Lageröl i tvåstegsraket?
Hej,
Tänkte försöka mig på att brygga mitt tredje lageröl nu när temperaturen i matkällaren har krypit ner till 12-13 grader. Detta blir mitt första lageröl med flytande jästkultur.
Jästen jag tänker använda mig av är Wyeast 2633 Oktoberfest blend.
En förkultur på 1,2l står redan och puttrar.
Ölet är tänkt till en fest lite längre fram och jag skulle önska att få ut mer än de ca. 9l jag har möjlighet att koka åt gången.
Tanken slog mig då att man kanske kan köra en första omgång med 9l, starta igång med förkulteren, låta det ta sig 1-3 dagar och sedan koka en omgång till som man fyller på. Är detta ett möjlight/bra förfarande? Första omgången kan ju egentligen ses som man bara "stegar" upp förkultern.
Tanken är att brygga första omgången imorgon.
PS: Ja jag vet att det är rätt sent med en Oktoberfest, men den får väl bli lagom till Jul/nyår istället ![]()
MVH
- Styrman_jansson