Första äppelcidern

Buteljerade min första äppelcider i går efter 3 veckor på primär.
OG 1.051 FG 1.003 .
4 liter lades på kall lagrig yttligare en vecka med en torkad chili i som ett experiment.

Sv: Första äppelcidern

Recept? smile

Sv: Första äppelcidern

6 sorters äpplen, 1 sensommar 4 höst och 1 vinter sort.

Åkte ut till Rosenhill på Ekerö och fick de mustat.

15 liter blev det, tillsatte 100g muskovadosocker som var förkokad i 2 dl vatten.

Jästen var en Vintner's Choice 4766



Chilin som ligger i sekundären är en chile negro (torkade frukten av chilaca chile)

De 11 andra litrarna ligger nu på flaska med hälften 8g/l och hälften 9g/l socker  som primning.

Får stå i rummstemp 10 dagar sedan kallagras.

Sv: Första äppelcidern

Jaha, du mustade inte själv.. smile

jag gjorde denna förra året och det blev rätt bra:

http://www.ninisworld.com/oddsends/rece … derSV.html

Det är nästan det enda recept jag hittat, så därför blev jag nyfiken

Jonas