Angående önskemål om maltsorter så startade jag en särskild tråd för detta. Skriv gärna om inläggen om maltsorter där och radera dem från denna tråd (om ni inte kan radera själva så kan jag göra det).
952 2005-11-02 11:45:27
Sv: Önskelista på humle av 2005 års skörd (30 svar, postad i Humlegården)
Innebär det att puckarna försvinner?
Puckarna försvinner inte, men det finns bara ett begränsat antal humlesorter att få som puckar.
953 2005-11-02 11:44:07
Önskelista på jästsorter (12 svar, postad i Humlegården)
Är det någon jästsort som saknas i vårt sortiment?
954 2005-11-02 11:43:22
Önskelista på maltsorter (12 svar, postad i Humlegården)
Är det någon maltsort som saknas i vårt sortiment?
955 2005-10-31 15:15:47
Önskelista på humle av 2005 års skörd (30 svar, postad i Humlegården)
Vi håller just på och planerar för årets stora humlehemtagning, nu när den nya skörden blir tillgänglig på marknaden.
Vilka speciella humlesorter vill du att vi ska ha i sortimentet? Pellets eller kottar?
Tyck till nu! Runt den 10 november kommer vi att beställa.
956 2005-10-30 14:37:21
Sv: Smack Pack värd namnet (7 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Jag brukar göra så här: lägg påsen i vänster handflata, knyt högerhanden och slå till ett distinkt slag med kanten av den knutna näven. Fungerar varje gång utan problem. Däremot kan man råka ut för att påsen spricker om man lägger den på ett stumt underlag, t ex en bänkskiva, och slår till.
957 2005-10-24 18:58:07
Sv: Förslag till humlegården: Ingredienser? smak? specifikationer? (9 svar, postad i Humlegården)
Maila mig (eller webmaster@humle.se)! Jag hinner inte med att övervaka allt som postas här, hur gärna jag än skulle vilja...
Nu har jag fixat så att jag lätt kan lägga till en sådan länk för jäststammar. För övriga varor krävs det lite mer jobb, så det kan ta någon dag.
958 2005-10-23 14:46:23
Sv: Förslag till humlegården: Ingredienser? smak? specifikationer? (9 svar, postad i Humlegården)
Ken och jag har ett projekt att byta till en ny webbutiklösning. Den nya webbutiken som vi jobbar med kommer bland annat att ha stöd för recensioner. Man kan alltså lägga in en recension av en artikel, och denna kan läsas direkt i webbutiken av andra som funderar på att köpa denna artikel.
Det finns visserligen inget direkt stöd för diskussionstrådar, men det går att lägga in flera olika recensioner av samma artikel.
Det kommer nog att dröja ett tag till innan vi är klara med den nya webbutiken, och under tiden tycker jag att det är en bra idé med en länk från artikelsidan i den nuvarande webbutiken till en diskussionstråd om just den artikeln (om det finns någon).
Om någon startar en sådan tråd, eller vill tipsa om någon sådan tråd, så skicka gärna ett mail till mig så försöker jag lägga in en länk.
Jag har lagt in en länk nu för 1968.
959 2005-10-14 20:29:12
Sv: Förslag till humlegården: Ingredienser? smak? specifikationer? (9 svar, postad i Humlegården)
Vad tror ni om en sektion där man kan diskutera specifika ingredienser? Dvs specifika jäst stammar, kanske vilja öl de passar till, specifika maltsorter och där kan en tråd motsvara en ingrediens och där man alla som har erfarenheter av det dela med sig av sina lite mer utförliga åsikter, så att andra som funderar på en ny malt, eller en ny jäst, kanske kan hitta lite utförligare information där? Finns då en tråd S-33 till exempel, kan alla synpunkter på den jästen kanske samlas i en tråd? Samma sak för olika malter tex?
Jag tycker att detta är en mycket bra idé!
Enda motargumentet jag kan komma på är att det inte är bra att splittra forumet på alltför många kategorier, som vissa har påpekat i tidigare diskussioner när vi diskuterat kategoriindelning i forumet.
