1 Senast ändrad av mw (2007-09-19 16:52:40)

Läckande smackpack.

Köpte en activator 125ml wyeast smackpack och tyckte den tog väl lång tid på sig för att svälla.
Efter ganska många dar beslöt jag mig för att jag borde köra på den ändå och skakade den.
Då visade det sig att det var en ytterst liten spricka i paketet som gjorde att det läckte och
det var därför den inte svällt upp helt.

Nu undrar jag om det går att köra på ett sådant paket. Det torde ju finnas viss infektionsrisk iom att paketet läcker.

Har nån annan råkat ut för samma sak?

Uppdatering:
Satte 3 L förkultur på det läckande jästpaketet, vi får väl se om det blir lambic.....
I efterhand funderar jag dock på om det inte varit bättre att bara skicka tillbaka paketet ist för att chansa.

Sv: Läckande smackpack.

Hej mw

Jag har råkat ut om inte det samma men något liknande. För ett antal år sedan så "krossade" jag en smackpack. Den jäste upp hyfsat ,men när jag la den i min klorinlösning så märkte jag att det pös. Så den jästen va kass. Fick mycket snabbt en ny från Humle.se. Men däremot så har jag råkat ut från några skumma saker. Har beställt jäst . jästen har kommit snabbt och som vanligt i platt form. Spec en jäst behagade sej efter 1 månad börja svälla upp i kylskåpet. Ölet med den jästen blev kanon.. Men jag tyckte att efter 1 månad börja svälla upp i kylskåpet? Jag som i bland kan ha svårt att överhuvut taget få jästen att svälla. Det visade sej att den jästen som var i kyl skåpet hade en mycket men trots allt en reva i påsen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Läckande smackpack.

hm..jag kanske borde prata med dem. Förkulturen ser väl iofs ok ut men jästen är brun och inte vit som vanligt.
Kanske skulle grabbarna på Wyeast uppskatta att få lite feedback om de har kvalitetsproblem, eller så tycker de att man man är en p i t a.