26

(14 svar, postad i Utrustning)

Nu har jag plockat in 15 kg äpplen och håller på att göra mos och saft!

Efter att ha kopplat förbi överhettningsskyddet, så kokar det minsann till slut!

Jonas

27

(14 svar, postad i Utrustning)

Jag har inte hunnit fixa till det ännu.. Massa annat som stör hela tiden, msn till helgen... kanske

28

(14 svar, postad i Utrustning)

Japp, så ser den ut. Skall bygla till helgen tror jag, om jag orkar plocka in alla äpplen.. smile
Tack för hjälpen!

Jonas

29

(14 svar, postad i Utrustning)

ok tack.. Jag kollar lite...
Den får väl stå en stund.. det börjar droppa ut lite saft ur "saftenheten" smile

30

(14 svar, postad i Utrustning)

Hej,
Jag har en gammal tysk elgryta som jag brukar använda för att koka vört i, men nu är den lite konstig.
När jag värmer, så lägger den av när vattnet är ca 97 grader, och drar igång igen efter en stund. Jag trodde att det var termostaten, så jag kopplade förbi den, men det blir samma sak.

Kan det vara ett överhettningsskydd eller nåt som gör att det bryter? Är det dags att investera i en ny?

Jonas

31

(11 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)

Tyvärr fick vi inte plats när vi kom dit, så jag får åka dit igen.
Överlag var Krakow en trevlig och vacker stad, med många små restauranger och barer. Avslappnat och skönt, och alla var väldigt trevliga. Att sedan mat och dryck var så billigt gjorde ju inget.. smile

Vi gick till en annan restaurang, Ariel som låg i de "judiska kvarteren". Ganska stor restaurang och förmodligen en "turistfälla". Trevligt ställe med tavlor på väggarna och knypplade(?) dukar på borden.  Bra mat och billigt där också.

Zywiec, Okocim och Tyskie verkar vara de stora märkerna i området. Tyskie har också guidade turer.

Annars får jag rekommendera att åka med på en skolresa med 24 stycken 15-16 åringar! Fantastisk upplevelse!
Jag passade på att fylla 50 sista resdagen mellan Lund och Göteborg, och hela tågvagnen blev en kalasvagn med ballonger och serpentiner! smile

Jonas

32

(11 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)

Det stangde kl 21, sa det blev ett annan restaurang istallet...

33

(11 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)

Nu har jag lurat med till alla vuxna till Babcia Malina... kommer med rapport senare... smile

Jonas

34

(11 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)

Detta var ju en bra sida!  http://www.xs4all.nl/~patto1ro/krakpubs.htm

Den finns en pub som heter Shakesbeer... smile

35

(11 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)

Det var egentligen 2 olika ställen jag var ute efter, men jag formulerade mig nog luddigt.. smile
Hade inte tänkt ta barnen på nån ölhall direkt...

Jonas

36

(11 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)

Jag skall åka med som klassförälder till Krakow tillsammans med min dotters 9:de klass...
Borde kanske sluta där iofs, men ställer frågan så här:

Finns det nåt trevligt, billigt matställe där man kan ta med 26 15-16-åringar, och  där jag, och endast jag, kan få en eller 2 trevliga öl. Det finns väl lite tid över till sånt också, annars är det studiebesök som gäller; polsk skola, Auschwitz samt Saltgruvan i Wieliczka.

Nägra andra tips om Krakow?

Jonas

37

(39 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

fresta skrev:

Om du ställer ut ölen kan du prova att utjämna temperaturen genom att ställa jäskärlet i en stor balja med vatten eller dylikt.

Har haft ute spannen sen i söndags, och det ser ut som om mycket har sjunkit.. Det är fortfarande nån centimeter ovnför tappkranen, så den får stå nån dag till.
Det har varit ganska kallt fast soligt, men den har bara fått lite kvällssol, så det har nog hållt sig mellan nån minusgrad och 7-8 grader...

38

(39 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Thomas Fransson skrev:

Grattis i förskott!

Som 50års present tycker jag du ska få en dedikerad ölkyl med tillhörande extern termostat samt en fatölsanläggning.

Det är du värd!

Haha! Skall genast lägga till det i önskelistan...

