mäsktemperatur
Hejsan
Jag har en större rektangulär kylbag som mäsktunna. Den rymer 57 l och är hyfsat djup. En sak som jag alltid funderat på men inte riktigt fått någon definitiv klarhet i är när och hur man bäst kollar vilken temp man får i mäsken efter att mäskningen inletts. Som exempel tar vi min senaste bryggning. Målet var 64 C och jag tillsatte vatten som höll 70 C. Jag vet att min mäsktunna ger -6 C vid inmäskning och jag har bra kalibrerade termometrar. Det första jag gör efter att vattnet gått i är att jag rör om ordentligt så det inte finns kvar några torrfläckar i maltbädden sedan väntar jag ett par minuter för att temperaturen och maltbädden skall stabilisera sig. Då kollar jag tempen på det hela. Nu till det intressanta; Då jag kollar längst ner är tempen ca 55 C och om jag kollar uppe ganska när ytan får jag 69-70 C. Då jag siktar in mig på mittendjupet i mäsktunnan så får jag också min måltemperatur på 64 C. Det blir alltså en temperaturgradient på 15 C på 35-40 cm djup. Det är ganska mycket och för enzymerna ger det en massa olika villkor. Överst i maltbädden är det alltså bara alfaamylas som kan jobba och betaamylase denatureras medans längst ner i maltbädden har man något slags proteinrast. Hur ska man nu se på det här. Är den enzymaktivitet som ändå sker i de olika lagrena i maltbädden ändå tillräcklig för att, åtminstone i teorin, kunna konvertera all stärkelse på det sätt som man vill då man satt mäsktemp till 64 C? Eller behövs det ytterligare omrörning allternativt cirkulering för att allt ska få kontakt med rätt enzymer och för att reducera temperaturgradienten till ett acceptabelt intervall? Vad har folk för bild av detta fenomen? Det är ingen ny fråga men det finns många nya hembryggare,
Johan