Witbier på fat eller flaska?

Så till nästa fråga, har bryggt en wit som är redo att tappas på flaska eller fat idag...

Nu är jag klöven som ett vedträ, ska jag tappa den på fat, eller på flaska?
Jag vet att Svensson.lu fick problem med en veteöl som han tappade på fat och
både han och jag har sedan dess passat oss för att köra veteöl på fat.

Vad har ni andra för erfarenheter av wit/vete och fat kontra flaska?

Bild på en gammal synd wink

http://thomasfransson.com/humle/wit.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Witbier på fat eller flaska?

Hej Thomas

Ölet ser fint ut. På flaska tycker jag. Nu skall jag väl för skams skull säja att jag tappar alla mina öl på flaska. Pilsner/ale går nog säkert bra på fat, men veteöl ska väl va på flaska. Enbart subjektiv känsla av mej. Annars så tycker jag att flasköl börjar bli mindre och mindre använt. Är det en känsla eller vad säjer ni som har bryggt några år? Går ni över till fat? Omi så fall är det enbart logistiska skäl ? slippa skölja alla flaskor. När jag läser inläggen så tycker jag att många har prob med faten, ölet skummar m.m.. Jag tappar alla mina öl på flaska. Det tar längre tid ja, men inte så där enormt. Två (2) backar sköljs hyfsat snabbt med duschslangen , ett galler över backen, vänd den. In med flaskorna på kvällen i ugnen, sätt på en bra DVD, när filmen är slut stäng av ugnen öppna luckan. På morgonen efter börja fylla. Det är jag det.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hallå Techno

Nä håller man bara iordning på sina flaskor så är det inget direkt krabb, iallfall inte till den grad att
man inte tycker att det är värt besväret när man väl korkar upp en flaska wink

Men jag tycker att faten är smidigare på många vis, jag tycker att lagringen går snabbare på fat osv...

www.bryggradio.com

Fast jag har bara laddat ugnen med 20 st 50cl och 4 st 33cl
och har ca 18 liter öl =/
Kanske kan skarva resten med vanlig diskning me klorin iofs.

www.bryggradio.com

Jag brukar köra med följande princip.
Öl som ska konsumeras ganska snabbt => tappas på fat
Öl som ska lagras länge och konsumeras i lägre takt => tappas på flaska

Sedan finns det alltid undantag wink

Det låter som en princip jag gärna anammar ,)
Såhär bra har dom små rackarna det just nu.

http://www.thomasfransson.com/beer/witbier.jpg

www.bryggradio.com

Jag ser att du har backar för den vanliga (tjeckisk/tyska) halvlitersflaskan, vet du vart de backarna finns att få tag på? Jag har mina i den vanliga backarna för 33cl och de är stapelbara och så, bara man ser till att ha alla platser fyllda. Men stapeln blir instabil när man lastar på höjden tongue