flaskors färg

Är det helt utesltet att butteljera på genomskinliga flaskor eller funkar det om man dricker dom fort?

Har fått för mig att det inte blir bra med genomskinliga flaskor i lagringssynpunkt eller har jag fått om bakfoten.

IKEA har nämligen saft flaskor med patentkork typ 18kr / styck, är dock transparent glas.

Sv: flaskors färg

Borde inte vara några problem så länge du förvarar flaskorna mörkt. Ställ dem t.ex. i en papplåda med stängt lock. Har inte provat det själv dock.

Själv tycker jag 18 kr per flaska är ganska dyrt. Har du kollat priset på flaskorburkar.se?

Ja det är ett jäkla pris per flaska tycker jag också.

Utöver att de är av klarglas så är de ev. inte helt optimala för kolsyrad vätska om det
skulle bli lite tryck där inne...

Man kan använda flaskor av klarglas så länge man ser till att flaskan och innehållet inte kommer i kontakt med UV-ljus.

Hör efter på den lokala krogen, där kan du säkert få ihop ett par flaskor helt gratis.
Eller leta upp ett ställe som säljer öl med patentkork ex. Grolsch. Verkar inte vara ngn retur på de flaskora.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag håller med fresta. Båda att IKEA priset känns lite så där om inte det är 2L flaskor, men även att det borde går bra om du förvarar flaskorna mörkt. Newcastle Brownale finns ju i klar flaska. Testa ställ en mörkt och en i fönsterbrädan en vecka. Sen kylar du ner dom och jämför...

Jag vet inte om det är en myt, men jag har hört att kommersiella bryggerier ofta tillsätter kemikalier till sina öl som tappas på klarglasflaskor för att ölen ska tåla ljuset. Anledningen skulle vara att kunden ska kunna se hur ljus (och därmed "god") ölen är. Detta gäller amerikanska blask-lagers, jag vet inte hur det är med Newcastle brown ale.

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-08-03 10:15:30)

Kort sagt -

De öl som finns i flaska av klarglas innehåller ett modifierat humleextrakt där man avlägsnat den komponenten som
reagerar med UV-ljus.

För att brygga den typen av öl så krävs det att man har utrustning dedikerad till att endast brygga "öl för klara flaskor"

Detta är ingenting vi hembryggare behöver oroa oss någonsin eftersom vi kan brygga en sådan öl.
Det enda vi behöver komma ihåg är att se till att använda bruna flaskor.
Dessutom ger bruna flaskor inget 100% uvfilter.

Är man händig så kan man ju alltid spraylacka flaskor av klarglas med ngn färg wink

www.bryggradio.com

Vad menar du med reagera? tappa smak, gär det till fulöl eller helt och hållet toxiskt.

Jag har nämligen fått ett parti 20st 1 liters klarglas med patentkork, är det bara att börja spraya dom eller går det ändå.

Jag lagrar all min öl i ett förråd som nästan jämt är mörkt  + att jag förvarar alla flaskor i vinkartonger med lock.

Corona säljs på klarglas. Inget fel på dom. Men visst... håll ölen borta från uv strålning, fast det gäller ju all dryck.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-08-04 10:47:43)

Tristan skrev:

Vad menar du med reagera? tappa smak, gär det till fulöl eller helt och hållet toxiskt.

Jag har nämligen fått ett parti 20st 1 liters klarglas med patentkork, är det bara att börja spraya dom eller går det ändå.

Jag lagrar all min öl i ett förråd som nästan jämt är mörkt  + att jag förvarar alla flaskor i vinkartonger med lock.

För att göra en kort historia lång:

Alfasyrans sammansättning förändras under koket och gör den "nya" isoalfasyran mindre stabil.
När UV-ljus sedan träffar dessa små alfasyra molekyler, svavelkomponenter och what not bildas ett nytt ämne i ölen.
Samma ämne som även kallas och buteljeras i flaskor med ettiketten "skunkspray"
Du har alltså lyckats återskapa aromen från en skunk.

