brandemannen skrev:

Finns ju en klar risk att du dragit ur en massa skalsmaker också. Har du smakat på mäsken?

Ja, mäsken/vörten måste nog kvalificera sig som en av de godaste jag gjort. Inga konstiga astringenta/bittre eftersmaker...

Hej,

Har precis fått tag på vattenprofilen för mitt bryggvatten.
Har egen brunn som jag testade för något år sedan. Tog ett tag att hitta pappret.
Eftersom jag är rätt ny på vattenbehandling ( och bryggning överlag) undrar jag om
ni kan hjälpa mig att tolka värdena. Vad kan man ev. behöva justera och för vissa öl?

pH                                8.1
HC3                              155mg/l
Hårdhet                         5,4 dH
Fe                                 0,22mg/l
Mn                                0,06mg/l
Klorid                            15mg/l
NO3                              0,11mg/l
NO2                              0,01mg/l
Kolsyra aggressiv CO2   1mg/l

MVH
- Styrmannen

bryggfånen skrev:

Risken är att det blir för lite jäsbart socker. I temperaturer över 70 grader stannar nedrytningen till maltos,
och det hjälper inte att kyla ner den. Nu var det så kort tid så det kanske inte gör så mycket. Hur som helst
kommer det nog att jäsa ut mindre.

Jag är inte helt klar med mäskningen än. Ca. 10 min kvar. Skall se om jag når mitt OG då.

Frågan är hur mycket av malten som nådde över 70 grader. Mätte 60 grader i mitt i maltbädden precis när jag tagit av det från plattan efter att det kokat.

Återkommer när mäskningen är klar.


EDIT: Det verkar inte vara någon fara på taket. SG var 1.025 @ 55 grader C. Omräknat ger det SG 1.037 vid 20 grader C vilket var precis vad jag siktade på. Jag delmäskar så restan av OG får jag av maltextrakt!

Hej,

Är mitt uppe en bryggningen. Kör BIAB. Bad om hjälp att hålla koll på mäsktempen medans jag gick och lade sonen.

När jag kommer tillbaka ser jag att det börjat koka sad

Jag kylde snabbt ner alltihop till min mäsktemp 65 grader och fortsätter mäskningen.
Gissningsvis var det bara vattnet ytterst i grytan som började koka. Jag körde ner termometern
mitt i min mäskpåse (mitt i malten) och där var tempen endast ca. 60 grader.
Det var ca. 2kg malt i påsen.

Jag har smakat på vörten och jag känner ingen konstig bitter smak eller dylikt. Så det kanske inte blev alltför mycket tanniner i det.

Vad tror ni? Förmodligen ingen fara tror jag men jag har ju möjlighet att slå ut skiten och mäska om.

Tackar för snabbt svar!

MVH
- Styrmannen

30

(3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Tack för tipsen. Då blir det bryggning imorrn och på fredag.
'
Någon som använt 2633 och vet om den har några speciella egenheter för sig?

31

(3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej,

Tänkte försöka mig på att brygga mitt tredje lageröl nu när temperaturen i matkällaren har krypit ner till 12-13 grader. Detta blir mitt första lageröl med flytande jästkultur.
Jästen jag tänker använda mig av är Wyeast 2633 Oktoberfest blend.

En förkultur på 1,2l står redan och puttrar.

Ölet är tänkt till en fest lite längre fram och jag skulle önska att få ut mer än de ca. 9l jag har möjlighet att koka åt gången.
Tanken slog mig då att man kanske kan köra en första omgång med 9l, starta igång med förkulteren, låta det ta sig 1-3 dagar och sedan koka en omgång till som man fyller på. Är detta ett möjlight/bra förfarande? Första omgången kan ju egentligen ses som man bara "stegar" upp förkultern.

Tanken är att brygga första omgången imorgon.


PS: Ja jag vet att det är rätt sent med en Oktoberfest, men den får väl bli lagom till Jul/nyår istället wink

MVH
- Styrman_jansson

32

(3 svar, postad i Vin, cider och mjöd)

thobbe skrev:

Detta är första gången som jag ger mej på vin. Kanske ska göra som du säger och jäsa ner och sen stoppa jäsningen och eftersöta. Men jag hittar inget jäststopp i webshopen. Får väl prova i nån utrotningshotad hembrännarbutik.

