Bygga eget bryggverk, hur vill man ha det?

Jag har länge funderat på att bygga ett eget bryggverk. Det här systemet verkar intressant, och jag kommer låna en del från det tror jag. http://www4.tsl.uu.se/~edberg/homebrewi … pment.html

Helst skulle jag vilja slippa ha två olika kärl för vörtkok och mäskning, men jag vet inte riktigt hur det skulle kunna lösas med bara ett. Rostfritt stål är dyrt och dessutom tar det ju ganska stor plats. Är det någon som vet hur dom dyra kommersiella bryggverken för hobbybruk fungerar?

Jag tänkte även göra allting så automatiskt som möjligt, kanske med en usb-kabel till en pc och sen ett enkelt program där man knappar in olika tider och temperaturer. Den biten går ju att utveckla hur mycket som helst om man bara har tillräckliga programmeringskunskaper.

Hur ser ert drömbryggverk ut?

/ Robban

Sv: Bygga eget bryggverk, hur vill man ha det?

Hur stora kärl är lämpliga för hemmabruk? Jag tror det blir enklast att begränsa sig till 1-fas 230 volt så det blir ju inte mer än 2kW och då vill man väl hålla ner volymen en del för att det inte ska ta flera timmar att koka upp.
40 liter, kan det vara lagom om man siktar på att få ut vört till en vanlig 25-liters jäshink?

Jag tänkte svetsa ihop den själv i rostfritt.

/ Robban

40 liter är rejält stort om man vill det ska rymmas i en vanlig jäshink. De flesta verkar köra med 25-30 liter stora mäskkärl och det brukar ge runt 20-25 liter vört beroende på recept. Sedan ska jästen få plats i jäshinken med och den kan skumma på rätt bra ibland, om den får riktigt fart kommer den upp genom jäsröret även med denna mängd.

Jag tänkte mest att det går lite extra volym med tanke på att det ska koka runt och ha sig. Vill man koka 25 liter så räcker det ju inte med en gryta på 25 liter. (jäshinkarna brukar ju rymma 30 liter fast de kallas 25-liters)

40 kanske är lite överdrivet dock, jag har inte räknat på hur många centimeter extra det blir.

40 liters max volym på kokkärlet verkar inte helt fel för mig. Själv har jag väl en 36 och det känns som det funkar bra (kokar dock i två separata kärl för att få det att koka snabbe. runt 4000 watt istället för 2000 ger ganska mycket, samt ett helt enormt bortkok. Får börja med 29-30 liter för att få 22 liter i jäskärlet efter ett 75 min kok).

Helst villl jag ha ett enda kärl för både lakning/mäskning och själva vörtkoket, och inte behöva hälla över mellan olika kärl. Nu har jag aldrig gjort en helmäskning tidigare så jag kanske inte förstår hur det fungerar riktigt. Men går det att göra allting i ett moment i ett kärl? Kanske med en insats med tusentals hål (alternativt nåt metallnät)i det stora kärlet som man sedan lyfter upp med allt malt i.

Jag kanske mest svamlar, men det vore väldigt trevligt att bara behöva använda ett kärl, inte minst för prisets skull. Rostfritt är dyrt och så ska det ju till värmare och diverse tillbehör plus att det tar upp en massa plats.

Om man vill ha ett enda kärl för mäskning+lakning så vill man som du säger ha en insats av något slag för att lyfta upp draven vid mäskning. Men om man har en sådan och mäskar på normalt sätt känns det som att det blir svårt att få vattnet och maltet att blandas vettigt och liknande. Skulle kanske kunna lösas med att röra om mer kontinuerligt och på så sätt arbeta upp vattnet från botten i instatsen (där hålen är) genom all malt, men det känns tveksamt om det skulle fungera.
Då är det bättre att bygga ett RIMS, dvs ett system liknande detta fast med en pump som pumpar upp vörten från botten av kokkärlet och sedan släpper ut det över vörten. Sedan hissar du bara upp insatsen när det är dags för lakning och häller på lite lakvatten då och då. Känns som ett bekvämt system. Det svåra/kostsamma med detta är att hitta en bra och prisvärd pump, jag har gett upp det för tillfället och brygger på mer klassiskt vis.

