1 Senast ändrad av Thorim (2007-09-13 20:03:49)

BC 1742, Swedish Ale

Swedish Ale(BC 1742) - Går den att få tag på?

Sv: BC 1742, Swedish Ale

Hej
Jag är inte säker.
Men jag tror att de upptäckte att Swedish ale och en annan av deras jäster var identiska.
Då slutade/"döpte om" swedish ale.
Kommer inte ihåg vad den andra jästen heter (kanske ringwood).

/Kjell

Ja, det stämmer. Wyeast upptäckte att 1742 Swedish Ale (kallades också ibland Swedish Porter) och 1187 Ringwood Ale var identiska. Nu säljs den bara under namnet  1187 Ringwood Ale.

-- Svante

Wyeast "kom på" att Swedish Ale och Ringwood var den samma?  lol

Det lät inte särskilt förtroendegivande.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Undrar hur de skilde sig i beskrivningen?

/Kjell

Portugisen skrev:

Wyeast "kom på" att Swedish Ale och Ringwood var den samma?  lol

Det lät inte särskilt förtroendegivande.

Tvärtom det visar på att de är väldigt noggranna och kollar på jästen.

Enligt vad jag vet så skickade en person från Sverige jäst som man gjorde/gör(?) Carnegie Porter på, till WYEAST.

WYEAST tog upp den i sitt sortiment som "Swedish Ale", men vid mer noggrann koll så identifierade de jästen som Ringwood.

Jo, men kanske man borde kolla jästen innan man marknads- och saluför en ny produkt?  Inte något efter...

Vad jag vet är väl Ringwood-jästen en av de mest karaktärsfulla och "speciella" utav samtliga Wyeasts jäster, nyligen utnämnd "den jäst jag hatar mest" på Northern Brewers internetforum.  Det borde kanske inte varit så knepigt att dra parallellen mellan de två när man först testade Swedish Ale, innan man började sälja den?  För man testar väl sina produkter innan man säljer dem på Wyeast? wink

Tyckte det var kul i allafall.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Den här historien leder ju till ifrågasättande av pratet om mutationer i jäst. Carnegie porter har väl bryggts i en herrans massa år? Om nu jäst är så mutationsvillig som det ofta påstås så borde ju den jästen vara alldeles unik, men ... icke.