Det är en intressant idé fast kanske inte så enkelt ändå.
Visst kan man pumpa kokande vört, om den var ren. Men när du häller i humlen så blir ju vörten allt annat än ren. Det är en ganska stor risk att pumpen eller intagen till den sätter igen. Dessutom finns det en risk att värmepatronen kleggar igen så småningom. Det kan finns små fickor i den där vörten står i princip stilla och där lägger sig gärna grumset och blir kvar tills nästa gång. När vörten är så söt som den är så kan ju tänka sig vad som växer i de fickorna mellan körningarna. Det kan man lösa genom ett filter men då måste filtret ha ganska stor yta för att inte sätta igen.
Du har också röranslutningarna till grytan att tänka på. Ska du ta hål i grytan eller använda rör som du sänker ner?. Om du tänkt att använda slangar så måste sugsidans slang vara styv även vid 100 °C för att inte sugas ihop av undertrycket.
Det är antagligen mycket enklare att ta ut värmepatronen och montera den i grytan, då slipper du alla problem som jag radat upp och kostnaderna kan hållas nere.
Men visst går det, och det låter som en kul utmaning att få det att fungera.
Det är de som går vilse som finner de nya vägarna
