Portogisen!
Detta blev jävligt överraskande! Tappade om min oscura i helgen! Å smakade - direkt en flashback! Den är lik en negra! Jag bara sträckte fram mätglaset (dricker alltid ur mätglas när jag leker kemiprofessor hemma) å frun sken upp som en sol!
Detta blir otroligt intressant och smaka på om en månad!
1,626 2009-11-18 13:05:52
Sv: Wieneröl, Mexican style (Negra Modelo klon) (83 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
1,627 2009-11-17 17:48:24
Sv: Mariestad (16 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
hittade en dortmunder här. Vad kan det bli av den om man följer receptet?
Men vad är AMC Pale Malt (5.9 EBC) å vad kan det ersättas med?
BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: Lalalager
Brewer: Mark Rasheed
Asst Brewer:
Style: Dortmunder Export Lager
TYPE: All Grain
Taste: (35.0)
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 10.00 L
Boil Size: 13.00 L
Estimated OG: 1.047 SG
Estimated Color: 14.5 EBC
Estimated IBU: 25.0 IBU
Brewhouse Efficiency: 68.0 %
Boil Time: 60 Minutes
Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
1.82 kg AMC Pale Malt (5.9 EBC) Grain 80.0 %
0.45 kg Munich (29.6 EBC) Grain 20.0 %
31.60 gm Hallertau [2.90%] (60 min) Hops 21.9 IBU
9.03 gm Hallertau [2.90%] (15 min) Hops 3.1 IBU
0 Pkgs Munich Lager (Wyeast Labs #2308) Yeast-Lager
Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 2.27 kg
----------------------------
Name Description Step Temp Step Time
Mash In Add 5.93 L of water at 74.4 C 67.8 C 60 min
Mash Out Add 3.32 L of water at 91.5 C 75.6 C 10 min
1,628 2009-11-02 23:14:39
Sv: Brewhouse Efficiency (25 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: Black Santa
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Chrismas Brew
TYPE: All Grain
Taste: (0.0)
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 10.00 L
Boil Size: 11.45 L
Estimated OG: 1.077 SG
Estimated Color: 46.0 EBC
Estimated IBU: 34.1 IBU
Brewhouse Efficiency: 60.0 %
Boil Time: 60 Minutes
Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
1.87 kg Müncher malt (18.0 EBC) Grain 47.2 %
0.55 kg Carapale (8.0 EBC) Grain 13.9 %
0.50 kg Pilsner (3.5 EBC) Grain 12.6 %
0.29 kg Crystal 100 (100.0 EBC) Grain 7.3 %
0.03 kg Chocolate Malt (carifa i Spec) (1000.0 EBCGrain 0.8 %
0.02 kg Black malt (1500.0 EBC) Grain 0.5 %
12.00 gm Northern Brewer [10.50%] (60 min) Hops 26.8 IBU
15.00 gm Saaz [3.30%] (20 min) Hops 6.4 IBU
15.00 gm Saaz [3.30%] (2 min) Hops 0.9 IBU
0.70 kg Honey (2.0 EBC) Sugar 17.7 %
2 Pkgs Saflager (Fermentis #S-23) Yeast-Lager
Mash Schedule: Decoction Mash, Triple, Lager
Total Grain Weight: 3.26 kg
----------------------------
Name Description Step Temp Step Time
Dough-In Add 6.12 L of water at 21.1 C 21.1 C 15 min
Acid Rest Add 4.25 L of water at 74.2 C 40.6 C 20 min
Protein Rest Decoct 1.99 L of mash and boil it 50.0 C 10 min
Dextrinization RestDecoct 4.58 L of mash and boil it 68.3 C 20 min
Mash Out Decoct 3.29 L of mash and boil it 76.7 C 5 min
Notes:
------
Kryddning;
10 st enbär,
10 st kryddnejlikor
1 st kanelstång
0.5 tsk kardemumma
50% blev det, för hade ju i honung åxå.
Mäskade ut 12.5 liter å efter jag kokat ur vatten till 9.5 liter vört låg jag på nästan 80.... men då var den lite varm vörten, så minst 80 låg den på. Denna ölen blir då inte så stark som jag hade hoppats. Kunde hällt i spraymalt åxå, men ser i detta fallet det som fusk! Honungen är ju åxå tillsatsmedel, men det är lite för smakaen jag använder det i detta ölet.
