851

(24 svar, postad i Utrustning)

svensson.lu skrev:

Det är föresten kanske ett önsketips till Humlegården med "forward seal" kranar

Jag håller på att kolla upp det precis nu, vi får se om de kan tänkas dyka upp i sortimentet så småningom...

NinjaRövardotter skrev:

Så har årets bästa lördag kommit och gått, är bara nyfiken på hur många utav er som bryggde igår på Svenska brygg dagen? och isf bjöd ni in vänner och efter vilket recept bryggde ni?

Vi bjöd in vänner och bryggde två öl enligt SHBFs recept (amerikansk brown ale), ett på helmalt och en extraktversion.

Flyttar denna tråd till Bryggning

Flyttade den här tråden till Recept och bryggloggar.

Med start någon gång efter klockan 15 denna fredag kommer webbhotellet att uppgradera databasservrarna till en nyare version av MySQL. Detta innebär att detta forum inte kommer att vara tillgängligt under en viss tid i helgen.

Resten av humle.se borde inte påverkas av arbetena, det är bara forumet som är baserat på MySQL.

Vi hoppas att avbrottet inte blir alltför långvarigt.

janne skrev:

Det stämmer att det följde med 4 skruvar men för att skruva fast den i en platta och en tratt behövdes det 8 skruvar.

Om man bygger tratt och platta i plywood eller liknande och monterar enligt de ritningar som följer med behövs bara 4 maskinskruvar.

Tanken är då att man monterar krossen under plattan, och fäster tratten på plattan.

857

(18 svar, postad i Utrustning)

Svejk: Det verkar vara något fel på gängorna på kranen eller den tillhörande muttern. Måndagsexemplar?

Vi skickar en ny kran till dig.

Vi uppgraderade forumprogrammet till senaste version för några dagar sedan.  Detta är nog orsaken till att detta har ändrats. Ska fixas!

svejk skrev:

Elgrytan som vi köpt från humlegården ville inte sluta riktigt tätt vid kranen. När vätskan i grytan värms upp lossar kranen och packningen något. Tyvärr rann några deciliter vört ut och vi fick fixa det provisoriskt (med åtskruvning och en jordfelsbrytare smile ).
Har ni andra med grytan haft samma problem?

Hej svejk!
Den ska givetvis sluta tätt. Jag har inte hört om någon annan som haft problem med detta. Går det att få den tät genom att dra åt? Behöver packning eller kran bytas?

Durutti: bra fråga, tyvärr har jag inget bra svar.

uffe-i-falköping & davidi: en ölbryggnings-wiki är en tanke jag också har haft. Gillar själv wiki-formatet. Frågan är om detta kan ersätta en bok? Det är nog en bra lösning för en uppslagsbok/FAQ.

mw & Techno: tack för berömmet - synd att det inte syns hur klädsam rodnaden på mina kinder är...

mw: att dra nytta av den enorma samlade kunskap och kreativitet som finns i något slags webbstött samarbete kring författande och redigering vore ju strålande. Finns det någon plattform för detta? (Jag sökte lite nu och hittade det här: http://drupal.org/node/284 . Det verkar dock snarast vara avsett för att ta fram en "online-bok".)

uffe-i-falköping: intressant idé att göra den gamla upplagan tillgänglig som pdf i väntan på den nya omarbetade.

Jag ska kalla till ett "stabsmöte" inom kort för att stämma av hur vi ska gå vidare med projektet.

861

(3 svar, postad i Humlegården)

Nej, vi kommer att ha helt stängt i mellandagarna.

Jag syftade bara på vilka onsdagar vi skulle ha öppet för besök och avhämtning.

Vi jobbar ju som så att vi expedierar webbutikbeställningar och skickar iväg varor så gott som dagligen. Dessutom har vi öppet onsdagar kl 12-18 för besök och avhämtning av varor, för dem som gärna vill se varorna vi har och för dem som råkar befinna sig hyfsat nära och vill undvika höga fraktkostnader vid inköp av kolsyretuber, maltsäckar och liknande.

Ibland tar vi semester, och då har vi varken öppet på det ena eller det andra sättet. Vi brukar ta semester en månad på sommaren och en dryg vecka över jul och nyår. Än så länge har vi ingen som kan sköta verksamheten när vi tar semester, men det står på önskelistan...

862

(3 svar, postad i Humlegården)

Vi kommer att ha öppet som vanligt, dvs onsdagar kl 12-18, ända till 20 december. Sedan har vi stängt 27 december, och eventuellt också 3 januari.

863

(2 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Hej Techno.

Det gäller bara att du har bilden sparad på din hårddisk i ett lämpligt format. JPG är lämpligt filformat. Sedan när det gäller storleken så räknas den i pixlar. Som jämförelse är din egen bild, som syns till vänster om dina inlägg under
  Techno
  Medlem
på 59x55 pixlar.

Om du vill ha en hyfsat stor bild i ett inlägg så kan du först skala om den i ett bildbehandlingsprogram till ett lämpligt antal pixlar och sedan spara den som JPEG.

