Funderingar inför första AG batch

Tja, hade tänkt att göra min första AG batch snart, och har ett par frågor;

Har ingen maltkross än iaf och måste därför köpa krossad malt, men det finns ingen krossad palemalt utom i "jättesäckar", men går det bra att ersätta med svensk lagermalt? det är en pale ale jag ska göra.

Funderar på om jag ska använda torrjäst eller flytande, hade tänkt att använda antingen wyeast 1056 eller Safale US-56, dom borde ju vara snarlika? vad blir bäst, är det så att flytande alltid är bättre?

Ungefär vad bör jag räkna på för efektivitet med dubbelhink "setupen"?

Ska man köpa nån mjölksyra till pH justering, är det ett måste eller bara nått man kan använda sig av för att öka effektiviteten eller nått annat?

Och så en sissta fråga, hur får man bort oxideringen från doppkylaren (koppar) lätast?

2 Senast ändrad av Fredrik (2005-05-30 07:02:41)

Sv: Funderingar inför första AG batch

Hej Viiktor, här kommer några idéer

1) Jag har inga kommentarer om ölstilarna, det kan säkert någon annan svara på men jag har inte heller någon ordentlig maltkross (än iallafall:), och givetvis så är det vissa skillnader mellan de olika malterna men det går säkert utmärkt att brygga utmärkta öl av olika slag på pilsnermalt som bas! Speciellt eftersom man sällan har "bara" en maltsort, det är ju bara "basen". Dvs 70-100% eller så. Det viktigaste är tycker jag övriga tillsatser av specialmalter i olika mängder. Har man väldigt milda ljusa öl, skulle jag kunna tänka mig att valet av basmalt slår igenom mer dock.

Jag har funderat på att köpa en kross för eller senare, men jag funderar nu på att göra samma som du iallafalls för den närmaste tiden tills jag funderat klart. Dvs köpa lite färdigkrossad pilsnermalt som bas inför kommande brygder. Hittils har jag kört med en blandning av malt och torkat malt extrakt som bas, går utmärkt det med då jag aldrig brygger så ljusa öl att färgen eller smaken blir något problem.

Det jag personligen förväntar mig av basmalten är det som utgör majoriteten av det förjäsbara sockret, har bra enzyminnehåll, näringsinnehåll och är så färgneturalt som det bara går. Då tycer jag pilsnermalt verkar ypperligt som val om man nu ska ha en enda basmalt. Småmängder (<1kg) av övrigt specialmalt krossar jag i en kaffekvarn.

2) Jämför man antalet levande celler i ett paket torrjäst och en färsk förkultur så har man i princip alltid fler döda celler i torrjäst. Det kommer sig inte av att jästen är sämre som sådan, utan av själva tillverkningsmetoden. Dock så tror jag detta är ett marginellt problem i praktiken. Död jäst ger inte felsmaker bara för att den är död. Död jäst autolyserar inte så fort den dör. Det tar tid. Då tror jag det är ännu värre när man sparar stora jästslattar i flera månader. En pinfärsk förkultur stegad upp från en mindre mängd jäst är nog alltid bäst, men mina bästa öl hittils har råkat vara med torrjäst, så jag tror andra saker, som receptet, och övriga tekniker har långt större effekter än jäst typ. Om jag vore du skulle jag välja den jäst som jag tror ger bäst smak och restextrakt enligt dina idéer om hur ölen ska smaka. Jag har inte provat någon av de jästerna.

Å andra sidan, finns det inget som säger att man inte kan göra en förkultur med torrjäst med en del av påsen (inte hela), om man nu vill råda bot på det problemet.

3) Personligen tror jag att utbytet beror nog mer på krossen, mäsktjocklek, lakning etc än på själva hinken. För mig har det varierat, men när jag körde färdigkrossad pilsnermalt en gång fick jag 74% utbyte. Men ibland har jag mycket lägre när jag haft taskig krossning etc, men ölen har blivit god iallafall. Då får nog se din första helmaltsbryggning  som ett experiment. Jag kör alltid en tunnare mäsk och tillsätter inget lakvatten. Jag skulle lätt kunna få upp utbytet genom att laka mer, men jag vill inte ha får stora kokvolymer då jag har begränsad kok-kapacitet.