Sen blev inte färgen till närmelsevis som i programmet, så jag kallmäskade in mer svartmalt för färgens skull enbart. Men hade mäskningen funkat, så skulle nog färgen bli bättre åxå.
1,629 2009-11-02 23:12:13
Sv: Brewhouse Efficiency (25 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Gjorde en dekok på 10 liters batch
Name Description Step Temp Step Time
Dough-In Add 6.12 L of water at 21.1 C 21.1 C 15 min
Acid Rest Add 4.25 L of water at 74.2 C 40.6 C 20 min
Protein Rest Decoct 1.99 L of mash and boil it 50.0 C 10 min
Dextrinization RestDecoct 4.58 L of mash and boil it 68.3 C 20 min
Mash Out Decoct 3.29 L of mash and boil it 76.7 C 5 min
MEN! Hade bara 50-60% på den enligt beersmith när jag la in siffrorna
Ganska dåligt.
Jo har kollat en hel del på videos å läst en del
http://www.homebrewtalk.com/f36/decocti … deo-59872/
1,630 2009-10-30 21:11:10
Sv: Bilder från dagens bryggning (29 svar, postad i Utrustning)
Har det senaste året bryggt å tappat ca 20 backar. Å bara 1 flaska har fått mögel. Eller va det var. men jag vet vilken flaska det var, då jag inte fick den ren å chansade på att det var nåt inne i glaset.
Jg kör klorin å sen sköljer. Inte alltid jag använder klorin heller om dom nyss är använda, då jag alltid sköljer ur dom direkt. Spolar då bara med hett vatten.
Men visst KAN det hända att nån blir infekterad.....
1,631 2009-10-30 20:52:20
Sv: Mäskningsmetod? (9 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
RIMS och HERMS kan vara intressant att kolla upp...
Att mäska in med mindre mängd vatten och sedan tillsätta resten med högre temp senare in i mäskningen kan vara ett alternativ.
Doppvärmare med termostater eller manuell reglering med termometer är också ett alternativ...
Jo har alltid termometer i mäsken. Men inte alltid lätt att hamna rakt på utan att späda ut mäsken för mycket.
Men doppvärmare är ju helt klart intressant anfallsvinkel
1,632 2009-10-30 18:57:15
Sv: Mäskningsmetod? (9 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Hmm... Gjorde så här:
Hade 3 kg malt som jag räknat ut i beersmith att det blir lagom pilsner. 60% efficiency gissade jag mej till efter senaste bryggningar.
hade i 8 liter vatten 72 gr. sålunda 65 gr i mäsken. Tempen föll å hade i 1.5L kokande men fick inte upp tempen. Tillsatte ytterligare 2L kokande å tempen hamnade på 66gr.
Nu ganska många liter mäsk. Det var jag inte nöjd med då kastrullen är på 13L
gjorde så ett dekok på ca 1.5L mäsk å tempen hamnade sen på 73gr. Ville upp mer så jag gjorde ett till lika dant strax innan jag skulle laka ur. Men tempen höll sig på 73gr.
Öppnade kranen å tappade ur vörten. Hällde i 2L kokande vatten för urlakning å hade skramlat ihop drygt 10 liter vört OG 62-64
Efter koket Hade jag en vört på (tillsatt vatten efterhand som kompensation för bortkok) OG 65 - 10L
Lägger man då in siffrorna i beersmith hamnar man ju ändå bra nära 75% I alla fall 72%, vilket jag tycker är otroligt bra efter omständigheterna här hemma.....
Hade lite för mycket malt i förhållande till effektiviteten.....
1,633 2009-10-30 14:45:39
Sv: Mäskningsmetod? (9 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Name Description Step Temp Step Time
Dough-In Add 5.63 L of water at 21.1 C 21.1 C 15 min
Acid Rest Add 3.91 L of water at 74.2 C 40.6 C 20 min
Protein Rest Decoct 1.83 L of mash and boil it 50.0 C 10 min
Dextrinization Rest Decoct 4.22 L of mash and boil it 68.3 C 20 min
Mash Out Decoct 3.03 L of mash and boil it 76.7 C 5 min
Ungefär så här till en 10 liters batch? Kan det vara nåt att gå efter till nästa kok tro?
Fast hur medas med mash out? Att man bara öppnar kranen efter 5 min? Å tar ut så mycket som går? Inte tillsätta mer lakvatten?
