Liten batch.

Min första förkultur ska skapas idag! Jag har aldrig bryggt öl förut för jag har haft lite dåliga erfarenheter av det(ölsatser). Vad jag ska göra en delmäskning men det hör inte hit. Min fråga är kan man göra helmäskade öl i små satser, säg om tio liter, och få ett gott resultat. Jag skulle vilja lära mig att göra "riktigt" öl men jag har inte riktig förutsättningarna med ett stort "bryggeri"(eller litet smile ). En annan del är för att jag ska lära mig experimentera med smaker och sånt.
Och så till jästen. Kan man använda en jästpåse brewerschoise till en halv batch eller tio liter utan att göra en förkultur. Eller ska man göra en förkultur ämdå? Kanske man skulle använda en torrjäst för mitt ändamål och inte göra någon förkultur?

/knugen

Sv: Liten batch.

En stor påse jäst som nyligen svällt upp borde vara mer än tillräkligt för en 10-liters sats såvida inte du tänker brygga rent makabra monsteröl.

Torrjäst fungerar också men är nästan för mycket jäst. (det verkar som i min erfarenhet att mindre jäst ger godare öl men med fler risken inblandade).

Men 10 liters satser ska inte vara något problem. Bara att köra på. Så länge man syresätter ordentligt och har pigg jäst klarar man sig med mycket mindre jäst än vad man tror.

Okej! Tack för svaret. Vad händer om man har för mycket jäst? Blir det en anorlunda smak? Och i så fall blir det en dålig smak eller blir det bara en ny "smakflora"(<-- kom på det nu smile )som är lite ovanlig men god?
Går det att brygga en sån liten sats och få samma resultat som en 50 liters sats? Nästan iaf eller kan det bli skit av allt.

Ps. Vet någon vad som har hänt med bryggforum.com? jag blir lite ledsen om dom inte fixar det snart Ds.

Bryggforum ligger nere - av någon anledning verkar sajt-admin inte ha så brottom med att lösa problemet...

Kika in på www.brygg.info istället, även om antalet poster inte är de samma så är medlemmarna överlag hittils relativt sakkunniga, vilket inte alltid är fallet...

Om det är öl du vill brygga så har du nog däremot träffat helt rätt här på humle.se!

knugen skrev:

Okej! Tack för svaret. Vad händer om man har för mycket jäst? Blir det en anorlunda smak? Och i så fall blir det en dålig smak eller blir det bara en ny "smakflora"(<-- kom på det nu smile )som är lite ovanlig men god?
Går det att brygga en sån liten sats och få samma resultat som en 50 liters sats? Nästan iaf eller kan det bli skit av allt.

I det allmänna fallet är det väl inte helt enkelt att säga exakt vad effekten blir, men det man generellt kan säga är att ju mer jäst du har, desto snabbare jäser det ut. Så jästiden bestäms inte bara av temperaturen, utan även av bla mängden jäst samt syresättning.

En följd av det är också att man får en högre temperaturstegring i vörten under den mest aktiva delen eftersom jäsningen naturligt frigör en viss mängd värme per mängd utjäst socker. Och temperaturen påverkar jäsningen.

Rent generellt kan man nog också säga att jästen förbrukar en större mängd av vörtens socker under kraftig tillväxt om man ökar jästgivan, vilken kan ha olika effekter.

Saker som kan påverkas är högre alkoholer, estrar, syraproduktion, acetaldehyd etc.

Men jag tror det måste diskuteras från fall till fall, svårt att säga generellt hur det smakar eftersom alla jäster är olika och ökad jästgiva kan ha olika smakeffekt på olika stammar. Mängden jäst kan säkerligen påverka smaken dock, så mycket kan man nog säga, men åt båda hållen! Så jag tror personligen inte man generellt kan säga att varken ju mindre jäst desto bättre, eller ju mer desto bättre. Lagom är bäst, men vad som är lagom är också en smaksak.

En färsk XL påse till 10 liter öl låter utmärkt som utgångspunkt tycker jag. En halv påse torrjäst blir ungefär samma antal celler.

/Fredrik