Alkoholstyrkan jag har just nu vet jag ju inte eftersom att hydrometern flöt för mycket. Men jag tänkte mej ett FG på 1030 så då borde alkoholstyrkan landa på 14 %. Men ska jag jäsa ner lägre och eftersöta så blir det ju riktigt starkt.
Jag provar med nån jäst och ser vad som händer.

Hej,
Har inte provat denna jäst själv, men av beskrivningen verkar denna vara lämplig:
http://shop.humle.se/se/art/icv-k1-1116-vinjast-5-g.php

Jässtopp brukar bestå av kaliumsorbat och vinsvavla och finns på www.pgw.se eller i närmsta vinsatshandlar eller till och med ibland på ICA Maxi.

Om du kan låta vinet jäsa ut helt så är det nog bra. Många säker att det rensar upp diverse bismaker och fula ämnen som kan vara kvar i vinet...

33

(11 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej!

Nu bubblar det på bra. Luktar en del också. Inte hallontårta om jag säger så. Och jag höjde aldrig temperaturen utan den står i runt 20-25 grader. Skall nog bära ner den till källartrappen nu när den kommit igång, där ligger tempen statigt runt 18-19 såhär års...

Är det bäst att köra en lite längre primär och sedan lagra det på flaska eller skall man kör 2-3 månader sekundär?

34

(3 svar, postad i Vin, cider och mjöd)

Nu är ju jag nybörjare även på vin men generellt brukar man väl låta ett vin jäsa ut helt, har i någon form av jässtopp och sedan eftersötar efter behag.

Ang. typ av vinjäst så vore det bra att veta vilken alkoholhalt som du dels har nu och dels vill ha i vinet. En del tål ju mer och en del mindre. Någon starkvinsjäst är väl annars ett säkert kort ur den aspekten...

35

(11 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Idag såg jag en bubbla komma upp ur jäsröret. Står ej heller i våg längre.
Tog ett hydrometervärde. Har kanske fått ner SG några pinnar till runt 1,029.
Inte särskilt surt i smaken än. Smakar mest av vetemalten. Kanske en anings syrlighet...

Vi avvaktar och ser...

Jag kör iBrewmaster. Dock gav jag inte 70:- för det. De måste ha höjt priset.

Ang. appen så tycker jag det funkar bra. Jag vill minnas att jag saknat några jästsorter någon gång.

Jag har dock inte hunnit prova alla funktioner än då jag varit extraktbryggare fram till nylihen...

37

(3 svar, postad i Humlegården)

Även jag kan vara intresserad av lite nya packningar.

38

(11 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

fresta skrev:

Aha, det är en Berliner Weisse! Då skulle jag definitivt ge den mycket mer tid, minst en vecka om inte två. Smaka på ölet - om du inte tycker det börjar bli för syrligt så låt den fortsätta. Om du tillsätter jäst kommer den konkurrera ut laktobakterierna, de är ganska känsliga. Om ölet inte känns syrligt kan du försöka hjälpa laktobacillerna genom att höja temperaturen till 30-35 grader, de gillar den temperaturen bäst.

Javisst är den en Berliner Weisse jag försöker göra! Kanske skulle skrivit det i första posten.

1-2 veckor? Låter mycket. Verkar vara mycket varierande resultat med WLP630. En del får sin syrlighet direkt medans det tar 6-7 månader för vissa. Strunt samma. Vi låter det stå.


En fråga om höjning till 30-35 grader: Kommer inte det att döda den jäst som finns i blandningen?


Hur mycket biter sig lactobakterier fast i utrusningen? Jag kan utan vidare avvara den jäshink som jag använder nu till en "critter" hink, men hur är det med ölslangar, mätglas, hydrometrar? Svårt att få död på critterserna?

39

(11 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Weinkeller skrev:

Kan du ta ett hydrometerprov ?
Ibland vid svaga brygder och tex stora kärl i förhållande till vörtmängd kan det vara svårt att se tecken på jäsning. Jag hade en Dark Mild för ett tag sedan där jag aldrig märkte jäsningen mer än en liten rand någon centimeter från ytan. (OG 1,035 , FG 1,015)

Absolut. Men jag väntar nog tills imorgon.så att jästen ev. får en chans att göra något synlingt på hydrometern.