Men jag kan mycket väl tänka mig en kategori, som t.ex. kan heta "Specifika malt-, humle- och jästsorter", eller något roligare.
Vad tycker ni andra?
960 2005-10-14 20:20:34
Sv: Cider - val av jäst? (15 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Jag ber om ursäkt.
Jag syftade inte på att Humlegården skulle sprida rykten eller liknande.
Det var inte min avsikt.
Tvärtom menade jag att S33 troligen är en belgisk veteölsjäst med ledning av den information som finns i webbutiken och av Fredriks beskrivning.
Lite slarvigt av mig att inte tydligare förklara vad jag menade.
Du behöver inte alls be om ursäkt! Jag trodde inte för ett ögonblick att du anklagade oss för att sprida rykten.
Tvärtom var det snarare så att det var jag som "bad om ursäkt" och försökte förklara att vi från Humlegårdens sida inte skriver vad vi själva tycker om karaktären på de olika jäststammarna, utan bara upprepar vad tillverkaren har skrivit om detta.
961 2005-10-14 07:09:33
Sv: Cider - val av jäst? (15 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Det är svårt att veta varifrån jästen kommer ursprungligen. Det är rätt mycket hysch-hysch, rykten och myter runt hela ämnet.
På humlegården står det bland annat "veteöl i belgisk stil" om S33.
Vad vi skriver om karaktären för jästsorterna är bara rena översättningar av tillverkarnas egna beskrivningar. Detta gäller både för Fermentis och för Wyeasts jäststammar.
Om vi på detta forum diskuterar karaktärerna och kommer fram till något som skiljer sig från de "officiella" beskrivningarna, så sammanställer jag gärna och kontaktar respektive tillverkare. Då kan vi få deras kommentarer, och kanske t.o.m. justeringar till beskrivningarna.
962 2005-10-13 10:41:14
Sv: Äntligen dags (32 svar, postad i Utrustning)
Jag flyttar denna tråd till Utrustning, eftersom den har börjat handla om detta snarare än Recept och bryggloggar.
963 2005-09-20 21:44:18
Sv: Öl-glas? (10 svar, postad i Humlegården)
Nej, vi har inte i nuläget några planer på att ta hem ölglas med tryck från olika bryggerier. För detta finns (eller fanns?) ett företag vid namn Ölkompaniet med butik i Söderhallarna i Stockholm.
Ölkompaniet heter numera Bon Taste, och finns som tidigare i Söderhallarna. Hans Nordlöv, "öldoktorn" från Pripps, finns med i företaget.
964 2005-09-20 15:54:58
Sv: Livsmedelsklassade slangar? (2 svar, postad i Utrustning)
Våra slangar är livsmedelsgodkända.
965 2005-08-28 21:25:33
Sv: Humlegårdens Svenska maltkross (1 svar, postad i Utrustning)
Hej!
Den svenska maltkrossen har åtminstone den dubbla kapaciteten.
Ett tips för att få bästa resultat är att krossa malten två gånger. Först med 2 mm spaltmellanrum, sedan med en tajtare inställning. Du får själv prova ut vad som blir bäst för dig, beroende på vilken maltsort du krossar.
Lite högre kapacitet kan du få genom att välja en trevalsars Crankandstein.
966 2005-08-22 16:46:52
Sv: Öl-glas? (10 svar, postad i Humlegården)
Hej!
Nej, vi har inte i nuläget några planer på att ta hem ölglas med tryck från olika bryggerier. För detta finns (eller fanns?) ett företag vid namn Ölkompaniet med butik i Söderhallarna i Stockholm.
Vi har däremot lekt med tanken på att ta fram ett eget ölglas, men då med Humlegårdens logga på.
967 2005-08-10 12:28:55
Sv: kolsyre (4 svar, postad i Utrustning)
Var det inklusive provtryckning? Annars verkar det väldigt mycket med över 500 kr.
