Fråga om sekundärjäsning
Jag bryggde mitt American Pale Ale den 18:e augusti. Nio dagar senare (27.e augusti) var det drygt tre minuter mellan "bubblorna" i jäsröret, så jag tappade över ölet till den andra jäshinken för sekundärjäsning. Nu, nästan en vecka senare, har jag märkt att det åter bubblar i jäsröret och att det är rätt tätt mellan bubblorna. Tog tid i morse och det vara bara drygt 1.30 mellan bubblorna.
Hur kommer detta sig? Jag trodde att ölet mer eller mindre skulle vara färdigjäst vid det här laget. Håller jästen fortfarande på att omvandla socker till alkohol, eller är det något annat som orsakar bubblorna? I den bok som jag läst stod det att bubblorna antagligen skulle öka kort efter omtappningen, men att de därefter antagligen skulle avta. Jag är inte orolig för att det skulle vara något fel, utan är mest nyfiken på varför det bubblar (det vill säga, vad som händer med ölet).
Min nästa fråga är när jag skall tappa ölet på flaskor. På vissa ställen (bryggarwiki bland annat) har jag sett att man skall göra det efter en veckas sekundärjäsning medan How to Brew rekommenderar att sekundärjäsningen tillåts ta minst två veckor. I vilket fall som helst känns det väl lite fel att tappa det på flaskor just nu eftersom det uppenbarligen fortfarande verkar hända saker i jäshinken.