Läste lite om WLP630 i denna tråden:
http://www.homebrewtalk.com/f163/wlp-63 … se-220087/

Det verkar som den kan vara lite seg i starten. Förmodligen för att ge lactocritterserna en chans. Dessutom verkar många där förorda att INTE göra en starter av just denna jäst/critter blandning.

40

(11 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej,

Tack för tipsen. Jag ger det tills imorgon innan jag pitchar någon annan jäst. Hygienen får väl anses ha varit bra under bryggandet med flitig användning av både handsprit och starsan. Har bara fått en brygd infekterad hittils och det var premiärbrygden, då var varken förfarande eller rengöringsmedlen helt hundra.

Ang. starter så är det alltid lätt att vara efterklok. Dock har jag pitchat t.ex. Wyeast's Activator paket i 9-10l satser förut med gott resultat...

Just nu håller jag tummarna!

Min bästa, som blev klar lagom till semestern, är en Simcoe Single Hop IPA. Första ölen jag är över 80% nöjd med.

42

(11 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej,

Pitchade en vial WLP630 i en vört igår. Har ännu inte sett några tecken på jäsning. Vialen hade bäst före datum 14 maj men dels hade jag bara 10l vört och dessutom ganska svag (OG1031). Hur länge kan jag vänta på jässtart innan jag bör pitcha annan jäst? Har bara, gud förbjude, en påse Muntons torrjäst från en ölsats hemma.

Såhär i efterhand borde man kanske gjort en förkultur...

MVH
- Styrman_Jansson

43

(61 svar, postad i Utrustning)

Vad är det för diameter i botten kastrullen? Tänkte om den funkade på min vanliga spis... Är sugen på att går från 9l satser till 15l...

44

(44 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Raasken skrev:

Hälsar en som redan varit med om att knäskura källartaket.

Raasken

Hur lyckades du med det?

45

(12 svar, postad i Utrustning)

När jag började min karriär som industrielektriker så borrade vi en del rostfritt. Fick tipset av en gammal räv på pappersbruket jag jobbade vid att man skulle köra fullt ös tills det började ryka om borret och sedan sakt ner big_smile

Såhär i efterhand kan man skratta åt rådet men klart man följde det rådet som 16-17åring. Fick även slipa/köpa mycket borr där wink

46

(14 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Buteljerade ölen ikväll. Den hade fått en klart kännbar sträv vaniljig ek-karaktär. Den väldigt rostade/nötiga smaken från brunmalten hade lagt sig lite, men förstörde fortfarnande balansen lite. Blir mindre nästa gång. FG hamnadw på 1016.

47

(17 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Weinkeller skrev:

Kalciumkarbonat reagerar med oxalsyra och fäller ut den. Kalciumrikt vatten brukar också hjälpa till.

Rent praktiskt, vad kan man göra för att neutralisera syran? Kan man köpa kalciumkorbonat och tillsätta eller finns det något annat man kan tillsätta som innehåller kalcium? (förutom vatten)

48

(14 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Weinkeller skrev:

Samma här. Nioprocentig öl utan humle att gömma sig bakom. Fick en hel del mandelmassa och gröna äpplen trots en ganska stabil temperatur på 18-19 grader med WLP004. Men jag tror den kan bli riktigt fin framåt hösten, jag hoppas på det i alla fall smile

Jaså du tror på hösten? Ja vaför inte. En sak är säkert. Jag tänker nog skaffa lite 33cl's flaskor att tappa den här på. 50cl känns som det kan bli lite väl wink

49

(139 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Flasktömmaren skrev:

weissbier har inget med berliner weisse att göra, WLP630 innehåller lactobacillus, ölet blir i sinom tid mkt surt, vore jag du skulle jag inte blanda ev saft i hela batchen, berliner weisse är ju riktigt gott som det är och om du ska skvätta i lite slisk så vill du väl kunna variera smakerna? dessutom ska du hålla IBU nere annars trivs inte lactokritterna..

Ok, då skall jag minska/utelämna humlen. Köper vad du säger om att inte blanda. Kan ju som du säger även vara trevligt att prova den som den är. Frågan är hur mycket lactobacillus som är med i flaskan och hur surt det blir. Ledsen om det blev off topic.

50

(17 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Är det inte lite halvgiftig oxalsyra i raberberna som man bör neutralisera innan man använder den?