Mariestad

Hej igen,

tack för era svar på min old speckled hen tråd. Blir till att brygga en sån!
Eftersom min hustru inte gillar mina ales och veteöl så skulle jag vara tacksam för ett recept på en Mariestad lager också.
Det är nämligen det enda öl hon dricker!
Skulle jag kunna få henne att dricka min hembrygd så kan jag kanske motivera ett utökat bryggande he he

Recept på Mariestad lager, hellmaltsbrygd igen alltså och batch runt 25liter

mcmicke

Sv: Mariestad

Mariestads öl är av dortmundertyp, så du kan ju leta runt lite efter sådana recept. Lite snabbt googlande leder bland annat till http://www.byo.com/stories/beer-styles/ … e-calendar där det står ganska mycket och stilen och även finns ett recept. Lycka till smile

Jäser: julöl

Hej,

Intressant läsning.

Önskar ett recept med Svantes råvaror om det finns.

Mcmicke

4 Senast ändrad av mans (2009-11-14 11:53:03)

Style: Dortmunder Export
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 25,00 L     
Boil Size: 30,11 L
Estimated OG: 1,053 SG
Estimated Color: 9,5 EBC
Estimated IBU: 25,2 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                                       Type         % or IBU
4900,00 gm    Pilsnermalt (3,9 EBC)                             Grain        85,14 %
570,00 gm     Cara-Pils (3,9 EBC)                                 Grain         9,90 %
285,00 gm     Något som motsvarar Crystal Malt 20L (39,4 EBC) Grain  4,95 %
61,00 gm      Tettnanger kottar [4,10 %]  (60 min)        Hops         21,9 IBU
18,00 gm      Hallertauer Mittelfrüh kottar [4,30 %]  (15 min)Hops   3,4 IBU
2 Pkgs        German Lager (White Labs #WLP830)         Yeast-Lager

Crystal malt 20 L motsvaras färgmässigt av Carabelge eller Carared. Jag har själv ingen erfarenhet av de maltsorterna, så jag vet inte hur de ligger smakmässigt. De säljs ju dessutom bara i större förpackningar, så själv hade jag nog tagit Caravienne eller Caramünich I istället. Det blir lite mörkare och inte riktigt samma sak, men det borde hamna nära nog.

5 Senast ändrad av Portugisen (2009-11-14 12:09:18)

Mcmicke, nu gör du det lite väl enkelt för dig.  De flesta recept är på engelska och med råvaror man hittar i USA, ENgland etc, så det är i regel bara att hitta ställen som översätter olika maltsorter åt dig eller kolla igenom beskrivningar av malterna och hitta likheter med Humles utbud själv.  Annars blir det inte många bryggrecept tillgängliga om man bara tittar efter recept på svenska med Weyermann, Fawcett och Dingemans malter. 

Här har du ett ställe däe maltsorter översätts: http://wiki.hobbybrauer.de/index.php?ti … FCbersicht

Här kommer en rättfram översättning:

-Bierkeller pale malt extract syrup - använd pilsnermalt
-carapils - ljus karamellmalt (CaraFoam, CaraPils)
-crystal malt (20° Lovibond) - CaraHell, CaraBelge eller CaraRed - jag skulle definitivt gå med CaraHell

Edit: såg just mans inlägg - ser nästan ut som en dubbelpost lol

Men är verkligen Mariestad en Dortmunder?  En Dortmunder har rejält med maltsmak och bra beska, Mariestad är väl bara ett av många svenska dussinöl inom kategorim modern (industriell) ljus lager?  Ett bra recept för ljus svensk lager är väl:

80% lagermalt
20% urin
Ta ut humlen ur kylen/frysen, titta på den och lägg tillbaka paketet igen, och använd kokta grönsaker i vörtkoket i sället.

Skumkronan får man fram genom att ta en stor klunk, sedan skölja munnen mycket mycket noga med den, och därefter spotta ut det i glaset igen.  Nu kan du servera dina vänner.

Sorry.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hur länge ska man skölja munnen, räcker det med bara ett par sekunder?
Vilka grönsaker ska man använda?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

7 Senast ändrad av megen (2009-11-14 12:53:57)

Portugisen skrev:

Men är verkligen Mariestad en Dortmunder?  En Dortmunder har rejält med maltsmak och bra beska, Mariestad är väl bara ett av många svenska dussinöl inom kategorim modern (industriell) ljus lager?  Ett bra recept för ljus svensk lager är väl:

80% lagermalt
20% urin
Ta ut humlen ur kylen/frysen, titta på den och lägg tillbaka paketet igen, och använd kokta grönsaker i vörtkoket i sället.

