1,676

(43 svar, postad i Utrustning)

kombinerad vörtkokare å spiralis kanske????

1,677

(5 svar, postad i Humlegården)

Björn Petersson skrev:

Det är intressant att även en annan omtalad allroundjäst, om möjligt ännu mera allround, är kopplad till en berömd hembryggare - Charlie Papazian.

Jästen heter Cry Havoc (märkligt namn - jag känner inte till historien bakom) och med den kan man jäsa både lager och ale. Jästen finns dock inte i Wyeast sortiment utan hos det andra kända jästbolaget, White Labs, och har beteckningen WLP 862.

Finns denna jästen att få tag på i sverige?????

glaset till vänster är Svalöv å till höger är det hos mossan
Svalöv är starkare å bittrare i smaken, men det andra smakar godare. Ska göra fler test och även med kända märken

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00214.JPG

Arakun skrev:

Jag skulle bryggt en ljus eller halvljus pale ale så att humlearomen får chans att framträda. Det är vad jag själv planerar att brygga när jag väl har skördat min egen Mauritz wink. Förra året blev det nästan inga kottar och året dessförinnan bryggde jag en "svensköl" med rökmalt och honung. Den gången fegade jag dock och blandade Mauritz med Hallertauer Tradition.

När jag hämtade mina plantor vid humletorkan så passade jag på att köpa nån flaska av Slottskällans Näsumaöl. Den var aningen för dåligt humlad för att man skulle kunna göra någon djupare analys. Smakmässigt tycker jag att den, lite grovt, påminner om de tyska humlesorterna med sin runda örtiga smak. Tyckte mig också märka en svag träighet.

Någon form av lager hade säkert varit alldeles ypperligt om man har tillgång till sådana faciliteter.

Jag har också vid några tillfällen gästbryggt pale ale där hela smak- och aromgivorna bestod av hemodlad humle av okänd typ. De smakade fantastiskt gott.

Till en 25 liters batch, ska man då kasta i ordentligt me den humlen tro? Tycker mej känna att den är lite svag i sin lukt i alla fall. Dessutom lagras den helt öppet utan förslutna förpackningar.

Jag plockade en kasse humle hos mossan i går å torkade i ugnen. Misstänker att den brutala torkningen drar ut all smak och arom. Men håller på med ett test nu där jag kokade 4 kottar i 3dl vatten i 5 min. Samma med både mauritz å no-name humlen hemifrån. Ska kolla smaken och jämföra.
Nu kommer jag inte brygga nåt me dom sorterna ännu, men ganska intressant ifall det skulle funka. Ska först bygga upp ett lager som man kan dricka under tiden av erkända recept, så man inte står på bar backe å måste dricka brännvin rätt va det är......

Denna humle är ju smak humle. MEN... Vilken alfasyra har den tro? Svårt att komponera recept om man inte vet hur mycket man ska använda ju..... å hur lång kokningstid

Var på humletorkan i dag å fikade å köpte ett halvt hekto humle från fjolårets skörd.
Nästa helg skördar dom årets....

Hemma hos mossan växer humle som ogräs i hela trädgården. Hur kan man ta reda på vad det är för sort? Kan säkert få ihop en svart sopsäck full med humle nu om jag vill.... Surt att inte veta vilken sort bara.....

1,682

(3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Ok... Svartmalt har inga enzymer.... Då kan det inte bli sött heller va? Eller hur funkar det? Men jag gjorde en bonnamäskning i en kastrull till min schwartzbier å det blev ganska klibbig vört av det. smakade inte jättesött men klart så man märkte sötman.

1,683

(3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hur mycke socker motvarar 100g svartmalt? Eller om man jämför med spraymalt?
Alltså om man komponerar ett recept eller tar ett färdigt recept å sen tillsätter svartmalt. Låt oss säga en brygd på 10 liter färdig öl runt 5%
Vi säger ca 1.3 kg extrakt Å sen bara tillsätter 100g svartmalt till det receptet. Blir det mest färgskillnad å kanske lite smakskillnad då? Inte mer sockerarter eller?

Vad kan man brygga med detta humlet? Det odlas i östra göinge i skåne av humleföreningen. Man kan köpa det där i Humletorkan.

Det är smak-arom humle. Nån som har förslag?

1,685

(13 svar, postad i Utrustning)

Corona säljs på klarglas. Inget fel på dom. Men visst... håll ölen borta från uv strålning, fast det gäller ju all dryck.....

1,686

(1 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)

Hej. Finns det flaskor kvar?

1,687

(1 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Jag har en sats coopers pilzner. Vilken å hur mycket maltextrakt ska jag använda? Å humle. Sen jästen... Jag har ingen möjlighet att jäsa kallt, så lagerjäst kanske inte funkar så bra?
Jag blev positivt överraskad av den satsen innan när jag jäste den på sirap å den jästen som följde med. Men vill så klart förbättra.
Vill inte hålla på å leta jäst, humle å malt på olika ställen, utan lat som jag är vill jag ju kunna handla allt på samma ställe. Alltså här.
Vad kan rekommenderas?