Caffreys Cream Ale

Jag hade tänkt att brygga en riktigt krämig ale a la den Caffreys alen som förr såldes på tapp. Jag trodde först att man skulle tillsätta laktos men efter vad jag har förstått ska honung tillsättas. Det mest intressanta receptet jag har hittat fann jag på Northernbrewer och löd:

Fermentables
7 lbs. Rahr 2-Row Pale
0.75 lbs. Gambrinus Honey Malt
0.25 lbs. Dingemans Biscuit

Boil Additions
1 oz. Mt. Hood (60 min)
1 oz. Willamette (1 min)

Yeast
Wyeast #1056 American Ale Yeast. Used commercially for several classic American ales. This strain ferments dry, finishes soft, smooth and clean, and is very well balanced. Flocculation: low–medium. Apparent attenuation: 73-77%. Optimum temperature: 60-72.

Problemet är väll att jag inte kan lägga vantarna på varken honey malt eller biscuit malt. Kan man ersätta detta på nått sätt tro?

Sv: Caffreys Cream Ale

Hej,
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med Gambrinus Honey Malt, skulle faktiskt behöva denna malt själv, men när det gäller biscuit malt så har Humlegården precis tagit in Caraamber som tydligen skall vara Weyermanns version av Biscuit malt.

Ett stort tack till Humlegården för att de tagit in Caraaroma (Special B) och Caraamber (Biscuit) i sortimentet. Jag har länge varit sugen på att testa dessa maltsorter och har en del recept i arkivet att leka med.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Caraaroma har jag testat - påminnar mycket om dark crystal tycker jag. Caraamber däremot som jag även testade i min senaste brygd (ville ha en vis maltighet fast det ska vara aroniabär som dominera) har en sjukt bra doft och smak, som jag ska testa i en öl där kryddor och bär inte ska dominera.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Ok det var ju fint att Caraambern hade tagits hem. Problemet kvarstår ju dock att jag blir mer och mer sugen på att testa Honey malten. På pappert så ser det ut att kunna bli min nya favorit malt. Om jag citerar the brew house:

4. BRUMALT Honey (Gambrinus—Can.), aka brumalt; 18°L
intense, sweet honeyish aroma & flavour
superb for improving/increasing aroma and colour of darker beers without introducing astringent roast flavours
good for giving low-alcohol beers flavour & aroma that they might otherwise lack
enough diastatic power that, if carefully mashed, will self-convert (but amounts of no more than 50% recommended, given its intensity)
mashing produces fermentables, but extract brewers can steep for flavour & aroma

Om man inte får tag på denna kan man ersätta den med nått annat? tex. ljus kramamell och Caraamber eller ska rentav honung blandas i, jag har sett det i en del cream ale recept.

Även jag är på vild jakt efter den malten, caffreys ales ligger alla bland mina favoriter och de recept jag hittar och verkligen vill prova brygga efter bra rekomendationer / recentioner inehåller alla den förbjudna malten wink

Tydligen finns det ett behov av denna malten så det vore himmla kul om Humlegården tog in den på prov. En annan malt som jag sett en del rekommendationer om är Special roast. Jag trodde först att det var ett annan namn för special B men eftersom den går in på 50°L så är ju frågan om den inte är närbesläktad med Amber malt?

Erik VL skrev:

Ok det var ju fint att Caraambern hade tagits hem. Problemet kvarstår ju dock att jag blir mer och mer sugen på att testa Honey malten.

...

Om man inte får tag på denna kan man ersätta den med nått annat? tex. ljus kramamell och Caraamber eller ska rentav honung blandas i, jag har sett det i en del cream ale recept.

Rekommenderad ersättningsmalt är Weyermanns melanoidinmalt.

För vidare diskussion om honey malt finns den här tråden.

-- Svante

i nödfall går det att köpa den i staterna

Gambrinus Honey Malt. 20-30° L. Honey malt is Gambrinus Malting's best description for the unique European malt known as brumalt. Its intense malt sweetness makes it perfect for any specialty beer. It is devoid of any astringent roast flavors.

#G010 Gambrinus Honey Malt   $1.60 EACH 
#G010C Gambrinus Honey Malt CRUSH   $1.75 EACH 

http://www.northernbrewer.com/grainmalts.html

Hej

Tack för tipset. Jag provade faktisk Aromatic malt i bryggden och resultatet blev en fin Cream Ale (första kommentaren på den var iof att den smakade som en Sofiero). Jag saknar fortfarande den där riktigt krämiga (tjocka, tunga) koncistensen från Caffreyn. Siktar nog mer mot att göra en "ljusare" Porter om jag skulle försöka igen.

/E

Prova melanoidmalt, första alen jag använde det i blev nästan som att dricka grädde, godaste öl jag druckit i hela mitt liv.