Du skulle kunna ha ett mäskkärl och någon form av kärl för lakvatten. Sedan tar du och samlar upp vörten från mäskkärlet i en hink, rengör mäskkärlet från malt och häller i vörten för att koka den.

Blir ett extra steg i bryggningen men oandra sidan slipper du två kärl. Rengöring av mäskärl måste ju göras i vilket fall.

En enkel gryta och sen en plasthink att mellanlagra i känns som en ganska rimlig kompromiss faktiskt.
Nu har jag skaffat materialet, en 1,5 mm tjock rostfri plåt och jag tänkte börja göra den när som helst.

RIMS låter annars som en väldigt bra metod, så det kommer jag börja titta på för mitt nästa projekt sen. Det verkar vara lite svårt att hitta en bra pump som sagt, men det borde ju finnas någonstans i världen känns det som.

Vet någon hur man gör för att räkna ut hur lång tid det tar att värma upp en viss mängd vatten? Anta att jag har 30 liter 10-gradigt vatten och en elpatron på 2kW. Hur lång tid tar det att värma?

/ Robban

11 Senast ändrad av Kalle (2006-04-08 14:38:56)

Hej
Du behöver tillföra 4,2x30x(100-10) kWs (kJ) = 11340 kWs
Antalet sekunder med 2kW blir 11340/2 = 5670 sek = 94,5 minuter
Det här gäller om all energi går till vattenvärmning. Lite förluster finns (ångbildning, konvektion, strålning) så lägg till en 5-10%
/Kalle

Tack för svaret!
Gott om tid tar det alltså, det vore inte helt fel med mer effekt. Fast 3-fas blir ju inte alls lika smidigt.

/ Robban

13 Senast ändrad av Kalle (2006-04-08 18:04:29)

I det här räkneexemplet gällde det att höja temperaturen från 10 till 100 grader i ett steg, men när du brygger är det inte aktuellt.
Till att börja med ska du värma mäskvattnet upp till tex 75 grader (som kyls ner till ca 68 när det hamnat i malten), men den vattenmängden är oftast mindre än hälften av den totala volymen och går alltså mycket fortare. Den tiden kan användas för andra förberedelser, tex krossa malt och väga upp humle.
Därefter mäskar du i tex 60 min och under den tiden behövs inte mycket energi för mäskningen. Istället värmer du lakvatten till 78 grader och det hinner man på 60 min. När man samlat upp all vört så blir det uppvärmningen från ca 75 grader till 100 som blir ren väntetid.
Här har jag utgått från infusionsmäskning i separat kärl. Det blir lite annorlunda med mäskning/lakning i samma kärl som koket, men om du har ett extra kärl för lakvattnet kan du utnyttja mäskrasterna för att värma lakvattnet under tiden genom att koppla om effekten mellan kärlen.

Ah, du har rätt. Nu känns det som om 2000 watt skulle räcka bra med tanke på volymen.
Jag har aldrig gjort en helmäskning tidigare så jag missar en massa detaljer som jag borde känna till när jag försöker konstruera bygget, jag får nog läsa på mer. Men det är kul med teknik så självklart måste jag bygga ett bryggverk när jag får chansen smile

Bygget fortskrider så sakteliga och det börjar bli dags att ta upp hål för elpatron och tappkran. Finns det några slags standardmått för dessa eller måste jag först köpa grejerna och sen göra hålen? Helst vill jag borra hålen innan jag rundbockar plåten för det blir betydligt enklare, men jag vill inte köpa en massa dyra grejer så långt innan jag kommer använda grytan för att göra öl (18 kvadratmeter lägenhet med sambo medger inte direkt plats för ölbryggning tyvärr)

/ Robban