Tänkte bara berätta att nu finns det kolsyra i ölet... Ska sätta det i källaren så att det får mogna. Sen ska jag dricka upp allt på en gång och må bra!

Det skulle vara roligt att höra något resultat av dit jäst experiment fredrik!
I och med att jag bara har gjort ett öl än så länge så känner jag inte för att börja experimentera ännu. Jag vill få till några batcher med beprövade saker innan jag börjar med det. För till fället så är mitt bryggeri ganska begränsat men i framtiden så kanske det finns utrymme för att göra flera mindre batcher som jag har gjort några mindre förändringar i för att kunna arbeta fram ett bra resultat.

Jag har börjat fundera på något liknande rims men det är bara på tankestadiet ännu. Mitt första delmål är att skaffa ett mätrör så jag kan mäta utjäsningen! smile
När jag har fått det att funka så ska jag börja att helmäska men nu får jag nöja mig med extrakt och speciallmalter.

peps skrev:

London ESB (WYeast 1968) lär ju användas av Greene King, som gör prima ales i fruktig stil (Abbot, Ruddles County, Old Speckled Hen etc). I deras fall känns det som att också humlen spelar stor roll för att accentuera fruktigheten.

Värt att tänka på. Jag försöker plugga på lite om jäster. Känns som man inte kan lita på en källa endast utan googla runt lite för att få en bra blid av jästen.

Ölet kan nog få stå en vecka eller två till kanske jag har tur. Det blev dock ett litet pys när jag öppnade kapsylen. Jag hade i ca en tesked per liter vanligt socker.

OBS  OT!!!

Förvånande många kör linux/unix nu för tiden. Jag blev förvånad när jag började pilla med det och en hel värld med folk, som man trodde att man kände, trädde fram i ljuset.

Föresten så fungerar det bra i windows också! Qbrew alltså.

Lund skrev:

Det formligen kryllar av olika goda ale att brygga. Tänker du på någon speciell öl som du är förtjust i och kanske vill ha något liknande?

Newcastel tycker jag är rätt okej. Vad går den under för kategori? Men i allmänhet så gillar jag lite fruktiga öl om ni förstår vad jag menar.

Dock så har jag smakat Nils oskar God Lager och den tyckte jag var jätte god! Men jag har inte tillgång att jäsa lager ännu så jag får vänta med det.


Det med att pytsa i mer jäst är nog inge bra för ända jag har hemma är lite vinjäst. Det vart så akut när jag skulle tappa på flaska så jag tappade upp en back bara och sket i resten så det är ingen fara om det går åt skogen. Men jag har bara fått blodad tand. Jag har redan börjat fundera på nästa sats. Det är otroligt onödigt att ha 50l jäsutrymme ståendes tomt eller hur?

Är det någon som har ett tips om en "fruktig" ale!?

Haha.. Ölen smakade inte så bra. Det var inget fulöl men det var inte gott utan kolsyra. Efter en vecka jäsning på flaska så hade det inte skapats en enda bubbla med kolsyra. Kanske hade jag för hög fg eller vad det kallas så att jästen dog. Jag kan tänka mig att ölen i sig hade smakat bra om den hade varit lite kyld och med kolsyra. Den doftade dock riktigt fint!

Ingen som har ett bra recept på en god ale! Måste dock vara delmäskning.

Jag fick inget mätglas med ochlemätaren så jag vet inte og/fg. Jag hade väl det i primären 1½ vecka och nu snart en vecka i sekundären. Jag ska nog tappa på flaska och hoppas på det bästa! Tack för hjälpen jag kan återkomma med resultat.

Jag har ett litet problem. Jag tappade över ölet i sekundärkärlet i måndags. Alltså för tre dagar sen, och jäsningen börjar inte om. Det är inte det minsta övertryck i kärlet. Kan det bero på att jag har jäst vid för hög temp och allt har jäst ut? Jag har gjort en stout/porter liknande grej men den kanske har jäst i 22-23*. Jag smakade på grönölet och tyckte att det smakade lite sött så tycker att det vore konstigt om det hade jäst ut? Den var inte så hemskt stark ur alkoholsynpunkt så jag tror inte jästen har dött av den anledningen!

Om man skulle bygga en sådan sak vad skulle man kunna använda som värmeelement? En vattenkokare skulle ju klara av att värma upp vörten men den skulle ju bränna vörten! Är det någon som har en lösning på detta?

10

(49 svar, postad i Utrustning)

RIMS = Recirkulerande Infusion Mesk System

Hah ha lite svengelska där!

Har du några smarta bilder att förklara lite närmare skål!

undra om det [size=15]funkar?[/size]

12

(4 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Okej! Tack för svaret. Vad händer om man har för mycket jäst? Blir det en anorlunda smak? Och i så fall blir det en dålig smak eller blir det bara en ny "smakflora"(<-- kom på det nu smile )som är lite ovanlig men god?
Går det att brygga en sån liten sats och få samma resultat som en 50 liters sats? Nästan iaf eller kan det bli skit av allt.

Ps. Vet någon vad som har hänt med bryggforum.com? jag blir lite ledsen om dom inte fixar det snart Ds.

13

(4 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Min första förkultur ska skapas idag! Jag har aldrig bryggt öl förut för jag har haft lite dåliga erfarenheter av det(ölsatser). Vad jag ska göra en delmäskning men det hör inte hit. Min fråga är kan man göra helmäskade öl i små satser, säg om tio liter, och få ett gott resultat. Jag skulle vilja lära mig att göra "riktigt" öl men jag har inte riktig förutsättningarna med ett stort "bryggeri"(eller litet smile ). En annan del är för att jag ska lära mig experimentera med smaker och sånt.
Och så till jästen. Kan man använda en jästpåse brewerschoise till en halv batch eller tio liter utan att göra en förkultur. Eller ska man göra en förkultur ämdå? Kanske man skulle använda en torrjäst för mitt ändamål och inte göra någon förkultur?

/knugen