864

(11 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Den här tråden handlar inte om öl, bryggning eller något närbesläktat så jag överväger att stänga den. Avvaktar dock för att se hur den utvecklas.

Jag tror att Techno hade goda avsikter med sitt första inlägg, men jag kan förstå att Jan kände sig angripen.

Själv uppskattar jag att ha både Jan och Techno här på Humlebladet, liksom jag tror de allra flesta av oss gör. Vi är alla olika, och har olika politiska uppfattningar, men vi förenas av intresset för öl och bryggning. Låt oss fortsätta med det.

Ja, jag vet inte vad det är för gänga på paintballflaskor, eller hur rena de är invändigt (om det ska vara livsmedelkvalitet på gasen så gäller det att flaskan är ren). Tydligen finns det folk som använder detta, de kanske vet något som inte jag vet.

Jag hittade den här sidan med en beskrivning hur man bygger något liknande:
http://www.beertech.net/e107_plugins/wrap/wrap.php?1

Delarna (förutom flaskan och regulatorn) verkar kosta ungefär 30 USD.

866

(45 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Varning: off-topic...

Torgny skrev:

Humlegården har tyvärr slutat sälja tappkranen i plast!

Vi letade med ljus och lykta efter en ny leverantör, och lyckades till slut! Titta på vår hemsida under Hem > Aktuellt eller under Nyheter.

Denna tappkran är i svart plast. Man kan koppla en flaskfyllare till pipen via en bit 10 mm silikonslang.

867

(4 svar, postad i Humlegården)

Vi har ju forumet Utrustning för detta. Tycker ni att det behövs ett forum till för hembyggd utrustning?

868

(5 svar, postad i Humlegården)

Idag fick vi hem två säckar Svalöf Mauritz från Näsum. Se nyhetsinlägget på hemsidan.

Hittade denna intressanta sida:

http://beermapping.com/

Det är ett projekt för att kartlägga ölställen (bryggerier, bryggpubar, pubar, ölbutiker, hembryggningsbutiker) i USA, med hjälp av Google Maps. Visst vore det kul om någon gjorde något liknande för Sverige/Norden/Europa...?

Tyvärr var det som jag befarade, Rulles säger också att Inart har utgått.

Kenneth skrev:

Den tredelade kapsylpåsättare (heter det så?) av metall av märket INART säljs av Rulles.
http://www.rulles.se/index.php?page=3&a … e911c32960

Intressant att se att Rulles kan ha denna! Jag har jagat ganska mycket för att få tag på den efter att grossisten vi köpte den av tidigare meddelat att den tagit slut. Dock utan att lyckas.

Har nu skrivit till Rulles och sagt att vi gärna vill sälja denna. Återkommer när jag fått svar.

Tack Kenneth!

Ja, tyvärr är det så att det går väldigt långsamt med detta.

Vi nödgas konstatera att våra ambitioner och vår tillgängliga tid inte matchar varann.

Vi hade ju planer på att göra en genomgripande omarbetning av boken, men vi får kanske tänka om.

Vad tycker ni är viktigast: att boken snabbt kommer ut, eller att den blir uppdaterad och expanderad?

873

(83 svar, postad i Humlegården)

Olof skrev:

Skulle bli mycket glad om plastkranen ni hade innan gjorde comeback! Har bara en kvar efter att en gav upp senaste bryggningen (plasten sprack sönder där gängan slutar när jag skurvade fast den, det är inte lätt att vara världens starkaste björn... :-).

Nu har vi äntligen fått in en ny plastkran för montering i t.ex. jäshink eller silkar. Artikelnummer 8037. Se nyhetsinlägget.

874

(15 svar, postad i Utrustning)

Jag använder också gasol till mitt bryggverk, och håller med Skål om hans kommentarer. Säkerhetsaspekterna är givetvis viktiga. El har sina risker och gasol sina. Det gäller att veta vad man har med att göra.

Tips: det är praktiskt att ha två gasoltuber istället  för en. Gasolen förbrukas ju, och måste köpas hem i förväg. Någon gång tar flaskan slut, och det är givetvis mitt i bryggningen...

Skaffa en tub till, så kan du alltid ha gasol hemma.

875

(10 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Kenneth skrev:

Jag ser att Humlegården inte längre har stora förpackningar med krossad pilsnermalt.

Vi har för tillfället ingen säker inleverans av krossad pilsnermalt på hel säck. Hoppas kunna lösa detta framöver. Vi har i alla fall Weyermanns pale ale malt, krossad, på hel säck om 25 kg, för 295 kr. Detta är en utmärkt basmalt för de flesta öltyper.

Kenneth skrev:

Jag hittade en lista med hembryggarbutiker på http://www.hembryggning.com/info/ater.html
Det kanske kan vara värt att kika där också fast det verkar mest vara vinsatser och aktivt kol(!?)

Detta är bara en lista över återförsäljare för Gert Strand AB, därav utbudet av varor...