Torrhumla kryddöl?

Håller på lite smått med att planera in recepten för höstens bryggningar och funderar på att brygga en öl med mycket kryddor och mycket humle. Tanken med receptet är att smaken från kryddorna och humlen skall gå in i varandra.

Torrhumla har slagit mig men är det något idé med tanke på att ölet behöver vila ett tag för att kryddorna skall lugna ner sig? Hinner inte resultatet av torrhumlingen försvinna när kryddorna har lugnat ner sig?

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Sv: Torrhumla kryddöl?

Tjena Peter

Jag tror att det beror lite på vad för typ av kryddor som du ska använda.

Torrhumlingen leder ju till att man får mer kropp och fyllighet samt en trevlig arom från humlen. Men beroende av vilka kryddor du har kan ju torrhumlingen förstärka aromen och smaken som kryddorna får. Ett exempel, använder du typ ingefära kanske man kan använda sig av cascade eller något likande för att förstärka den friska doften av frukt, men också göra så att smaken håller i sig längre. Jag är ingen expert, men det är vad jag tror.

Lycka till
/också Peter

Sv: Torrhumla kryddöl?

Tack för svaret!

Tja, hade tänkt använda kanel, ingefära, kardemumma, pomeransskal och kryddnejlika (endast 1 på 30 liter).

Har just cascade som smakhumle i mitt nuvarande skiss men man skall kanske torrhumla med lite centienall?

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717