4) Jag vet inte hur andra gör, men innan jag börjar justerar pH skulle jag skaffa en pH mätare, annars vet du ju inte vad det är ju justerar, och om du ligger högt eller lågt? Oftast behöver jag som bor i Uppsala ha lite mjölksyra i, men jag skulle inte hälla i på måfå, utan antingen kan man försöka uppskatta räkna ut det från vattenanalysen, men det bästa är nog att mäta pH. Om du inte kan mäta pH skulle jag testa att brygga en gång utan vattenjustering. Märker du några smakfel i ölen då, kan du ju fundera på det till nästa gång. Mjölsyran har flera funktioner, bla för att enzymerna ska jobba vid rätt pH, och lite andra saker. Humlekoket påverkas också av pH. Som extraktion av tanniner etc.

5) Jag har kört med ättiksprit till kopparn som jag häller i en ksatrull med varm vatten och sänker ned den i, brukar bli hyfsat.

/Fredrik

Om du använder pilsnermalt bör du nog lägga in en proteinrast för att undvika att ölen blir för grumlig. 30-60 min vid 50 C.

/PeO

> 30-60 min vid 50 C

Hej! Jag är nyfiken på om du testat detta, vilken pilsnermalt körde du? Hur blev skummet? Jag gjorde en underlig mäsk för en tag sedan med pilsnermalt, en av mina klaraste öl utan tvekan,  men huga vilket dåligt skumt jag fick. Vet inte säkert om det berodde på får lång låg temp rast men jag misstänker ju det?

Vad har du för erfarneheter av detta?

/Fredrik

Tror iofs jag låg under 50. Kommer inte ihåg, men det var ett experiment och har för mig att jag låg ca 1 timme kring 40 grader. Bra utbyte, Klar öl, rätt ok för övrigt, men uselt skum. Egentligen hade inte experimentet med skummet att göra, men en bieffekt blev de usla skummet.

/Fredrik

Hej,
Man kan väl inte få allt.
Protein rast = kortare proteinkedjer = klarare öl
Ej proteinrast= längre proteinkedjer = bättre skum.

Man får försöka hitta en lämplig kompromiss.

De flesta anser att modern pilsnermalt inte behöver proteinrast.
Även om jag brukar göra en mycket kort rast på ca 10min.

Hälsningar
Kjell

> Man kan väl inte få allt.

Det låter rätt rimligt och vettigt. Många kommersiella är ju oftast rätt så kristallklara, och har rätt ok skum, även om det inte alltid är "superskum" och vissa kommersiella öl har rent av lite halvtaskigt skum.

Jag tror jag har blivit lite skumfetishist. Skummet ska upp i näsan om det så blir lite disigt på kuppen wink

/Fredrik

Man kan ju alltid köra en fuling och brygga disig öl och sen nästan frysa den en vecka eller 3 så att köldgrumlingen faller ut innan man tappar om.

Ölen blir så klar att det nästan är fånigt. Kan utan problem läsa igenom ett tjockt ölglas.

Låter som en lysande metod, hade jag haft en stor frys att ställa sekundärhinken i hade jag testat det. Iallafall enligt fixk så ska denna process vara relativt, selektiv, och ta bort mer disbildare än skumbildare. Vet dock inte hur det stämmer än.

Jag har funderat på att  testa och göra en proteinsoppa nästa mäskning, dvs i liten skala, och försöka frysa den i den vanliga frysen, och se till att den är nogorlunda "klar" innan det tillsätts vörten och filtrear bort lite is och förhoppningsvis en del disproteiner. Detta skulle man då göra några dagar innan bryggningen.

/Fredrik

Hade faktiskt tänkt att "lagra" ölet 2 veckor, allt enligt vad dom gör med den riktiga SNPA, ska göra en kopia smile

Lageröl brukar jag köra med dekoktionsmäskning och då har jag en proteinrast och det fungerar alldeles utmärkt. Får oftast ett mycket fint skum med bra fasthet.

Men, när jag har provat att göra infusionsmäskad ale med inblandning av pilsnermalt har jag haft väldiga problem med disighet så därför kör jag numera en proteinrast även på dom. Det har blivit mycket bättre men inte helt perfekt, än. Att ställa ölen i 0-grader i en vecka brukar göra susen men det bör gå att få fram en klar ale utan att behöva lagra på det sättet. Då försvinner ju lite av idén med ale, om man ändå börjar lagra den på samma sätt som en lager.