Jonas

39

(39 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Den har inte stått så länge, sen annandag påsk bara. Det är en ale förresten.. Jag använde 1 påse American Ale jäst till ca 20 liter.
Tanken är att den skall vara drickbar den 29 maj . Är det säkrast att skippa gelatinet och servera ölet i ogenonskinliga glas istället? smile

40

(39 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Ja, jag får väl göra så.. Kommer det att funka att kolsyra ölet i flaska mha socker som vanligt, eller dör allt levande när jag behandlar ölet på detta sätt?

41

(39 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

ok.. får väl se hur jag kan lösa det... Har ingen kyl just nu sad
Jonas

Jag håller med lite flaskrengörning, och omtappning till sekundär. Ölet är väldigt grumligt, så jag skall försöka testa med gelatin.. Har ställt en fråga i en annan tråd..

Jonas

43

(39 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Pinto skrev:

Jag är inte så mycket mer erfaren än dig på det här (har gjort fem bryggningar - helmäsk och delmäsk), men så här gör jag:

I slutet av sekundärjäsningen (typ tre dagar innan flasktappning) löser jag upp ett gelantinblad (för 10 liter öl) i lite kokande vatten (så att det inte skall finnas någon infektionsrisk). Jag rör noga så att gelantinet upplöses helt. Sen häller jag bara ner det i jäshinken och ställer ut hinken på ballkongen där den får stå kallt några dagar. Min erfarenhet är att gelantinet (tillsammans med "cold crashen") väldigt snabbt och effektivt ger ett klart öl genom att trycka med sig alla dumheter till botten. Hittills har jag inte haft några problem med köldgrumling.

Jag tänkte testa detta, eftersom jag ffg verkar ha fått ett grumligt öl. Jag tänkte ha det till mitt 50-årskalas, så det får väl inte se för grumligt ut...

Pinto säger att det står kallt några dagar. Vad innebär kallt? Just nu börjar det ju bli runt 10-15 grader på dagarna, men bara nån plusgrad på natten. Kan det stå ute i såna variationer, eller skall jag ställa det i källaren där det är runt 15 grader hela tiden?

Jonas

Jo, det var väl lite så jag tänkte...  smile men förhoppningsvis blir den bra. Jag slängde i ca 80g socker. Får börja kolla om nån vecka.
Jag tänkte göra en English Ordinary Bitter också, men det lär jag ju också hinna. Förr trodde jag att 50års-kalasen låg oändlgt långt bort, men det gör dom visst inte längre...

Jonas

Jag har gjort en "english dark mild" (tror jag iallafall!). Jag skall flasktappa och då tillsätta lite socker för kolsyra. Men nu hittar jag ingenstans mer än definitionen:

Mjukt maltsöt med låg kolsyra

Kan det vara ok med ca 4g/L då? Jag brukar ha det till mina ale, och det är rätt ok oftast.

Det är ju viktigt att den blir bra; tänkte ha den till mitt 50-årskalas i maj cool

Jonas

46

(3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej,

Jag hade beställt Challenger pellets 7%, 100g (40308) men fick istället Bramlings pellets, 4,7%, 100g.

Det kan ju vara spännande att prova, jag skall göra en Ordinary Bitter ungefär, med EKG och Challenger.
Kan det vara idé och byta, eller är det värt att prova?
Är det nån som testat Bramlings?

Jaha, du mustade inte själv.. smile

jag gjorde denna förra året och det blev rätt bra:

http://www.ninisworld.com/oddsends/rece … derSV.html

Det är nästan det enda recept jag hittat, så därför blev jag nyfiken

Jonas

Recept? smile

imsogreen skrev:

Så! Jag mailade till kommunen och frågade om vattnets värde i mitt område och fick ett pdf-dokument fullproppat med olika ämnen. Men såhär ser iaf mitt vatten ut.

pH ------------------------------------ 7.7
Alkaliniet ----------------------------- 280 mg HCO3/l
Kalcium Ca (end. surgjort) --------- 47 mg/l
Magnesium Mg (end. surgjort) -- 0.78 mg/l
Natrium Na (end. surgjort) ------ 95 mg/l
Sulfat ------------------------------ 24 mg/l
Klorid ------------------------------ 53 mg/l

Om jag tolkat det rätt så behöver jag tillsätta Kalcium ifall jag skall brygga på ljusa malter?
Tack på förhand!

Du har tur du wink Jag har mailat Partille kommun 3 ggr, men dom svarar aldrig...
Får väl besöka kommunalhuset nån dag....

Om ni undrar varför tråden dog, så beror det väl på att jag bor i Partille kommun!
Skall maila en gång till och fråga, så får vi se...