Hej,

om jag vill att min öl skall ha X bar i 5 grader, hur ska jag då ställa in baren om jag ska flaska ölen från fat? För det jag läst är att man skall ha så kallt som möjligt för detta ändamål.

Ställer jag då in baren efter den kalla temperaturen eller efter den temperatur som jag sedan tänkt ha för flaskorna?

Att tillsätta ny jäst när den gamla har lagt sig har jag aldrig vågat mig prova på. Hur skall jag kunna tillsätta ny syre till ölen utan att oxidera den? För det syre som fanns har väl den gamla jästen dragit i sig så att det knappt finns något till den nya jästen? Och om man då måste röra om för att aktivera äldre/ny jäst ger väl bara oxidering?

Hej,

försökte göra en Sweet/Milk stout med kakaopulver i, märkte att den gjorde så att det knappt bildades skum, inte ens när jag rörde runt som en tok för att syresätta vörten innan jäsning.

Då hade jag i kakaon 5 minuter innan kokslut.

Det jag däremot funderar på är att kanske ha i det i mäsken och sedan låta allt koka i 90 min. Kan det öka chansen till att fettet försvinner?

För jag antar att det är fettet i pulvret som gör det?

Använde mig inte utav kakaopulver från ICA utan köpte ett dyrare över nätet som gick på över 100 kr för 250 g.

Eftersom jag har laktos i så borde den väga upp emot beskan som kanske uppstår från pulvret?

Men jag vill ju ändå få bra med skum när ölet är klart och upphällt i glas med kolsyra och allt. Vill inte att kakaopulvret skall döda chansen till ett bra skum på ölen.

Så det är antingen att strunta i pulvret och bara göra en vanlig sweet/milk stout, eller på något sätt få tips på hur man kan göra.

Tacksam för svar!

Hej jag har fått problem, när jag skulle borra det lilla hålet bredvid det stora hålet i mitten så blev det inte alls bra.

Det är inte ett fint rakt hål utan det ser igentäppt ut på båda sidorna fast det ska blivit ett hål.

Vet inte vilken skruvtyp man skulle använt, och jag hade endast för trä och för betong, jag tog den för trä.

Kan kan fråga på humlebutiken ifall de kan borra till ett 2mm's hål vid sidan om det stora hålet i mitten, för lite extra pengar?
Om inte, vilken typ av skruv till borr är det man skall använda för att få så fina hål som möjligt i dessa gummi korkar?
Tacksam för svar!

Dublin:

Ca+2: 110
Mg+2: 4
SO4-2: 53
Na+: 12
Cl-: 19
HCO3-: 280
Alkalinity: 230

Min vattenprofil jag tror att jag har (Bor i Saltsjöbaden):

Ca+2: 16
Mg+2: 4
SO4-2: 12
Na+: 9
Cl-: 19
HCO3-: 48
Alkalinity: 39

Med vattenbehandling skulle jag ligga:

8. Difference:   

Ca+2: -1
Mg+2: 0
SO4-2: +2
Na+: -3
Cl-: 0
HCO3-: -2
Alkalinity: -2

Detta är för 9 liter vatten (batch size 5 liter) 

Saken är den att jag inte vet hur jag skall beräkna vätska vs salter eftersom jag försöker att mäska de mörka malterna i separat kastrull i 30 min och sen hälla över till koket.

De enda salter jag använder till att få detta nästan likadant värde är CaCO3 och CaSO4. Borde jag låta dessa salter ligga och dra sig i den separata kastrullen med mörka malten? Eller bör jag mäska den mörka malten som vanligt tillsammans med de andra maltsorterna och sedan ha i saltet i mäsken? (Jag kör BIAB).

Eller ska jag ha i salterna i koket? Svårt att bestämma mig eftersom jag är osäker på vad som är rätt.

Så mina frågor:

1. Ser värdet bra ut för en Milk Stout?
2. Hur ska jag göra med tillsatserna? Första eller andra alternativet jag skrev om, eller finns det ett tredje?

Ah ok, tack så mycket!

Hej,

Jag undrar om man genom att destillera sitt vatten, kan nollställa alla värden för att enklare kunna göra en vattenbehandling som blir så lik det vattenvärde man tänkt använda?

Räcker det med att koka vattnet i X minuter för att nollställa kalcium och så vidare? så att man har 0 på alla värden för att sedan kunna skapa ett värde så lik det man tänkt sig?

Tacksam för svar!

Vad snällt Goblin smile jag har PM/mailat dig privat.

Jag bjuder på den! smile

Medger att det var lite knasigt tänkt från min sida men jag ligger hemma med förkylning och yrsel så jag är inte helt hundra i huvudet.

Nåväl! Skönt att veta att listan ändå verkar korrekt och det bara är att vänta tills delen kommer in till sortimentet.
Eller ta och beställa från den andra sidan, som Dompan kom med.

De hinkar jag använder är exakt likadana som de 30-liters hinkar som humle säljer fast på 15 liter.

Silikonpropp sitter på locket samt tapp på sidan av hinken. BetterBottles är bättre men dyrare och de hinkar jag införskaffat är så pass nya att jag helst vill använda de ett tag framåt innan jag investerar i beerbottles.

Därför skulle jag bara vilja ha en tillfällig lösning smile.

Ska kolla upp det som megen drog upp.

Min första Hefeweizen från fat, denna gång är jag nöjd faktiskt. Den får inte den där konstiga bismaken som jag alltid lyckas få när jag flaskat hefe.

http://s22.postimg.org/o55tqlnbl/bild.jpg

Hej, jag är sugen på att bygga Bee's improved Ghetto Blaster istället för att köpa en beergun.

Problemet är att det saknas en bit från humles webbutik.

Picknicktapp = På lager? Check

5 cm 3/8"-ölslang = på lager? Check

JG koppling 3/8"-3/16" = på lager? Slut! Bevakar den! Check

2m 3/16"-restriktorslang = På lager? Check

JG koppling 3/16"-3/8" = På lager? Finns inte i sortimentet ens, hur ska jag få tag på denna?

5 cm 3/8"-ölslang = på lager? Check

Fatkoppling = på lager? Check

Det vill säga så finns det mesta på lagret men just JG koppling 3/16 - 3/8 finns inte alls. Vart har den tagit vägen? Går det att få tag på den någon annanstans?

Vill så gärna kunna bygga en billig variant av beergun så att jag kan fylla flaskor från fatet.

Tacksam för svar!

Hej.

Ett litet men ändå jobbigt problem har uppstått. Det är egentligen inget som förstör ölen vad jag märkt men jag tycker ändå det är jobbigt.

Jag har gått över från 30 liters hinkar till 15 liters hinkar eftersom jag brygger 10 liter åt gången för det mesta, och dessa hinkar tar mindre plats (sambo glad).

Enda problemet med dessa hinkar (för de fungerar felfritt annars) är att jäsröret är dött alla gånger.

Jäsningen sätter igång och krausen bildas, MEN det är här problemet infinner sig.

Jäsröret står död och vattennivån i röret ligger 50/50 under hela jäsningen.

Anledningen är då att gaserna/syret/kolsyran tar vägen någon annanstans. Finns det något sätt att förhindra detta? För jag gillar att höra pluppandet från jäsröret, det är halva nöjet under jäsningsperioden för mig.

Jag har dubbla gummiringar runt tappen från utsidan och insidan så jag tror inte det är därifrån det läcker. Locket dubbelknäpper jag för att vara säker på att den sitter. Så det måste vara hålet på locket där jäsröret går ner.

Det är en såndär gummi/silikon? "propp" som sitter i hålet som sedan jäsröret skall tryckas ner i.

Funderar på om man kanske måste använda silvertejp runt hela den och bara ha "hålet" synligt för jäsröret att åka in i.

Någon som har haft liknade problem och kommit med en lösning?

Tacksam för svar!

Tack för tips och råd!

Ska se hur jag gör så fort jäsningen avstannat så jag kan ta ett smaktest. Smakar den bra och beskan ändå finns där så tror jag att jag kommer att låta den vara, förutom att torrhumla då smile

Annars tar jag till mig de tips jag fått och försöker lösa problemet.

Hej,

jag gjorde en APA idag och siktade på 1056 OG men den slutade på 1066 istället.

Jag brukar alltid hamna på ungefär 70 % på mäsknings utbudet men idag hamnade jag på 82 % vilket aldrig hänt förut.
Då jag kör BIAB så brukar det bli mellan 68-70 %

problemet är att jag inte kunde fylla med med kallt vatten så att vörtmängden ökade, då min hink endast tar 15 liter så det skulle bli för lite utrymme för krausen.

Det blir en IPA på 6.8-7 % istället beroende på vad FG blir. Men en väldigt låg IBU IPA i så fall.

Då ibun hamnade på ca 41.

Går det att lösa detta på något sätt?

Härligt att veta, men hur blir det om jag kör ner min hefeweizen som är klar om ungefär 1 vecka? Kommer det att klarna för fort? Kommer att ha den i kylen. Finns det i så fall något knep  för att få den att bli grumlig igen? t ex skaka fatet lite eller så?

Jag bryggde den utan klarningsmedel. och hade ungefär 60 % vete och 40 % pilsnermalt, förhoppningarna är att vetemalten skall dominera så att grumligheten stannar längre.

Vetemalt har jag fått för mig innehåller mer av vad det nu är som gör en öl grumlig. Önskvärt vore att få köldgrumlin på ölen så att den förblir grumlig.

Gelatin fungerade perfekt hur som helst. Ölen var riktigt klar efter 1 veckas kolsyresättning i kylskåpet med rätt inställd bar.

Den tog med sig humlepartiklar men jästen verkade vara borta den med.

http://s28.postimg.org/mr68fdvzx/bild.png

Finns det någon bra guide på detta? Jag har aldrig tänkt på det.

