Förslag till humlegården: Ingredienser? smak? specifikationer?
De senaste smakdiskussionerna om jäst fick mig att tänka efter lite.
Jag har länge tyckt att tillverkarnas specifikationer av framförallt jäst och för den delen tex maltextrakt har varit ganska tunna, och i vissa fall som vi nu sett snudd på förvillande. Jag har mailat och nästan klagat på munton i flera omgångar för att de tillhandahåller så tunn information, och de svarade i princip att de flesta kunder inte efterfrågar efter sånt, utan köper ändå. Kanske är det en genomgående filosofi. Varför skulle jästföretagen lägga ned en massa tid på att ta fram detaljerade smakbeskrivningar när de får sin jäst såld ändå?
Vad tror ni om en sektion där man kan diskutera specifika ingredienser? Dvs specifika jäst stammar, kanske vilja öl de passar till, specifika maltsorter och där kan en tråd motsvara en ingrediens och där man alla som har erfarenheter av det dela med sig av sina lite mer utförliga åsikter, så att andra som funderar på en ny malt, eller en ny jäst, kanske kan hitta lite utförligare information där? Finns då en tråd S-33 till exempel, kan alla synpunkter på den jästen kanske samlas i en tråd? Samma sak för olika malter tex?
Alternativt ha den här eftersom det i princip kan ingå under "sortiment".
Med tanke på hur många hembryggare det finns borde ju underlaget för en imponerande specifikations databas av olika ingedienser finnas? Även om det säkert delvis blir subjektivt så är det säkert bättre än tillverkarnas?
/Fredrik