag tror det blir enklast att begränsa sig till 1-fas 230 volt så det blir ju inte mer än 2kW och då vill man väl hålla ner volymen en del för att det inte ska ta flera timmar att koka upp.
40 liter, kan det vara lagom om man siktar på att få ut vört till en vanlig 25-liters jäshink?
Jag tänkte svetsa ihop den själv i rostfritt.
/ Robban
15 2006-04-02 17:20:40
Bygga eget bryggverk, hur vill man ha det? (14 svar, postad i Utrustning)
Jag har länge funderat på att bygga ett eget bryggverk. Det här systemet verkar intressant, och jag kommer låna en del från det tror jag. http://www4.tsl.uu.se/~edberg/homebrewi … pment.html
Helst skulle jag vilja slippa ha två olika kärl för vörtkok och mäskning, men jag vet inte riktigt hur det skulle kunna lösas med bara ett. Rostfritt stål är dyrt och dessutom tar det ju ganska stor plats. Är det någon som vet hur dom dyra kommersiella bryggverken för hobbybruk fungerar?
Jag tänkte även göra allting så automatiskt som möjligt, kanske med en usb-kabel till en pc och sen ett enkelt program där man knappar in olika tider och temperaturer. Den biten går ju att utveckla hur mycket som helst om man bara har tillräckliga programmeringskunskaper.
Hur ser ert drömbryggverk ut?
/ Robban
16 2005-11-11 15:02:37
Sv: 10 grader? (8 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Kan man inte helt enkelt flytta tempgivaren?
17 2005-11-11 11:13:30
Sv: 10 grader? (8 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Det kanske kan funka att köpa ett gammalt kylskåp och ta bort hyllorna? Jag är lite osäker på om man kan justera temperaturen till 10 grader, men det borde man kunna känns det som.
18 2005-11-11 08:21:27
Sv: Enkel stout av extrakt? (8 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Tack för tipset, där fanns en hel del att läsa. Egen humle vore kul att odla så småningom också.
19 2005-11-10 07:52:10
Sv: Enkel stout av extrakt? (8 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Det är bara 35 gram humle i receptet ovan, är det för att det är så pass hög alfasyra (10,2%)?
Jag vill minnas att man kan räkna ut hur beskt det blir med nån formel?
20 2005-11-09 17:32:51
Sv: Enkel stout av extrakt? (8 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Okej. Vad händer om man tar mer än 3.25 kg? Blir det starkare eller bara sötare?
21 2005-11-09 15:46:49
Sv: Enkel stout av extrakt? (8 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Vad är det för malt som inte kräver mäskning? Finns det på Humlegården?
I receptet ovan är det 3.25 kg malt till 25 liter öl, är inte det ganska lite?
22 2005-11-09 14:50:16
Enkel stout av extrakt? (8 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Jag gjorde en ale i somras och eftersom det blev bra så tänkte jag att det nog är dags att brygga mitt andra öl snart, en stout denna gång.
Humlegården har ett recept här men det låter rätt tråkigt tycker jag. http://www.humle.se/library/recipes/ext … stout.html
Jag vill gärna fortsätta med extrakt eftersom det är så enkelt men vill givetvis att det ska bli så gott som möjligt i alla fall. Det är bra om det blir väldigt beskt också.
Finns det nån bra torrjäst som funkar? (Safale tänker jag på)
Några tips?
23 2005-07-02 22:08:51
Sv: Ölet skummar inte (18 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Nu efter 6 veckor så är det hyfsat skum. Inte så mycket som det borde, men med tanke på att jag använde hälften så mycket spraymalt som jag skulle så är det godkänt med tanke på det.
Smaken är dock inte så bra som jag hoppades. Känns bra i munnen men eftersmaken är konstig och skulle jag rapa så smakar det direkt illa, nån kemisk bismak. Jag vet inte hur jag kan förklara det bättre.
Ändå är det godkänt. Jag antar att jag är superkritisk när jag smakar mitt öl, för jag drack en Kilkenny för ett par dar sen och den brukar slinka ner hur lätt som helst, men nu kände jag en massa konstiga smaker.
Man blir lätt kräsen kanske.
24 2005-06-10 01:28:01
Sv: Ölet skummar inte (18 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Fast vad jag har fått lära mig så är 100 gram spraymalt = 110 ml och det brukar stå att man kan ersätta sockret med spraymalt rakt av.
Dom flesta verkar ju köra med socker så det kanske mest är gissningar jag har tagit del av.
Promash ska jag prova, tack för tipset.
25 2005-06-10 01:17:44
Sv: Ölet skummar inte (18 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Fast denna sida säger ju 4.5 gram http://hem.passagen.se/amylase/kolsyrning.htm
I och för sig strösocker, behöver man så mycket mer spraymalt då?