Sv: Bygga vörtkokare, tankar om konstruktion

Det är sant, det finns mycket i damm i luften, etc.

Men jag vet några som specifikt haft problem med typ tappkranar. Upprepade "obegripliga" infektioner som de rivit sitt hår för. Fast jag tror väl å andra sidan att det rörde plast kranar i omtappingshinkar, inte kokärl, så det är väl lite skillnad.

När kranarna monterats isär har det iaf funnits missfärgande beläggningar av organismer inuti själva ventilen, typ mögel, och andra saker, i de roternade delarna som antagligen legat och växt mellan bryggningarna. Sånt är i princip omöjligt att bara skölja bort, såvida man inte monterar isär allt.

Innan koket är det ju inte kritiskt. Men efter koket bruka jag försöka vara så noga jag kan. Jag använder plastslangar som tål kokning, dessa kokas innan de används. Jag undviker kranar och saker som kan innehålla fickor för vört och öl.

/Fredrik

Sv: Bygga vörtkokare, tankar om konstruktion

Om man skulle bygga en sådan sak vad skulle man kunna använda som värmeelement? En vattenkokare skulle ju klara av att värma upp vörten men den skulle ju bränna vörten! Är det någon som har en lösning på detta?

Sv: Bygga vörtkokare, tankar om konstruktion

Skål hur har du löst din falskbotten till ditt RIM:s system?

Jag har byggt ett RIM:s system men har lite problem att få ett bra flöde genom maltbädden.
Jag har en jäshink med 3mm borrade hål i botten (massor av dom) och den fungerar skapligt men skulle inte göra något med ett bättre flöde.

Jag är lite skadad styr och regler tekniker så jag har byggt et automatiksystem som styr hela processen från en gammal PC. Som jag har i källaren tillsammans med bryggeriet.
Om du är intresserad kan jag rekommendera ett enkelt styrkort som man kopplar till USB porten och gör en Visual Basic applikation som styr det man behöver styra.

/Rune

29 Senast ändrad av PeO (2005-12-14 13:34:29)

Sv: Bygga vörtkokare, tankar om konstruktion

Klart vi är intresserade. Jag går och drömmer om få tid att göra ngt liknande av 50-liters ölfat och en gammal PC. Kan Du inte påbörja en ny tråd som handlar om PC-styrning av bryggeriet.

Tack på förhand.

/PeO

Sv: Bygga vörtkokare, tankar om konstruktion

Ja du kan skära bort alla dina fina hål och montera ett nät i stället så har du inte problem att maltkorn kan lägga sig i hålen, då är det mer eller mindre fritt flöde rakt igenom, Jag har ett rostfrittnät med maskhål 1,25 x 1,25 mm. sedan är det vikigt upp på utsidan och klämt fast mot mäskkärlet med ett rostfritt band

Ett sådant kort motages tacksamt information om. Vad för kort, var man kan få tag på det. Lite om inkoppling och vad man skall tänka på, med andra ord så mycket som möjligt av information.