1,634 2009-10-30 13:19:30
Sv: Mäskningsmetod? (9 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Har läst en del om dekoktion. Men har inte grepp om det ännu.
Läser bryggarwiki. Samma Kenneth??
Om man tar ut mäsk med hålslev, funkar det för att inte ta så mycket vatten tro?
Det är mängderna jag är osäker på här. Har 13L kokkärl å kylbox i plast. Om man gör en 10L batch. Ca 3 kg malt. Börjar med kanske 3 liter vatten på 60-65 grader å får en proteinrast på 50grader. (temperaturerna kan man ju räkna ut i beersmith ganska exakt.
Sen tar ut 1 liter mäsk vid varje dekoktion? Jag vet inte alls vilka mängder vi pratar om. Tror jag är ute på hal is å cyklar.....
Har en mäsk på G nu, men kör enstegs denna gången, Single Infusion, Light Body, för att räkna lite på utbytet.
Sen har vi urlakningen... Kan man skölja ur mäsken med extra vatten än man räknat på å i stället koka bort ex 2-3 liter, i stället för att tillsätta bortkoket efterhand? Eller tappar man på det?
1,635 2009-10-29 21:20:18
Mäskningsmetod? (9 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Vilken mäskningsmetod ska man använda sig av? Har mäsk/lakkärl i form av kylväska. Hur gör man praktiskt för att mäska? Kan ju inte bara enkelt höja värmen.... Enda sättet är ju då att tillsätta mer varmare vatten.
Sen vet jag ju åxå att olika öltyper kräver olika mäskningsproceruer. Men här är man ju nu begränsad......
1,636 2009-10-28 20:40:21
Sv: Brewhouse Efficiency (25 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
För att helt säkert veta effektiviteten så är det ganska noga med att ha koll på vätskevolymen du tillsätter
och justera in den samt vara säker på hur mycket vört som blir kvar i mäskkärlet efter avslutad lakning.Sedan är det bara att ta ett rejs med hydrometern i vörten när den svalnat till temperaturen din hydrometer är
kalibrerad i. Innan koket så klart.
Jo jag går efter hydrometern. Sen får mängden bli som den blir. Har lite svårt att få ut all vätska ur lakkärlet. Så tillsätter kanske lite för lätt extra vatten. Skulle kanske låta lakningen ta några timmar extra så man får ut allt i stället? Använder ju tygpåse som filter numera. Missar nog ett par liter vört pga att man har lite för brått. Hänger man upp påsen så droppar det ner fint. Men som sagt.... tar ju tid.....
Tog ut nu sista gångerna 13 liter vört till 10 liter batch. Lät drygt 3 liter vatten koka bort. Hällde ihop vörten efter en halvtimme (då jag bara har en 13liters kastrull)
1,637 2009-10-28 19:01:46
Sv: Brewhouse Efficiency (25 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Dom 2 senaste brygderna jag gjorde i helgen hade jag 30 min proteinrast. Tidigare så körde jag endast 60 min på 68 grader allt som allt. Sen sakta urlakning med 90 graders vatten.
Enligt all-grain guiden på bryggforum.nu
Men jag lär mej fortfarande... he he
1,638 2009-10-28 14:44:14
Brewhouse Efficiency (25 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Hur vet man vilken %-sats man ska räkna på i beersmith? 75% är default verkar det som. Men jag kommer nog inte upp i 60% skulle jag tro. Vet inte.
Ska man gissa på 60% å bara köra på det när man bygger recept å hoppas på att det blir bra å sen lära sej efter erfarenhet hur bra det blir eller?
Annars får man tillsätta spraymalt för att komma upp i OG.... hör gör ni???
1,639 2009-10-28 13:46:08
Sv: Microbryggeri (14 svar, postad i Utrustning)
scaryeyes skrev:Mmm bra tanke. Hade själv tänkt en meny till ölen i form av mexikansk mat. Inte eldorado å santa maria, utan riktig mex mat som dom flesta svenskar inte smakat.
Å då även brygga öl som passar till det. Ganska mörka wiener tex.Synd att du bor i Hässle (eller synd att jag bor i Stockholm). Jag har faktiskt exakt samma idé, min Oscura passar grymt bra till mexikansk mat.
He he... ja, frun är ju bra på det med maten....
