26

(16 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

US-05 + torrhumling är ett recept på notoriskt grummlig öl.

27

(6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

ser du detta utifrån?

hehe snabbt svarat, axelsberg, så norsborgsvatten mao, min porter blev grym om jag får säga det själv samtidigt som jag kämpar med att få till en bra apa/ipa. Du borde göra en enkel porter så har du iaf en öl att vara riktigt stolt över big_smile ska leta upp receptet senare.

södra eller norra delen av sthlm?

Nej det är ganska svårt att hitta en bra kylväska om man inte är beredd att lägga en 1000 lapp.
Jag hade turen att kunna köpa chillis 50l när de hade den.

Ett alternativ som är helt klart prisvärt verkar vara isolerade jäshinkar. Kolla länken nedan men kör på 2 hinkar varav du borrar hål i botten på den inre.

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? … c5a8a9c85a

Absolut kan det vara gott med honung, det är dock lite av ett dubbeleggat svärd då det lätt blir för tunn kropp så inte för mycket och sedan mäska högt kan vara en ide.

Oavsett så är det bra att testa sig fram big_smile

välkommen till träsket big_smile

Var honungen till flaskningen?

33

(2 svar, postad i Utrustning)

typ

http://www.micromatic.com/draft-keg-bee … R-UCM.html

http://www.amazon.com/dp/B005JAAWL8/ref … B005JAAWL8


sökte på bar supply glass rinser.

Någon som vet om det går att koppla biltemas bränslerör med en 3/8" JG koppling?

Tänkte göra en tillfällig lösning på ett hermssystem och vet inte hur jag ska koppla ihop med övriga delarna som främst består av 12mm silikonslang och 1/2 kopplingar.

Tips mottages tacksamt big_smile

Kapar tråden lite inför årets plantering.

Jag har nu fått hem mina rhizomer och jag har ganska bra humm om hur jag ska plantera dessa MEN vad gör jag med dem fram tills dess att jag kan plantera dem vilket är tidigast om 2 veckor?
Ska jag slänga in dem i kylen? plantera inomhus vilket känns som om de kommer få en för stor chock när jag sätter ut dem? Eller bara låta dem ligga i sin plastpåse tills det är dax?

36

(83 svar, postad i Utrustning)

japp, har kollat lite på klämringskopplingar men det är bara i mässing och jag vill har rostfritt helst.

37

(83 svar, postad i Utrustning)

exakt min tanke, tänkte uppgradera min utrustning inom väldig snar framtid och då bygga ett herms system. men jag har problem redan idag med de 15-20l vatten som jag mäskar in med så tänkte att det kunde vara skönt att ha den lite kraftigare för vattentransporten?
Jula pumpen har 5l/min och Humles march 22l/min så 11l/min är den gyllne mellanvägen?

dessutom "bara" ca 30 kr skillnad hehe.

Däremot så undrar jag lite hur man får till det med koppar/rostfria kolven i ett herms bygge? Alltså själva ut/in kopplingarna. Duktig svetsare har jag men jag behöver veta delar osv.

38

(83 svar, postad i Utrustning)

precis beställt en, 11l/min 330:- inkl frakt.

39

(6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Blir alltid lika sugen på att brygga en veteöl när jag ser din bild big_smile

40

(28 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Den flockar rätt hårt, att den kommer igång tror jag absolut men se till så att temperaturen är stabil och att du inte låter den kylas innan den jäst klart. Kan t.o.m. ställa den lite varmare eller vira en filt runt sista pinnarna. Har bara -04 som min akutjäst men det är min uppfattning av den.

Extatiskt Rasande skrev:

@ Jim[skutte]: Har du kommit åt problemet nu?

Jo tack jag tror det ivarjefall. gjorde en rejäl rengöring av alla kopplingar och bytte ut all slang/packningar. Rengöringen av sytråden verkar vara svårast? funderar på att skaffa en sån där tryckspruta och koppla på slangen för att fylla sytråden med pbw innan jag monterar isär slangen men det verkar vara så mycket problem för enkel rengöring. hur gör ni?

Extatiskt Rasande skrev:

Jag klarnar med gelatin för att ölen blir snabbt klara när jag gör det, även torrhumlade öl. Jag har oftast inte problem med köldgrumling. Vad det beror på låter jag vara osagt. Med klara menar jag att jag kan se att läsa genom glaset. Håller man upp en filtrerad kommersiell öl mot ljuset sida vid sida med min så är min disigare, men de är klara nog att storstarkdrickarna ska tycka att ölen ska se god ut.

Med det sagt så drack jag en "nebuchednazzar" igår. Den och många andra utmärkta iipa/dipa som jag druckit har varit grumliga som en hefeweizen. (och lite grönaktigt skum, då vet man att det är rejält humlat...). För min egen del tycker jag att det går utmärkt, men jag vill gärna bjuda mina ickebryggande och icke-ölnördiga vänner utan att det tar stopp vid ölets utseende.

Håller helt och hållet med big_smile bra förklarat

43

(540 svar, postad i Utrustning)

Kjelleman skrev:

Här kommer lite bilder på min Hopspider och ett annat tillbehör, ett Whirlpool munstycke som jag kopplar i utgående hålet från pumpen. Kör sen pumpen under kylningen. Mycket effektivt. Håll till godo: (funkar tyvärr inte att ladda upp bilder på detta forum, så jag får lösa det så här)

https://dl.dropbox.com/u/11070804/Hopspider1.jpg

https://dl.dropbox.com/u/11070804/Hopspider2.jpg

https://dl.dropbox.com/u/11070804/Hopspider3.jpg

https://dl.dropbox.com/u/11070804/Wihrlpool1.jpg

https://dl.dropbox.com/u/11070804/Whirlpool2.jpg

Flameout= 0 min, när man stänger av plattan/lågan.

Det är klart att det kan vara en viss potens skillnad mellan olika länders/märkens malt på samma sätt som det är skillnad på samma äppelsort/vindruvsort odlat i olika regioner. Tror dock att minsta skillnaden i krossning är enormt avgörande i jämförelse.

Säkert bra! Enda ändringen jag skulle göra är att "buffa" upp sista givorna rejält. (en 15min giva och en STOR flameout)
Samma sak med torrhumlingen, men det är en personlig preferens då jag verkligen avgudar ett öl med kraftig humlearom/smak. (2-3g/l för en pale åtminstonde)

Som sagt personlig smak och vi kanske inte går igång på samma saker i ett öl :DD

47

(4 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

t_m_jansson skrev:

Nyckeln borde vara att röra runt i mäsken för att hålla värmen jämn i hela mäsken samt tillföra varmt vatten för att hålla konstant temperatur.

Håller med! fylla på med varmt/kokande vatten ifall det "droppar" för mycket samt att röra runt även efter ett tag alltså under själva rasten.
-6*C i värmeförlust för att värma både mäskkärl och malt låter lite lågt. Jag brukar räkna på runt 6*C på bara malten från rumstemp.

48

(6 svar, postad i Utrustning)

Jag gjorde samma miss när jag köpte min big_smile Tog någon timma och massa svordomar innan jag fick till det.

49

(64 svar, postad i Utrustning)

Jo?

50

(64 svar, postad i Utrustning)

Sen bildas inte koldioxid under den aeroba fasen utan jästen reproducerar sig istället. Koldioxiden kommer under den anaeroba fasen då även den otrevliga biprodukten alkohol skapas :S