/PeO

Det är ju inte riktigt lagring då det är en såpass kort period, dessutom utan efterjäsning som för lageröl. Är ganska säker på att en del kommersiella ale bryggerier gör samma sak. Fast kanske av andra skäl. De flesta filtrerar ju så. Misstänker att de kyler ölet för att få köldgrumligen att fall ut/inträffa och sen filtrerar bort den. (om de har sådana problem efter jäsning)

Sen är oftast köldgrumlig inte något större problem med ales då de ändå ska serveras lite varmare om man bryr sig om tradition.

Peo, hur lång proteinrast brukar du köra? 30-60 minuter tyckte jag lät extremt länge?

/Fredrik

14 Senast ändrad av PeO (2005-05-31 06:35:00)

Jag brukar ligga på 30 - 60 min. Det är möjligt att det är onödigt länge men är något jag fått med från när jag dekoktionsmäskar där den samtidigt pågående dekoktionen behöver den tiden.

/PeO

15 Senast ändrad av viiktor (2005-05-31 20:58:44)

Ok, det fick bli en ljus lager istället:
20 Liter | OG: 1,050 | 24 IBU
96.5 %pilsnerrmalt
3,5 % carapils

Northern brewer och Hersbruker bitterhumle.
Hersbruker aromhumle.

Wyeast Danish lager

Ah ok, då förstår jag. Men det innebär att ju inte rastar all malt 30-60 minuter, utan bara typ en 3:e del eller så om jag förstår rätt?

Isåfall är det en annan historia, vilket kanske förklarar ditt skum?

/Fredrik

Nu missförstod du mig. När jag gör en ale så mäskar jag in alla extraktgivare vid 50gr i 30 - 60 min. Det är den relativt höga andelen av långa proteinkedjor som pilsnermalten innehåller jämfört med pale ale malt som gör att ölen blir disig och de bryts ner till kortare lösbara proteiner under proteinrasten. Hur det påverkar skummet vet jag inte men jag har inte märkt att skummet blivit sämre.

/PeO

Hej!
Jag har infusionsmäskat, 67 - 69 grader, med Tärnö Pilsnermalt som bas och jag har fått klara öl om det har varit mörka öl, minst 2 % chokladmalt och ca 7% karamellmalt utöver det. En Pale Ale som jag försökte mig på med pilsnermalten som bas och 5% karamellmalt blev dock lite disig. Nästa gång skall jag köpa en säck pale ale malt att ha som basmalt. Inbillar mig att det skall fungera bättre för ljusare infusionsmäskad ale.
R.A.

19 Senast ändrad av viiktor (2005-06-02 17:21:57)

SÅ ÄNTLIGEN, tog bara 7 timmar, men nu är jag klar, kunde inte gått bättre, hamnade precis där jag siktade,  OG = 1.050

Edit: Hoppas verkligen det blir gott, för det var en hel del slit.

smile

Då är det bara att sätta sig vid jäshinken och mysa smile

Det är bästa delen av bryggningen tycker jag. Själv har jag mina jäsningar vägg i vägg med sovrummet, så när jag ligger i sängen så hör jag pluppandet om det är tyst. Mycket praktiskt smile

/Fredrik

viiktor skrev:

SÅ ÄNTLIGEN, tog bara 7 timmar, men nu är jag klar, kunde inte gått bättre, hamnade precis där jag siktade,  OG = 1.050

Edit: Hoppas verkligen det blir gott, för det var en hel del slit.

smile

Vad hade du för kokkärl?
Jonas

25 liters kräftkastrull från jula

Nu börjar jag bli riktigt orolig, det har inte börjat jäsa än!!! gjorde en förkultur på 1,2 liter kanske med 0,5 dl maltextrakt, lät den sedimentera sen hällde jag av 2-3 dl av "öl", hälde i den i vörten och stälde in det i kylen, vörten var 20 grader ungefär då och syresatt genom att visa med en ballongvisp i några minuter.

Förra gången jag gjorde lageröl så gjorde jag på samma sätt, då hade redan börjat jäsa efter några timmar sad

Fick bli 2 paket med torrjäst (ale) sad

Det började iaf jäsa direkt.

Hur lång tid hade det gått?

/Fredrik