Tristan skrev:Vad menar du med reagera? tappa smak, gär det till fulöl eller helt och hållet toxiskt.
Jag har nämligen fått ett parti 20st 1 liters klarglas med patentkork, är det bara att börja spraya dom eller går det ändå.
Jag lagrar all min öl i ett förråd som nästan jämt är mörkt + att jag förvarar alla flaskor i vinkartonger med lock.
För att göra en kort historia lång:
Alfasyrans sammansättning förändras under koket och gör den "nya" isoalfasyran mindre stabil.
När UV-ljus sedan träffar dessa små alfasyra molekyler, svavelkomponenter och what not bildas ett nytt ämne i ölen.
Samma ämne som även kallas och buteljeras i flaskor med ettiketten "skunkspray"
Du har alltså lyckats återskapa aromen från en skunk.
Hur mycket beror säkerligen på hur mycket humle som finns i ölet dvs. större mängd isomeriserad alfasyra.

scaryeyes skrev:Corona säljs på klarglas. Inget fel på dom. Men visst... håll ölen borta från uv strålning, fast det gäller ju all dryck.....
Det finns ett par extrakt som alternativ till vanlig humle, ett av dem heter "Tetra"
Där har man modifierat iso-alfasyran på ett sådant vis att den inte längre reagerar på UV-ljus.
Problemet med Tetra är att man endast kan använda den till bittergiva, man kan heller inte tillsätta aromhumle senare.
Då försvinner just den uvstabila egenskapen. Ett par bryggerier använder sig av den.
Men vad jag har läst om ex. Corona så hade dom iallfall tidigare inget sådant extrakt. Lösningen där va att göra flaskhalsen lång
och smal för att förhindra aromen att nå näsan. Samt att proppa ner ett par limeklyftor i flaskan för att maskera odören.
Mycket möjligt att dom har övergått till tetra numera.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio