Skyddande koldioxid
hej!
Jag undrar om det är någon som testat att fylla sekundärjäsningskärlet/primningskärlet med koldioxid innan omtappning för att skydda mot syret?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Skyddande koldioxid
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
hej!
Jag undrar om det är någon som testat att fylla sekundärjäsningskärlet/primningskärlet med koldioxid innan omtappning för att skydda mot syret?
Jag gör jämt så när jag tappar på fat, har i starsan som jag trycker ut med co2 och sedan luftar några extra gånger. När man kör flaskjäsning behövs det inte då jästen äter upp det syre som hamnar i flaskan.
Har du dina fat stilla under serveringstiden kan du göra en kortare kallkrasch på några dagar och sedan prima fatet med 2g/l och låta stå i rumstemperatur en vecka för att sedan trycka ut den mesta jästen genom att gunga ner den i botten. Kolsyresätt och få en hybrid mellan flaskjäst och fatöl. Jag har inte testat detta så mycket men tycker mig märka en lägre oxidationsnivå då. Ska testa en side by side på en riktigt välhumlad öl så snart jag har två tomma 9l fat och tid att brygga.
Finns det någon bra guide på detta? Jag har aldrig tänkt på det.
Jag har lyft locket till hinken, haft ner hävern och börjat pumpa ner ölen i fatet. För att sedan stänga locket, och sedan skjutit in co2 och lyft på säkerhetsventilen, repeterar detta några gånger, sen låter jag den stå och fylla på med co2 i kylskåpet i en vecka ungefär.
Ölen har inte smakat dåligt. Men jag kanske dricker den för fort för att den skall hinna bli dåligt pga syre?
Tänkte på Lindh's inlägg, starsan som man trycker ut med co2 och sedan luftar några extra gånger? Pratar vi om fatet då? innan man fyllt med öl då antar jag?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Skyddande koldioxid