Du får leta upp en bostad här då. Så drar vi igång.....
1,640 2009-10-27 21:16:43
Sv: Microbryggeri (14 svar, postad i Utrustning)
Mmm bra tanke. Hade själv tänkt en meny till ölen i form av mexikansk mat. Inte eldorado å santa maria, utan riktig mex mat som dom flesta svenskar inte smakat.
Å då även brygga öl som passar till det. Ganska mörka wiener tex.
Men tråksverige... då krävs tillstånd för det åxå å en massa utbildning för att servera mat.....
1,641 2009-10-27 20:22:10
Sv: Microbryggeri (14 svar, postad i Utrustning)
Så mycket jobbar jag redan.... men nog om det.
Intressanta vinklar här! Spånar som sagt bara ännu. Kommer inte att hända nåt än på nåt år i alla fall. Men tack för alla tips!
Jo hässleholm, mitt i skåne är det. Här finns knappt några pubar, så visst kunde det tillkomma nån mer......
1,642 2009-10-27 18:00:45
Sv: Bilder från dagens bryggning (29 svar, postad i Utrustning)
Varför inte dra i Clas-proben i polyuretanslang, sån som är till för tryckluft, å täta med silikon? Funkar inte det?sen kan man värma med en tändare å dra en strip om när den är varm
1,643 2009-10-27 14:27:44
Sv: Microbryggeri (14 svar, postad i Utrustning)
Nja... Jag gillar nog mer att försöka effektivisera.
Samma som när vi kör dragracing faktiskt. Den som kör fortast med skit, eller mest hästar per krona. Most bang for the buck!
Samma gäller för mej här. Ett bryggeri i liten skala som går att effektivisera utan miljon investeringar.
Jag tror det går. Flasktappningsmaskin blir det inte. Men däremot frakta öl på bulk till ett större bryggeri som flasktappar.
Men Ett lokalt öl på fat kanske kan locka pubarna. Räcker med 2 sorter som är gångbara, sen får resten hamna på flaska.
Såg en intervju en gång med spendrups... Det handlade om privatimporten från tyskland och att dom ville ha ner skatten på öl. Dom hade ölen i 2 kr per liter och resten skatt. Dom kan inte sänka tillverkningskostnaden mer. Räknar man på det literpriset, så tror jag man skulle komma i närheten, kanske lite högre, men kommer ju inte ha stora investeringskostnader.
Men så klart måste man ändå först göra många studiebesök på bryggerierna som finns.....
1,644 2009-10-27 13:25:00
Sv: Microbryggeri (14 svar, postad i Utrustning)
Kanon! Det var ett sånt här svar jag tänkt mej! ![]()
Jag spånar givetvis bara. Men visst hade det varit kul att starta en bryggeripub! Dit man kan gå å ta en pilsner å se hur det funkar i bakgrunden ju.
Greejen med att starta 50 liters, är ju för att det i princip inte kostar nåt. Å sen 2 kok om dagen är väl ingen konst?
Men till början måste man ju åxå veta att man säljer ölen man brygger. Visst går det att brygga små batcher i ett stort bryggeri åxå....
Men detta är inget som kommer att ge pengar, så mycket fattar jag åxå. Men kan det gå runt av sig själv har man ju vunnit!
1,645 2009-10-27 00:14:11
filtrera öl (2 svar, postad i Utrustning)
Som rubriken säger...
Hur gör man? Utan att syresätta ölet, hur kan man då filtrera? Å vilken sorts utrusning ska man ha?
1,646 2009-10-26 23:49:08
Microbryggeri (14 svar, postad i Utrustning)
Sugen på att starta ett bryggeri. Men vet inte i vilken skala å problemet är ju att kunna sälja ölen. Att få tillstånd å grejjor.
Man skulle kunna starta i mycket liten skala med en 50 liters boiler. Då skulle man ju klara 2000 liter öl i månaden. Visst, mycket jobb, men måste ju börja nån stans. Å sen tror jag inte det är lätt å sälja så mycket öl om man ska få betalt för det. Men visst bör man kunna förhanla sig till ganska mycket bättre priser på råvaror.
Men hur stor är alkoholskatten eg?? Å sen utskänkningstillstånd... va kostar det? 12% moms på öl va?
Så frågan är vad man skulle kunna tjäna per liter. Visst, inget man kan bli rik på, men hyran måste ju betalas......
