Är det hallon i ölet?

Tjena mittbena!

Idag söndag hade jag tänkt brygga en hallonwit, har googlat lite efter recept
utan att bli så mycket klokare på mängden hallon man lämpligen bör tillsätta.

Tanken är att detta ska vara ett kul experiment, men att ha ett humm om hur mycket
hallon man i runda slängar bör slänga i på en vanlig 19liters batch hade varit skönt att veta.

Hur har vi det mer erfarenheter av detta slag här på forumet?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Är det hallon i ölet?

Klippt och klistrat från ett annat forum men det handlar om mjöd. Det bör dock ge dig en hum om mängderna ungefär.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In my experience, for dark red, flavorful fruits:
1 lb per gallon of must just isn't enough - you barely know that fruit was in there, although some color lets you know that it wasn't only honey in the batch.
2lb per gallon - "entry level" for melomels IMHO - the honey notes are still very detectable; fruit adds nice floral and fruity overtones.
3lb per gallon - Fruit characteristics dominate, but the honey is still noticeable underneath.
4-5lb per gallon - Fruit wines with slight honey essences detectable.
Over 5 lbs per gallon - Uber-fruit! Usually at this level, the honey is almost completely masked, so all you've done is augment the fruit sugars with honey to bring the SG up to where you want it to be.
Now those are all for musts with initial SG adjusted by honey to be in the neighborhood of 1.095 to 1.110, which will ferment to dryness with just about any yeast out there. I don't do sweet fruit mels any more -- I like the subtle complexity of flavors and aromas in the dry to off-dry region. As always, YMMV.

Jag bryggde en hallonwit en gång i den grå forntiden. Tog undan 8 liter wit efter sekundären och tillsatte en liter nyplockade hallon som fick ligga i med vildjäst och allt i sju månader och tertiärjäsa. (Tillsatte också bottensatsen från en flaska Liefmans Goudenband, så det var egentligen en hybrid jag bryggde.)

Ölet blev helt torrt och väldigt lätt och friskt och fick en fin färg av hallonen - jag kallade det Blanche Rousse. Har för mig att det fick en silvermedalj i SM 1992.

Hallonkaraktären var dock ganska subtil. Vill man ha en tydlig hallondoft och -smak ska man ta mer hallon, kanske dubbelt upp. Jag vägde inte hallonen men gissar att det var cirka 0,5 kg.

Så till 19 liter kanske du ska prova med 2,5 kg hallon.

-- Svante

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-09-23 14:23:54)

Tackar för Hjälpen Mr. Rövardotter!

Svante,

Det låter ungf precis jag tänkt gå till väga.
Jag köpte igår en flaska Hoegaarden Rosée som jag planerar att tillsätta jästfällningen ifrån ner i hinken.

http://img528.imageshack.us/img528/8227/hoegaardenros1bp8.jpg

Har dock bara ca 700g Hallon, men jag funderade på att puréa dem i matberedaren för att frigöra
mer smak och kanske på så vis få fram en tydligare arom/smak trots den lilla mängden.

Kommer även att anv en witjäst (torrjäst)

I runda slängar blir det
ca. 4 kg pale
ca. 1,2kg Veteflingor
ca. 5g Magnum
ca. 8-10st Svartpepparkorn
ca. 700g Puréade Hallon
ev. candisocker

www.bryggradio.com

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-09-23 16:32:33)

Vad jag funderar på nu när jag sitter här...

Ska man hutta i en gnutta koriander och citron också?
Och ska man tillsätta protafloc?

Vanligtvis gör jag inte det i witbier, men man kanske skulle göra det i denna iom
att den ändå kommer få lite fin "barbiefärg" wink

www.bryggradio.com