Skumkronan får man fram genom att ta en stor klunk, sedan skölja munnen mycket mycket noga med den, och därefter spotta ut det i glaset igen.  Nu kan du servera dina vänner.

Sorry.

Haha jag vet att farsan har berättat om en poster där en Ko dricker  ur ett fat som det står spendrups på och kissar i ett annat som det står prips på. Rätt kul. smile Nu är ju jag inte något stort fan av spendrups heller men om man jämför med prips blå så stämmer bilden ganska bra.

Nu var det över tio år sen jag drack prips blå sist. Men jag kommer ihåg den skarpa smaken av ond bråd död.

Mariestads är väl inte heller någon favorit. Kan inte komma på så många ljusa svenska lagers/pilsners som är goda.
Visby pils och eriksberg gillar jag, båda är ganska välhumlade pilsnertyper.

Finns det nån bra svensk lageröl?

Jag glömde Jämtlands bärnsten. den är riktigt fin, och så har vi jämtlands president (men det är ju en pilsner). All jämtlandsöl är bra.

Enklast borde vara att brygga en ljus lager med låg beska.
IBU på 20-22.
Ingen arom eller smakhumle för då blir det för gott wink
Du skulle kunna knuffa i lite ljus karamellmalt också.

Saxat från systembolaget:
Münchener- och pilsnermalt; northern brewer, hersbrucker och saaz humle; underjäst
Kanske kan ge ett hum om vad man ska ha i. Jag har skissat på något liknande där jag använde riwaka-humle i receptet istället för saaz då jag tyckte den skulle passa in bättre på systembolagets smakbeskrivning. Postar det så kanske du kan få lite inspiration.

Recipe: Min Mariestads klon
Style: Dortmunder Export
Recipe Specifications
Batch Size: 23,00 L     
Boil Size: 26,33 L
Estimated OG: 1,053 SG, Estimated FG:1,014
Estimated Color: 10,4 EBC
Estimated IBU: 27,7 IBU
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                                           Type         % or IBU     
4,20 kg       Pilsner (Weyermann) C (3,3 EBC)                  Grain        75,54 %       
1,30 kg       Munich I (Weyermann) C (14,0 EBC)              Grain        23,38 %       
0,06 kg       Melanoiden Malt (39,4 EBC)                           Grain        1,08 %       
26,00 gm    Northern Brewer [8,50 %]  (60 min)               Hops         22,8 IBU     
15,00 gm    Hallertauer Hersbrucker [4,00 %]  (15 min)     Hops         3,1 IBU       
10,00 gm    Riwaka [5,10 %]  (5 min)                               Hops         1,0 IBU       
10,00 gm    Hallertauer Hersbrucker [4,00 %]  (5 min)       Hops         0,8 IBU       
0,20 tsp      Irish Moss (Boil 10,0 min)                               Misc                       
0,75 tsp      Yeast Nutrient (Primary 3,0 days)                    Misc                       
2 Pkgs        SafLager West European Lager       

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 5,56 kg
----------------------------
Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
60 min        Mash In            Add 14,49 L of water at 74,4 C      67,8 C

Om du vill använda Svantes råvaror exklusivt bör du nog kontakta honom ett tag innan så han kan se till att dricka mkt vatten innan leverans, urinet ska nog hålla sej inom 2- 6 EBC för ett sånt här öl..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Portugisen skrev:

Men är verkligen Mariestad en Dortmunder?  En Dortmunder har rejält med maltsmak och bra beska, Mariestad är väl bara ett av många svenska dussinöl inom kategorim modern (industriell) ljus lager?

De marknadsför den som en dortmunder, men efter att ha läst lite mer om stilen så
är jag lite skeptisk till att det är en särskilt bra beskrivning av deras öl. Så jag är tveksam till om receptet jag la upp liknar Mariestads. Weinkellers recept ser ju gott ut annars smile

I mina ögon (i min mun?) är nog annars Mariestads folköl den bästa svenska makrolagerfolkölen.

Hej,

betänk att den bryggs endast för frun i huset!!

