1 Senast ändrad av Kiwi (2013-03-15 15:41:59)

Buteljera veteöl

Hej alla,
Hoppas tråden hamnar rätt nu.

Ska buteljera min första veteöl om ett par veckor och har funderat mycket på hur jag ska gå tillväga. Normalt så brukar man häva till en ren hink tillsammans med primsocker samtidigt som man försöker att få med så lite som möjligt av jästfällningen.

Jag kommer att endast köra primären och ingen sekundär och undrar, ska jag röra upp jästen innan jag häver över till den rena hinken?

Om jag skulle känna att ölet är lite väl tunt i smaken (bryggt på enbart Briess Bavarian Wheat DME) hur mycket Maltodextrin ska jag tillsätta per liter?

Alla tips och råd tas tacksamt emot.

Sv: Buteljera veteöl

Du ska inte ha med jästkakan till flaskningshinken. Det finns tillräckligt med oflockulerad jäst i det "rena" ölet (beroende på vilken jäst du använt). Om man ska ha med jästen från flaskan ner i glaset sen är en annan sak, dvs upp till var och en. Då blir den grumlig som på bilden:


http://www.gustavlindh.com/blog/photos/_GL_8400.jpg

Sv: Buteljera veteöl

Blir alltid lika sugen på att brygga en veteöl när jag ser din bild big_smile

Sv: Buteljera veteöl

Kiwi skrev:

Om jag skulle känna att ölet är lite väl tunt i smaken (bryggt på enbart Briess Bavarian Wheat DME) hur mycket Maltodextrin ska jag tillsätta per liter?

2,7g/l motsvarar ungefär en oechslegrad. Vill du ha den stiltypisk inom  Svenska hembryggareföreningens Öltypsdefinitoner 2013 ska ölen ligga mellan 1,008-1,0014. Mät först och justera sedan eventuellt till ungefär i mitten av intervallet så kan du inte ligga fel enligt "hur det ska vara". En lätt veteöl är ofta inte fel, enligt mig i alla fall, så troligen behöver du inte justera alls.

Sv: Buteljera veteöl

Kiwi: vore kul att höra hur det gick med din Weißbier?

Såhär är skillnaden med eller utan hela flaskans innehåll i glaset när man enbart har flaskjäsningens jäst med:

http://www.gustavlindh.com/blog/photos/130402_002.jpg
http://www.gustavlindh.com/blog/photos/130402_003.jpg

Sv: Buteljera veteöl

:´( Älskar det glaset, jag slog nyligen sönder mitt enda...

Sv: Buteljera veteöl

Snygga foton på ölet där smile

Det gick bra, flaskade veteölet i fredags efter en primärjäsning på 2½ vecka. Primning på 10 gr/L vilket ska motsvara en Co2 nivå av 3.5 volymer.

Hamnade på 1010 från 1043 (från beräknade 1045) vilket får anses helt klart godkänd som en svalkande sommaröl.

Liten kul grej är att jag helt glömde ta FG innan primsockret skulle i så när jag skulle smaka av det så blev jag riktigt förvånad över att det var så sött. Men kom på det i sista stund innan resterna ur primären skulle slängas och lyckades ta ett prov smile