Säljer nu min utrustning för hembryggning pga att jag inte har tid längre.

Med denna utrustning har du det som behövs för att brygga ditt eget öl och sedan servera det smidigt från ett fat ner i glaset eller i flaskor.

Detta ingår i priset:

- Corneliusfat (18L) med baljonettkoppling
- Gasreglage (CO2-mätare trasig, men tryck funkar)
- Trapetzadapter (för användning av SodaStream-kolsyreflaskor)
- Slangar för gas och servering från fat.
För mer info om fatanläggningen: http://shop.humle.se/fatolanlaggning)

- Kastrull 16L med tappkran (tunn aluminium)
- Brew-in-a-bag (filterpåse för mäskning)
- Partyfat 5L (endast fat)
- 2st 30L jäskärl , ett med tappkran.
- Saftsil med nät
- Kapsylpåtagare
- Flaskrengörare
- Hävert (ej pump)
- Durkslag i metall
- Slev
- Densitetsmätare

Ingår gör också ca 12kg malt (Pale ale, Pilsner, Choklad, Vete, Karamell)

Med dessa grejer är det bara att starta upp ditt eget lilla mikrobryggeri hemma!

Utrustningen är använd men är hel och ren.
Sakerna säljs ej separat utan allt tillsammans, inget kommer att skickas.

2500kr prutat och klart.
Bilder och kontaktinfo finns på blocketannonsen:
http://www.blocket.se/stockholm/Utrustn … 1.htm?ma=1

Vi hörs!

Haha, ja, det brukar alltid finnas härliga formler som man kan använda sig av. Jag förstår att den säkert är jättekrånglig också.

Men det var ett jäkligt bra tips att sätta en termometer på fatet. Det ska jag prova.

Annars får man krypa till korset och köpa en fatkyl smile

Tack för tipset!

3

(4 svar, postad i Utrustning)

Hejsan

Jag har precis köpt en fatölsanläggning men har inte tillgång till ett kylskåp, så därför undrar jag: Är det någon som vet något bra sätt att kyla sin öl på Corneliusfat utan att ha en kegurator eller ett kylskåp?

Nu när det är vinter snart borde man kunna kyla den på balkongen. Men hur länge bör man ha fatet ute om det är runt 0 grader och man vill ha ölen till 6-7 grader.

Finns det någon underbar formel eller motsvarande man kan använda sig av?

Alla svar är uppskattade.

4

(1 svar, postad i Utrustning)

Är det någon som har använt Profi Tap till sina Partyfat?

Jag blev inte riktigt klok av deras förklaring av hur den ska monteras...

I cylindern som går ner i fatet sitter det en stav som ska "ploppa ut", ska denna vara med när man monterar på tappen eller är den bara för att skydda röret?

Dessutom, måste man gasa på med koldioxin varje gång man ska hälla upp ölen eller sker detta automatiskt när man använder tappkranen?

Är det någon som använt den och är nöjd med denna?

/Peter

Tjena Peter

Jag tror att det beror lite på vad för typ av kryddor som du ska använda.

Torrhumlingen leder ju till att man får mer kropp och fyllighet samt en trevlig arom från humlen. Men beroende av vilka kryddor du har kan ju torrhumlingen förstärka aromen och smaken som kryddorna får. Ett exempel, använder du typ ingefära kanske man kan använda sig av cascade eller något likande för att förstärka den friska doften av frukt, men också göra så att smaken håller i sig längre. Jag är ingen expert, men det är vad jag tror.

Lycka till
/också Peter

Nu är det dags att sätta igång med sommarprojektet!

Jag hade tänkt att göra en sommar-öl med smak av honung, citrus och ingefära.

Tänkte lägga upp den såhär:

2 kg Muntons Light Dry Malt
1 kg Amber Malt sirap
250gr Pilsnermalt
500gr Honung
??? gr Ingefära

23 liter tror jag att jag ska försöka köra.

Sen tänkte jag humla med Cascade bara. Hade hoppats på att hitta Sapporo humlen Sorachi Ace, men kunde inte hitta den. Jag ville ha den för citronsmaken/ aromen, men funderade istället på att använda Citrussy humleolja.


Är det någon som har gjort en liknande öl förr och vet ungefär hur mycket Ingefära man bör använda för att den inte ska ta upp hela smaken. Dessutom, är det någon som använt Citrussy humleolja och vet hur resultatet blir? Det känns lite mysko att he ner skumma tillsatser.

/Peter

Det där lät väldigt intressant. Vad är det för typ av öl du tänkte brygga? Någon form av Krieg?

Förstår om du inte vill avslöja dina djupa bryggerihemlisar smile , men det lät som en rolig grej.