Sv: Bygga vörtkokare, tankar om konstruktion
Det är sant, det finns mycket i damm i luften, etc.
Men jag vet några som specifikt haft problem med typ tappkranar. Upprepade "obegripliga" infektioner som de rivit sitt hår för. Fast jag tror väl å andra sidan att det rörde plast kranar i omtappingshinkar, inte kokärl, så det är väl lite skillnad.
När kranarna monterats isär har det iaf funnits missfärgande beläggningar av organismer inuti själva ventilen, typ mögel, och andra saker, i de roternade delarna som antagligen legat och växt mellan bryggningarna. Sånt är i princip omöjligt att bara skölja bort, såvida man inte monterar isär allt.
Innan koket är det ju inte kritiskt. Men efter koket bruka jag försöka vara så noga jag kan. Jag använder plastslangar som tål kokning, dessa kokas innan de används. Jag undviker kranar och saker som kan innehålla fickor för vört och öl.
/Fredrik