Nån som har lite siffror??
1,647 2009-10-26 20:10:00
Sv: Wieneröl, Mexican style (Negra Modelo klon) (83 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Hittade lite recentioner å fakta på nätet. Själv har ja glömt hur mörk den är, så ja litade på frun.
Men strunt samma, för min är ju ändå ingen vienna lager, så det kvittar. Mer en bavarian dunkel om man ska dra gränser.
Problemet är detta: Kan bara brygga 10-liters batcher, så jag har väldigt svårt att ha nån öl kvar som blivit lagrad 4 veckor..... Så för det mesta vet jag inte hur dom smakar egentligen.......
Därför har jag börjat försöka brygga en batch varje helg. Så måste snart beställa mer malt. Å då blir det vienna
1,648 2009-10-26 19:03:57
Sv: Wieneröl, Mexican style (Negra Modelo klon) (83 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Faktiskt en lite kul grej... Negra modelo ligger på ca 20 SRM å min nya här hamnade på 19.8 estemated SRM
1,649 2009-10-26 18:44:46
Sv: Bilder från dagens bryggning (29 svar, postad i Utrustning)
Intressant!
Jävlar va fräscht köket har blitt..... Såg lite trist ut på första bilden må jag säga!
Kalsiumsulfat, Magnesium och Kalsiumklorid... har man till.... vad?
Å hur viktigt är ph egentligen på vattnet? Är det för att få ett stilrent öl eller gör det jättestor skillnad i smak?
1,650 2009-10-26 18:02:14
Sv: Wieneröl, Mexican style (Negra Modelo klon) (83 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Ser bra ut, jag är säker på att det blir ett skitbra öl. Några kommentarer bara:
1. Carapale (8 EBC) - vad är det för nått?
Ljus karamellmalt EBC 6-10
2. I bristen på wienermalt kompenserar du med münchenermalt. Kanske borde du öka mängden pilsnermalt och minska mängden münchenermalt för att undvika att du får för mycket Münchener Dunkel karaktär? Jag skulle föreslå 55% Pilsmalt och 35% Munchmalt i stället.
Tja... hade ju ingen vienna malt. men tror denna blir lite bayern öl, vilket jag tycker blir intressant.
Angående modelo, så blir det en riktig vienna senare
3. Ditt EBC blir aningen högt, 39 EBC, troligtvis pga av mängden münchenermalt. Nu sitter jag inte vid min promash men genom att dra ner på münchenermalten enligt punkt 2 ovan kanske färgen blir lite ljusare? Generellt tyckte jag själv att min öl på gränsen till för mörk vid 35 EBC och kommer nästa gång försöka få ner EBC till cirka 30.
Jo.... Frun ville ha den så mörk, så det var inga konstigheter med färgen. Som sagt, detta är fortfarande ett test. Ska bli intressant att smaka den
4. Du använder Saaz istf Hersbrücker och det tror jag är kanon. Det enda jag egentligen ångrade från min bryggning var användningen av Hersbrücker som jag tycker är för kådaaktig. Själv tänkte jag använda Vanguard, men Saaz blir säkert perfekt.
Jo, bryggde nåra satser innan med perle, hallertauer mittelfrü å tettnanger innan, så vill testa lite annan humle
5. Nu vet jag inte om ditt mäskschema är medvetet eller från defaultvärden i Beersmith, men jag rekommenderar att du låter försockringsrasten ligga på relativt låga temperaturer vid 64-65 grader och evt en väldigt kort alfa-försockringsrast vid 70. Kroppen i Negra Modelo är lätt-medium, troligtvis pga användning av majs (skulle jag gissa), och det gör den lättdrucken. Skulle inte rekommendera en full kropp om du vill ha något som liknar på riktiga Negra Modelo ()det blir en ganska kurvig kropp på den modellen
)
Lycka till och hör av dig hur den blir och blev.
Mvh
Pål
Jo det är defaultvärden i beersmith. Valde den typen av mäskning på grund av - vet ej!
Håller som sagt fortfarande på att lära mej hur det funkar
Har mäskat med 67 grader en timme innan åxå utan olika steps, å det har åxå funkat. Vet inte hur detta funkar. Mest för att det låter avancerat kanske.... behöver ju inte funka för det..... Double Infusion, Full Body
Mvh
Mange