968 2005-08-03 13:08:51
Sv: Kylare (var Konstriktorslang) (26 svar, postad i Utrustning)
Hej!
Vi har numera restriktorslang (s.k. sytråd) i vårt ordinarie sortiment. Artikelnummer 8738, kostar 12 kr per meter. Dessutom behöver man två John Guest snabbkopplingar, artikelnummer 8778, 22 kr/st.
Med 3 meter sytråd så får man ett kraftigt tryckfall (man kan servera veteöl som står vid 2 bars tryck i 10 °C så att det rinner stilla ner i glaset). Vill man ha lägre tryckfall kan man ha en kortare slang.
969 2005-08-03 00:44:25
Sv: Slangar, slangar, slangar och så regulatorer ... (6 svar, postad i Utrustning)
Nja, om du har olika tryck från början så jämnas de ju ut. Sedan är det samma tryck vid båda benen på utgången av varje Y och därför flödar ingen kolsyra mellan dem (netto).
970 2005-08-02 13:09:46
Sv: Förslag på forumkattegori (3 svar, postad i Humlegården)
OK, jag har nu döpt om kategorin "Recept" till "Recept och bryggloggar". Fritt fram att börja lägga upp trådar om era aktuella bryggningar där, Viiktor och ni andra!
971 2005-08-02 13:01:57
Sv: Slangar, slangar, slangar och så regulatorer ... (6 svar, postad i Utrustning)
Jag har fortfarande inte släppt riktigt det att jag vill ha flera manometrar på samma kolsyretub ;-)
Borde jag inte kunna sätta en Y-förgrening på tuben och sedan hänga på två regulatorer - jag antar att man kanske ser ett felaktigt tryck i fatet, men det borde ju fungera?
Har kikat lite på nätet men inte sett en sådan förgrening sånstans - någon som vet om det finns?
Du kan sätta en eller flera Y-förgreningar på kolsyreslangen efter regulatorn. Det är ett enkelt och billigt sätt att fördela ut kolsyra från en tub. Nackdelen är att du inte kan styra trycket individuellt, utan alla får samma.
Om du vill kunna reglera trycket individuellt så måste du ha en kolsyreregulator med flera utgångar. Sådana finns men är ganska dyra, och vi har dem inte i sortimentet.
972 2005-07-31 22:44:00
Sv: Gotländsk rökmalt (1 svar, postad i Humlegården)
Eftersom denna malt framställs mycket småskaligt och hantverksmässigt så kan det variera ganska mycket, och det finns inga analyser som ger värden för varje mältning.
Den gotländska rökmalt vi har hemma just nu är någonstans i trakten av dark crystal malt i mörkhet. Den är oerhört mycket kraftigare än Weyermanns rökmalt, både i färg och i rökighet.
973 2005-07-31 22:29:34
Sv: Förslag på forumkattegori (3 svar, postad i Humlegården)
Jag tycker att det verkar som en bra idé!
Men man kanske skulle slå ihop det med receptkategorin? Alltså att döpa om kategorin "Recept" till "Recept och bryggloggar".
Vad säger ni andra?
974 2005-07-16 22:48:35
Sv: 2005 års skörd (1 svar, postad i Humlegården)
Malt produceras året runt. Kornet som är basvaran skördas på våren eller på hösten, men det spelar inte så stor roll eftersom det kan lagras en flexibel tid innan det mältas.
Humle däremot produceras bara en gång per år. Skörden är ofta i september. Sedan ska kottarna torkas och ofta processas till pellets. Normalt får vi in den nya skörden runt årsskiftet.
975 2005-07-06 20:55:39
Sv: The Homebrew Channel (14 svar, postad i Litteratur och informationsresurser)
Tack ska du ha som fixade detta! Det var verkligen bra, och det borde få bli fler gånger! Om man annonserar ut det lite bredare så borde det kunna intressera ganska många att vara med över nätet.
Fredrik kom också med idén på chatten att man skulle kunna ordna en online-kurs i ölbryggning med den här tekniken. Jag håller med!