Mäskningsmetod?

Vilken mäskningsmetod ska man använda sig av? Har mäsk/lakkärl i form av kylväska. Hur gör man praktiskt för att mäska? Kan ju inte bara enkelt höja värmen.... Enda sättet är ju då att tillsätta mer varmare vatten.
Sen vet jag ju åxå att olika öltyper kräver olika mäskningsproceruer. Men här är man ju nu begränsad......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mäskningsmetod?

Dekoktion passar utmärkt om du har ett mäskkärl i plast som du inte kan värma.
Om du bara tillsätter kokande vatten så får du rätt så lös mäsk om du inte börjar med en mycket tjock mäsk.

Men spelar en lös mäsk någon roll? Jag har börjat med lösare mäskning och tycker inte att det blir någon skillnad.

Sen behöver man väl inte stegmäska egentligen med den malt som finns på marknade idag som jag uppfattat det, eller åtminstone finns det inte samma behov av det nu som då.

Jag både mäskar och lakar ur en kylväska, en metod som gör lakningen till en väldigt bekväm affär. I stort sett enstegsmäskar jag alltid förutom någon gång då jag utmäskat i ca: 75 grader sista fem minuterna.

För lös mäsk så stiger pH för mycket.
Det går förstås att kompensera med lite mjölksyra eller liknande.
Stegmäska eller inte beror på hur noga man vill styra mäskprocessen.
Om man är ute efter en viss sockerprofil eller viss karaktär så kan det ge bättre resultat än en enstegsinfusion.
Men det är förstås som vanligt helt upp till var och en att göra som man vill.

om du känner dej osäker på vad dekoktionsmäskning är kan jag rekommendera den här länken;  http://www.homebrewtalk.com/f36/decocti … deo-59872/
en tysk kille som kallar sej brukaiser ger här en superbra beskrivning av en sk Zweimashverfarung.. video och allt.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

6 Senast ändrad av scaryeyes (2009-10-30 13:26:50)

Har läst en del om dekoktion. Men har inte grepp om det ännu.
Läser bryggarwiki. Samma Kenneth??

Om man tar ut mäsk med hålslev, funkar det för att inte ta så mycket vatten tro?

Det är mängderna jag är osäker på här. Har 13L kokkärl å kylbox i plast. Om man gör en 10L batch. Ca 3 kg malt. Börjar med kanske 3 liter vatten på 60-65 grader å får en proteinrast på 50grader. (temperaturerna kan man ju räkna ut i beersmith ganska exakt.
Sen tar ut 1 liter mäsk vid varje dekoktion? Jag vet inte alls vilka mängder vi pratar om. Tror jag är ute på hal is å cyklar.....

Har en mäsk på G nu, men kör enstegs denna gången, Single Infusion, Light Body, för att räkna lite på utbytet.

Sen har vi urlakningen... Kan man skölja ur mäsken med extra vatten än man räknat på å i stället koka bort ex 2-3 liter, i stället för att tillsätta bortkoket efterhand? Eller tappar man på det?

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

7 Senast ändrad av scaryeyes (2009-10-30 14:46:50)

Name                    Description                            Step Temp     Step Time     
Dough-In               Add 5.63 L of water at 21.1 C      21.1 C        15 min       
Acid Rest               Add 3.91 L of water at 74.2 C      40.6 C        20 min       
Protein Rest           Decoct 1.83 L of mash and boil it  50.0 C        10 min       
Dextrinization Rest Decoct 4.22 L of mash and boil it  68.3 C        20 min       
Mash Out               Decoct 3.03 L of mash and boil it  76.7 C        5 min         

Ungefär så här till en 10 liters batch? Kan det vara nåt att gå efter till nästa kok tro?

Fast hur medas med mash out? Att man bara öppnar kranen efter 5 min? Å tar ut så mycket som går? Inte tillsätta mer lakvatten?

Hmm... Gjorde så här:

Hade 3 kg malt som jag räknat ut i beersmith att det blir lagom pilsner. 60% efficiency gissade jag mej till efter senaste bryggningar.

hade i 8 liter vatten 72 gr. sålunda 65 gr i mäsken. Tempen föll å hade i 1.5L kokande men fick inte upp tempen. Tillsatte ytterligare 2L kokande å tempen hamnade på 66gr.

Nu ganska många liter mäsk. Det var jag inte nöjd med då kastrullen är på 13L

gjorde så ett dekok på ca 1.5L mäsk å tempen hamnade sen på 73gr. Ville upp mer så jag gjorde ett till lika dant strax innan jag skulle laka ur. Men tempen höll sig på 73gr.

Öppnade kranen å tappade ur vörten. Hällde i 2L kokande vatten för urlakning å hade skramlat ihop drygt 10 liter vört OG 62-64

Efter koket Hade jag en vört på (tillsatt vatten efterhand som kompensation för bortkok) OG 65 - 10L

Lägger man då in siffrorna i beersmith hamnar man ju ändå bra nära 75% I alla fall 72%, vilket jag tycker är otroligt bra efter omständigheterna här hemma.....

Hade lite för mycket malt i förhållande till effektiviteten.....

RIMS och HERMS kan vara intressant att kolla upp...
Att mäska in med mindre mängd vatten och sedan tillsätta resten med högre temp senare in i mäskningen kan vara ett alternativ.
Doppvärmare med termostater eller manuell reglering med termometer är också ett alternativ...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

RIMS och HERMS kan vara intressant att kolla upp...
Att mäska in med mindre mängd vatten och sedan tillsätta resten med högre temp senare in i mäskningen kan vara ett alternativ.
Doppvärmare med termostater eller manuell reglering med termometer är också ett alternativ...

Jo har alltid termometer i mäsken. Men inte alltid lätt att hamna rakt på utan att späda ut mäsken för mycket.
Men doppvärmare är ju helt klart intressant anfallsvinkel