Hur mycket beror säkerligen på hur mycket humle som finns i ölet dvs. större mängd isomeriserad alfasyra.

http://www.bodyguard.no/upload/product_images/8.jpg

scaryeyes skrev:

Corona säljs på klarglas. Inget fel på dom. Men visst... håll ölen borta från uv strålning, fast det gäller ju all dryck.....

Det finns ett par extrakt som alternativ till vanlig humle, ett av dem heter "Tetra"
Där har man modifierat iso-alfasyran på ett sådant vis att den inte längre reagerar på UV-ljus.
Problemet med Tetra är att man endast kan använda den till bittergiva, man kan heller inte tillsätta aromhumle senare.
Då försvinner just den uvstabila egenskapen. Ett par bryggerier använder sig av den.

Men vad jag har läst om ex. Corona så hade dom iallfall tidigare inget sådant extrakt. Lösningen där va att göra flaskhalsen lång
och smal för att förhindra aromen att nå näsan. Samt att proppa ner ett par limeklyftor i flaskan för att maskera odören.
Mycket möjligt att dom har övergått till tetra numera.

http://www.kaffebaileys.com/wp-content/uploads/2009/04/corona_33_cl_fl.jpg

www.bryggradio.com

Ytterligare ett argument mot saftflaskor med patentkork: har för mig att IKEA:s patentkorksflaskor har en kork av sån där mjuk, "vaxaktig" plast som verkar ha väldigt låg smältpunkt. Jag försökte en gång värmesterilisera några sådana (till mjöd) i 130 graders ugn med resultatet att korkarna blev helt deformerade/flöt ut på ugnsbotten. Det blev pannkaka av alltihopa och inte kul att städa undan. Grolsch och liknande ölflaskor med patentkorkar tål värmen. I Finland har vi ett brygger som gör öl i belgiska 0.75l patenkorksflaskor http://www.brouwland.com/setframes/?l=& … p;shwlnk=0 , jag brukar köpa sådana ibland och ta vara på flaskorna.

Johannes

Ni som inte använder er av corneliusfat eller liknande, hur buteljerar ni.
Med patentkork eller med kronkapsyler.

Kollar lite åt kapyl hållet för att kunna buteljera 33cl

är det något att satsa på??

Jag kör på båda sätten. Tycker båda är lika bra fast på olika sätt.

Samma här.

Har ett tjugotal flaskor med patent. Men jag använder dem tyvär relativt sällan.
Ett par av dem är på 1L från bla. Ystad bryggeriet.

Men på ngt vis gillar jag kapsylflaskorna bättre. Dom känns smidigare att ha o göra med.
Kör även en del på champagneflaskor och sätter 29mm kapsyl på dem.
Införskaffade en flaskfyllare och en kapsyleringsapparat av bänkmodell från humle, det va en väldigt bra investering.
Innan reglerade jag flödet med kranen på jäshinken och kapsylerade med en sånhär -

http://shop.humle.se/shop/11011/img5/h9505/1749505-rescaledpic-287x320.jpg

De är inte alls lika skoj som med en bänkmodell wink

Jag tycker nästan det är värt besväret att flaska.
Inte för att jag kommer göra mig av med mina fat. Men hade jag haft mer tid så skulle jag nog flaskat all min öl.

www.bryggradio.com

I min personliga uppfattning är genomskinliga ölflaskor riktigt läbbiga.  Har vid något tillfälle använt Newkie Brown flaska men det var ett undantag. I genomskinlig flaska ser den flesta ölen ut som ett urinprov.  Ölflaskor skall vara bruna, i värsta fall gröna.  Att använda Corona som exempel understryker bara min personliga mening, endast piss i genomskinliga flaskor.

Men det är ju bara min mening, och det var verkligen inte min mening att förolämpa någon.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.