Hej Viiktor, här kommer några idéer
1) Jag har inga kommentarer om ölstilarna, det kan säkert någon annan svara på men jag har inte heller någon ordentlig maltkross (än iallafall:), och givetvis så är det vissa skillnader mellan de olika malterna men det går säkert utmärkt att brygga utmärkta öl av olika slag på pilsnermalt som bas! Speciellt eftersom man sällan har "bara" en maltsort, det är ju bara "basen". Dvs 70-100% eller så. Det viktigaste är tycker jag övriga tillsatser av specialmalter i olika mängder. Har man väldigt milda ljusa öl, skulle jag kunna tänka mig att valet av basmalt slår igenom mer dock.
Jag har funderat på att köpa en kross för eller senare, men jag funderar nu på att göra samma som du iallafalls för den närmaste tiden tills jag funderat klart. Dvs köpa lite färdigkrossad pilsnermalt som bas inför kommande brygder. Hittils har jag kört med en blandning av malt och torkat malt extrakt som bas, går utmärkt det med då jag aldrig brygger så ljusa öl att färgen eller smaken blir något problem.
Det jag personligen förväntar mig av basmalten är det som utgör majoriteten av det förjäsbara sockret, har bra enzyminnehåll, näringsinnehåll och är så färgneturalt som det bara går. Då tycer jag pilsnermalt verkar ypperligt som val om man nu ska ha en enda basmalt. Småmängder (<1kg) av övrigt specialmalt krossar jag i en kaffekvarn.
2) Jämför man antalet levande celler i ett paket torrjäst och en färsk förkultur så har man i princip alltid fler döda celler i torrjäst. Det kommer sig inte av att jästen är sämre som sådan, utan av själva tillverkningsmetoden. Dock så tror jag detta är ett marginellt problem i praktiken. Död jäst ger inte felsmaker bara för att den är död. Död jäst autolyserar inte så fort den dör. Det tar tid. Då tror jag det är ännu värre när man sparar stora jästslattar i flera månader. En pinfärsk förkultur stegad upp från en mindre mängd jäst är nog alltid bäst, men mina bästa öl hittils har råkat vara med torrjäst, så jag tror andra saker, som receptet, och övriga tekniker har långt större effekter än jäst typ. Om jag vore du skulle jag välja den jäst som jag tror ger bäst smak och restextrakt enligt dina idéer om hur ölen ska smaka. Jag har inte provat någon av de jästerna.
Å andra sidan, finns det inget som säger att man inte kan göra en förkultur med torrjäst med en del av påsen (inte hela), om man nu vill råda bot på det problemet.
3) Personligen tror jag att utbytet beror nog mer på krossen, mäsktjocklek, lakning etc än på själva hinken. För mig har det varierat, men när jag körde färdigkrossad pilsnermalt en gång fick jag 74% utbyte. Men ibland har jag mycket lägre när jag haft taskig krossning etc, men ölen har blivit god iallafall. Då får nog se din första helmaltsbryggning som ett experiment. Jag kör alltid en tunnare mäsk och tillsätter inget lakvatten. Jag skulle lätt kunna få upp utbytet genom att laka mer, men jag vill inte ha får stora kokvolymer då jag har begränsad kok-kapacitet.
4) Jag vet inte hur andra gör, men innan jag börjar justerar pH skulle jag skaffa en pH mätare, annars vet du ju inte vad det är ju justerar, och om du ligger högt eller lågt? Oftast behöver jag som bor i Uppsala ha lite mjölksyra i, men jag skulle inte hälla i på måfå, utan antingen kan man försöka uppskatta räkna ut det från vattenanalysen, men det bästa är nog att mäta pH. Om du inte kan mäta pH skulle jag testa att brygga en gång utan vattenjustering. Märker du några smakfel i ölen då, kan du ju fundera på det till nästa gång. Mjölsyran har flera funktioner, bla för att enzymerna ska jobba vid rätt pH, och lite andra saker. Humlekoket påverkas också av pH. Som extraktion av tanniner etc.
5) Jag har kört med ättiksprit till kopparn som jag häller i en ksatrull med varm vatten och sänker ned den i, brukar bli hyfsat.
/Fredrik