Varför skulle FG sjunka om man häller i mer socker?
Om det är ojäsbart socker kvar så omvandlas
det väl inte om man häller i vanligt socker
1 2015-03-12 19:31:33
Sv: Panik!! Mäskar på tok för högt! Hjälp (6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
2 2015-01-29 08:32:07
Sv: Rädda överkolsyrat öl på corneliusfat (6 svar, postad i Utrustning)
Prova att öppna säkerhetsventilen och låt den stå öppen någon dag, så kan du se vad du får för tryck. Du borde då slippa att det skummar en massa.
3 2015-01-07 00:14:56
Sv: Odla humle i tropiskt klimat? (11 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Det verkar svårt att odla på ett ställe utan vinter sedan behövs det också många soltimmar / dag. Om ni försöker så får ni gärna berätta hur det går.
se https://c1.staticflickr.com/7/6020/5939 … 595d_z.jpg
http://www.reddit.com/r/Homebrewing/com … e_jamaica/
4 2015-01-03 23:04:13
Sv: Filtrering av varm vört innan Therminator (platt-vvx) (1 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Ett tipps
, använd en STOR humlepåse tex något likmande en "brew in bag påse" eller något finmaskigt tyg som du spänner runt grytan och kokar allt i. När du kokat färdigt är det bara att lyfta upp allt mög.
5 2014-12-28 23:03:51
Sv: single decoction mash? behöver hjälp tills imorrn (6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
I vanliga fall ska man ju inte gå över 80'C för att undvika tanniner från skalen, hur kommer det sig att det inte gäller vid dekoktion?
6 2014-12-18 19:52:10
Sv: Lämplig kokplatta (9 svar, postad i Utrustning)
Ibland sitter det en bimetal i termostavredet som slår ifrån innan den kommer upp i kok. Man kan prova meka lite så att den inte är i funktion. Men då får ev använda en extra strömbrytare för att stänga av plattan.
7 2014-09-06 20:59:48
Sv: Bra maltvåg (11 svar, postad i Utrustning)
Om du hoppar över det där med att väga fat så borde en sådan köksvågen "Coline"från Clas Ohlson duga
http://www.clasohlson.com/se/K%C3%B6ksv … ne/34-9886
Den väger upp till 10 kg, och är nog något större än vanliga köksvågar.
8 2013-12-03 00:29:58
Sv: Vattenjustering (6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Eftersom du inte vet vilken vattenprofil de hade när de tillverkade maltextraktet så är det svårt eller rent av omöjligt att räkna ut vad du ska tillsätta för att få en viss profil.
9 2013-11-28 23:52:28
Sv: Ekkuber i rödvin (14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
du verkar vara rädd för bacilusker på ekbiten, men hur är det med jästen i vinet?
Eller har du kokat vinet?
10 2013-11-14 05:49:59
Sv: BiaB tyg - Sarita (26 svar, postad i Utrustning)
Jag fick inte tag i Saritatyg men jag köpte myggnät till något partytält istället då fick jag en massa som jag både använder till "Boil in the bag" och tll humlekokpåsar.
Det där med att sy verkar tråkigt så jag gjorde så att jag lade ner tyget i grytan och spände fast det med en rem, sedan klippte jag rent.
Simsalabim så var min kokpåse klar och den har funkat i ett par år nu.
När jag ska ha en humlekokpåse så klipper jag till en bit och knyter in i humlen i.
11 2013-11-14 05:47:59
Sv: BiaB tyg - Sarita (26 svar, postad i Utrustning)
Jag fick inte tag i Saritatyg men jag köpte myggnät till något partytält istället då fick jag en massa som jag både använder till "Boil in the bag" och tll humlekokpåsar.
Det där med att sy verkar tråkigt så jag gjorde så att jag lade ner tyget i grytan och spände fast det med en rem, sedan klippte jag rent.
Simsalabim så var min kokpåse klar och den har funkat i ett par år nu.
När jag ska ha en humlekokpåse så klipper jag till en bit och knyter in i humlen i.
12 2013-09-13 16:33:54
Sv: Don't fear the foam (7 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Hur kommer det sig att man kan hälla torrjästen på starsankummet utan att den tar skada av det? Starsan är ju till för att ta kål på alla möjliga jäster och bakterier.