Jag har lyft locket till hinken, haft ner hävern och börjat pumpa ner ölen i fatet. För att sedan stänga locket, och sedan skjutit in co2 och lyft på säkerhetsventilen, repeterar detta några gånger, sen låter jag den stå och fylla på med co2 i kylskåpet i en vecka ungefär.

Ölen har inte smakat dåligt. Men jag kanske dricker den för fort för att den skall hinna bli dåligt pga syre?

Tänkte på Lindh's inlägg, starsan som man trycker ut med co2 och sedan luftar några extra gånger? Pratar vi om fatet då? innan man fyllt med öl då antar jag?

Jag förstår.

Om  vi antar att det endast är vetemalt som man får med krossat så borde det enklaste vara att väga det för att få ut exakt vikt på det. Sedan köpa färdig krossad vetemalt och använda samma mängd till den mängd DME man får med vilket jag antar är 500 gram?

humlen däremot får du använda antingen något ölprogram exempelvis BeerSmith för att räkna ut antal IBU du får ut per gram humle med rätt inställd alfasyra för att få ut rätt IBU.

WTF verkar innehålla krossat vetemalt samt DME. Humlen är Amarillo, eftersom detta är en Amerikansk veteöl.

Exakta informationen tagen från deras hemsida:

Stil: American Wheat (veteöl)
Alkoholhalt: Ca. 5,0%
Humle: Amarillo
Malt: Vetemalt
Doft och smak: Söt och frisk, men fortfarande typisk amerikansk i både arom och smak tack vare humlen.
Svårighetsgrad att brygga: Väldigt enkel
Passar till: Asiatiskt
För dig som gillar: Veteöl

Receptsatsen innehåller:
Torkad malt och krossad malt
Humlepellets
Jäst
Kapsyler

OBS! I "WTF! American wheat" ingår 1 st. receptsats. Ett perfekt recept för dig som vill brygga öl hemma.

Här finns en guide för just deras WTF där det står exakt hur man skall göra.

http://www.koksbryggeriet.se/cgi-bin/ib … p;ID=10017

Det är väl alltid bäst att använda färskjäst för just veteöl, men amerikansk veteöl är jag osäker på. Går säkerligen att få en bra öl med den jäst som följde med.

71

(4 svar, postad i Utrustning)

Testade att öppna picnickranen lite som lindh sa, och då blev det ett bra skum som stannar kvar smile så jag är återigen nöjd.

72

(4 svar, postad i Utrustning)

Hej,

när jag tappar upp öl från fatet till ett glas så bildas det nästan inget skum, den rinner för "fint" och det enda man får är en god India Pale Ale, men utan skum på toppen.

Inställningen är 0.6-0.7 bar, temperatur i kylen ca 4-5 grader.

Måste jag öka ännu mer? sist jag hade fatet så var det till en witbier och då ställde jag in den på 1.2-1.3 bar i 5 graders temperatur.

Är det ölen det är fel på? Eller är det fatet,slangar, sodastream tuben eller temperaturen?

Sist blev det väldigt bra skum, vitt och härligt, dvs till witbier. Men denna IPA får inget skum.

Tacksam för svar!

Tack för svar!

Förlåt om texten var otydlig pga "klar", så klart menade jag klar som i blank/icke grumlig.

Jag tänker som sagt köra ölen i ett fat, så behöver inte tänka på att tillsätta jäst för kolsyran.
Men det känns bra att vanlig ICA gelatin fungerar.

Ska bara tänka på att inte ta för mycket, har just nu 9,3 liter ungefär i hinken och lite av det är jästkaka, så vill inte bli av med så mycket mer öl pga gelatinen. Har ett 9 liters fat så det är ju inte så mycket öl i slutändan smile.

Hej,

jag har satt min öl på torrhumling och när den är klar tänkte jag ta ur påsarna ur ölen (humlestrumpor) och tillsätta gelatin för att få ölen mer klar.

Men jag har frågor kring detta.

1: Kan man använda vanlig gelatin från ICA? Dvs som är som "skivor"? Eller måste det vara pulver? i så fall duger pulver gelatin från ICA eller måste det vara något annat gelatin?

2: Vad är en bra mängd? för 9-10 liter öl, gelatin i gram för pulver/antal blad?

3: Ska man hälla ner den smälta gelatinen i ölen och röra om försiktigt eller räcker det att bara hälla i och sedan ställa hinken kallt?

4: När det gått några dagar, kan man enkelt häva över ölen till fatet utan att råka få med gelatin?

Tacksam för svar!

Hej!

Man använder surkörsbär till en körsbärs lambic, men var tusan hittar man dessa?

Där jag tittat så har det bara sålts vanliga bigarråer som är söta. I sig har jag bara tittat i mataffärer.

Men finns det någonstans i Sverige där det faktiskt säljs surkörsbär? Jag bor i Sthlm så det borde ju finnas något fruktstånd som säljer surakörsbär, men var i så fall? Någon som vet?

Tacksam för svar!