Mcmicke

13 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-11-14 22:51:42)

Jag har dessvärre inget recept att ge dig men -

Fråga din fru hur hennes ultimata öl skulle smaka...

Be henne beskriva smaken och utgå från det, kanske är Mariestad en hangup bara?
Låt henne beställa ett öl av dig som hon får bestämma smaken på..
Det kanske kan vara ett sätt att få henne mer involverad i din hobby, eller iallfall en smula mer förstående.

Min sambo är en hardcore vin-människa, men hon tycker konstigt nog om porter och amerikansk öl över lag.
Dessutom har hon 10ggr bättre smaklökar än mig.

Ett annat tips är att be din fruga om "hjälp" Gå till bolaget och köp ett par olika öl och be henne "hjälpa" dig att välja
ut en typ av öl/smak som du ska försöka brygga. Gör det till en grej. Öppna 3-4 olika och smaka dem sida vid sida...
Hitta på ngn anledning till varför ni testar dem.
Ett exempel kan ju vara att köpa röd, blå och vit chimay och be henne om hjälp...

Eller gå på en ölprovning tillsammans.

Ölbryggning tar ju en del tid och plats, bor man sedan i lägenhet som jag gör så blir jag imponerad av att min sambo
tillåter att det just nu står sex stycken corneliusfat på rad i hallen till vårt sovrum samt div. puttrande jäshinkar i lägenheten.
Metervis med slangar, plattvärmeväxlare, mäskkärl grytor osv...

www.bryggradio.com

14 Senast ändrad av Portugisen (2009-11-14 19:16:55)

Thomas och alla,

ja, en hyllning till våra fruar/flickvänner som står ut med oss och våra hobby.  Min fru dricker inte ens öl sad

(Jag håller just på med en ölprovning mellan min Märzen, Sam Adams Oktoberfest och Weltenburgs Ofest - jag förlorar bittert och hårt)

Mcmicke, jag önskar min fru bad mig att brygga ett öl åt henne. Jag skulle gladeligen göra det, tom om det var en budweiser hon ville ha.  Men jag skulle medvetet brygga henne det jag vill att hon ska dricka.  Sorry älskling, det måste blivit något fel, den här budweisern smakar ju som Anchor Steam....  Du förstår vad jag menar.

/Pål

edit: fruar gör ju precis det samma med oss. Köper dom en skjorta åt en, så blir det en sådan som dom vill att man ska ha på sig, inte en sån som dom vet att man vill ha, eller hur?  "Jordnötter? Men vi skulle ju snacka på popcorn?  Slut på affären? "

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ja herregud, hatten av till alla tjejer så står ut med nötter som oss - amen/skål

www.bryggradio.com

Jag fortsätter med lite fru offtopic..

Jag tror aldrig min fru har reflekterat över vad hon gillar för öl. Däremot så verkar hon gilla Urquell mer än mina egna öl. Det jag är rädd för är att den dagen jag ställer fram en Bud eller Millers är att hon säger "Mmmm det här var gott, varför köper du inte mer sådana öl"

mad

hittade en dortmunder här. Vad kan det bli av den om man följer receptet?

Men vad är  AMC Pale Malt (5.9 EBC) å vad kan det ersättas med?

BeerSmith Recipe Printout - www.beersmith.com
Recipe: Lalalager
Brewer: Mark Rasheed
Asst Brewer:
Style: Dortmunder Export Lager
Taste: (35.0)

Recipe Specifications
Batch Size: 10.00 L     
Boil Size: 13.00 L
Estimated OG: 1.047 SG
Estimated Color: 14.5 EBC
Estimated IBU: 25.0 IBU
Brewhouse Efficiency: 68.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
1.82 kg       AMC Pale Malt (5.9 EBC)                   Grain        80.0 %       
0.45 kg       Munich (29.6 EBC)                         Grain        20.0 %       
31.60 gm      Hallertau [2.90%]  (60 min)               Hops         21.9 IBU     
9.03 gm       Hallertau [2.90%]  (15 min)               Hops         3.1 IBU       
0 Pkgs        Munich Lager (Wyeast Labs #2308)          Yeast-Lager               

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 2.27 kg
----------------------------
Name               Description                        Step Temp     Step Time     
Mash In            Add 5.93 L of water at 74.4 C      67.8 C        60 min       
Mash Out           Add 3.32 L of water at 91.5 C      75.6 C        10 min

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house