Första äppelcidern
Buteljerade min första äppelcider i går efter 3 veckor på primär.
OG 1.051 FG 1.003 .
4 liter lades på kall lagrig yttligare en vecka med en torkad chili i som ett experiment.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Vin, cider och mjöd → Första äppelcidern
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Buteljerade min första äppelcider i går efter 3 veckor på primär.
OG 1.051 FG 1.003 .
4 liter lades på kall lagrig yttligare en vecka med en torkad chili i som ett experiment.
Recept? ![]()
6 sorters äpplen, 1 sensommar 4 höst och 1 vinter sort.
Åkte ut till Rosenhill på Ekerö och fick de mustat.
15 liter blev det, tillsatte 100g muskovadosocker som var förkokad i 2 dl vatten.
Jästen var en Vintner's Choice 4766
Chilin som ligger i sekundären är en chile negro (torkade frukten av chilaca chile)
De 11 andra litrarna ligger nu på flaska med hälften 8g/l och hälften 9g/l socker som primning.
Får stå i rummstemp 10 dagar sedan kallagras.
Jaha, du mustade inte själv.. ![]()
jag gjorde denna förra året och det blev rätt bra:
http://www.ninisworld.com/oddsends/rece … derSV.html
Det är nästan det enda recept jag hittat, så därför blev jag nyfiken
Jonas
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Vin, cider och mjöd → Första äppelcidern